Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 22:32:53
Rails roestig verven door hervé
Vandaag om 22:29:08
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
Vandaag om 22:23:30
Station Roodeschool door Ronzol
Vandaag om 22:08:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54

Auteur Topic: IJzeren Hein  (gelezen 93257 keer)

IJzeren Hein

• Offline Offline
Re:IJzeren Hein
« Reactie #315 Gepost op: 06 June 2013, 20:02:17 »
Gefeliciteerd met het zeven jarig bestaan! Dit forum en de encyclopedie hebben me in de anderhalf jaar dat ik weer bezig ben met treintjes aardig op weg geholpen en van inspiratie voorzien. Dus ook dank aan alle andere gebruikers.

Het is me tenminste gelukt om dit aan de praat te krijgen:

En dat was me zonder dit forum niet gelukt. Alle draadjes zitten op z'n plek en alles werkt. Simpel deelbaar met een stekker en makkelijk achter een deur te parkeren of in een auto te schuiven.

Het zenuwcentrum:

Stickers geplakt, anders raak ik ook de draad kwijt:

Koploper heeft al gedraaid met 3 treintjes, maar nu eerst maar eens wat lokjes inregelen en ijken. En dan de wondere wereld van het computergestuurd rijden verder verkennen. 8)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 06 June 2013, 20:11:27 »
Zo gaat 't mij ook.
Het nadeel is eigenlijk, dat je soms heel nuttige dingen tegenkomt, zoals bijvoorbeeld dit draadje, die echter op het moment dat ze verschijnen voor je eigen situatie nog niet actueel zijn.
Zo weet ik nu al dat ik straks ook met bezetmelders en van alles wat daarmee te maken heeft van doen krijg, maar als ik me daar nu zo in ga verdiepen als jij doet, dan ben ik het tegen de tijd dat het voor mij wèl actueel wordt weer kwijt.
Gelukkig kun je onder "favorieten" dingen opslaan!

Groet,
Jan

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #317 Gepost op: 06 June 2013, 21:53:32 »
Same here.... ik ben nog niet eens begonnen.  Heb nog geen enkel component en alleen nog maar analoge locs. Maar gaat binnenkort verandering in komen  :D
Mooi draadje, dit. Ik weet wat me te wachten staat.

Ijzeren Hein: zou je ons toch kunnen voorzien van een kort filmpje?  (y)

Groet!
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #318 Gepost op: 06 June 2013, 23:45:13 »
Sorry voor de late reactie, ik zat naar m'n automatisch rijdende treintjes te kijken. En naar Steve Earle te luisteren. Dat was toch wel een erg leuk concert vorige week.  ;)

Die bezetmelder/wisselaansturing/computeraansluiting toestand is me héél erg meegevallen. Als je de spullen eenmaal in huis hebt is het eigenlijk vrij logisch. Het zijn bij mij wel erg veel draadjes (veel meer als nodig) maar of je er nou 20 of 50 soldeert maakt ook weer niet zo veel uit.

@44: Jan, jij was een tijdje geleden over servo's aan het nadenken. Volgens mij heb je al een multimaus. Bestel als je zover bent bijvoorbeeld een servoswitch voor onder de 20 euro (de servo zit d'r bij), knoop 'm aan je baan en je zult zien hoe gemakkelijk het in te stellen is. Makkelijker dan een locadres veranderen. Of priegellampjes solderen. 8)

@mrinsane: Filmpje? Kan geregeld worden, maar pas in de loop van volgende week. En low budget uiteraard. ;D
« Laatst bewerkt op: 07 June 2013, 08:44:38 door IJzeren Hein. Reden: spaties vergeten »

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 07 June 2013, 21:21:33 »
Het computergestuurd automatisch rijden is prachtig, maar de mogelijkheden van koploper zijn schier eindeloos. Het duurde een tijdje voor ik er achter kwam dat het remmen naar de minimale snelheid begint bij de voorlaatste bezetmelder. Als je er zeven van ca. 20 cm in een blok hebt liggen is dat dus te laat en schiet je treintje door. Gelukkig kun je ook een eerdere bezetmelder aangeven waar het remmen moet beginnen. Maar dan moet je wel gelijk de 'beginners' modus uitzetten. Ik ben dus nu expert. ;D

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #320 Gepost op: 07 June 2013, 21:33:43 »
 (y)

Okee dan. Ik ben blij voor je (al weet ik niet waar je het over hebt, haha)
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #321 Gepost op: 07 June 2013, 21:39:03 »
Ik ondertussen wel, daarom ben ik expert. 8)
Maar niet echt.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2013, 21:43:12 door IJzeren Hein »

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #322 Gepost op: 07 June 2013, 21:43:17 »
IJzeren *expert* Hein

Ik ga binnenkort ook met een testbaan beginnen (maak daarvoor een nieuw draadje aan, dus niet in mijn huidige baanplan-draad).

Ben benieuwd naar wat voor 'equipment' je hebt aangeschaft/gebruikt om alles te laten draaien en lopen zoals het nu doet.
(Heb dmv de encyclopedie wel globaal een idee, maar weet dus niet zeker op ik op het goede spoor zit, om het zo maar even te zeggen...)
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 07 June 2013, 22:06:11 »
Vier wisselaandrijvingen zijn van Conrad, die had ik al. De servo voor de vijfde wissel had ik ook al. Van een forumgenoot twee stuks servoswitch overgenomen, er wordt er een gebruikt. Die is te koop bij RoSoft.

Verder komt alles van RoSoft: S88XpressNetLI startset (aansluiting aan de pc, 1 bezetmeldprint S88SD16-n + bijbehorende kabels), een extra bezetmeldprint S88SD16-n, de MDD wisseldecoder voor de Conrads. Ook gelijk meebesteld (uit luiheid): een diodeschakeling en een USB naar serieel adapter.

En een multimaus natuurlijk. En veel draad. Alles bij elkaar toch een aardig bedrag. Kijk eens hier als zelfbouw wat voor je is, dan ben je vast goedkoper uit.

Maar de software is dan weer gratis.  ;D

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 07 June 2013, 22:28:22 »
Als je door ploetert wordt je vanzelf ook expert.  ;)

Kijk trouwens ook even hier en hier en leer dit draadje van buiten, Karst is een echte expert.

Je kunt trouwens voordat je spullen koopt al gewoon koploper installeren op je pc en aan de slag met testen. Toen ik eenmaal het koploper bestand van de digitale pendelbaan had gevonden en de filmpjes van Karst had bekeken was ik over de brug.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2013, 22:30:29 door IJzeren Hein. Reden: linkje gerepareerd »

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #325 Gepost op: 07 June 2013, 22:35:37 »
Ja, ik begin er al echt zin in te krijgen. Die testbaan moet er maar snel komen.
Hopelijk krijg ik het voor elkaar. Kan niet heel moeilijk zijn, maar waar ik vooral problemen mee heb, is het aantal mogelijkheden. Zoveel verschillende dingen voor zoveel verschillende systemen. Door de bomen het bos niet meer zien.

Overigens ook weer nieuwe termen in jouw bericht #323: MDD decoder? IS dat dan weer iets anders dan DCC?

Al die componenten zijn DCC-compatible? Ik ga met een digitale startset van Flm beginnen, da's een -geen idee met welke centrale die werken- DCC-protocol, dacht ik.

Hmmm, wordt nog wel lastig denk ik  :-X
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 07 June 2013, 23:09:39 »
Die bomen en dat bos, dat komt me bekend voor. ;)

Het belangrijkste (voor mij tenminste) is om stapje voor stapje te werken. Eerst een tijdje klooien met de multimaus, dan rommelen met een digitale wisselaandrijving, prutsen met koploper (zonder baanaansturing) en zo langzaam grip op de zaak krijgen.

Locs zijn DCC, maar de servoswitch snapt dat ook. Die MDD decoder is niets anders dan een printje wat de centrale snapt en dan de Conrad wisselaandrijving omzet als dat van 'm gevraagd wordt. De servoswitch idem, maar dan voor een servo. Maar dat zijn dus twee bomen uit een bos: er zijn er veel meer mogelijkheden.

Als je bijvoorbeeld deze Fleischmann startset koopt, dan zit daar dezelfde multimaus bij als ik heb, en dan werkt het precies hetzelfde. Fleischmann startsets met een andere centrale? Geen idee. ???

Gewoon een baanplandraadje beginnen of posten in je eigen draadje, dan komen de tips vanzelf. En veel fotos posten, want posts zonder fotos zijn saai. Zoals mijn laatste posts hier. ;)
« Laatst bewerkt op: 08 June 2013, 00:06:57 door IJzeren Hein. Reden: weer ruzie met een linkje »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #327 Gepost op: 08 June 2013, 12:12:13 »
er is van fleischmann ook de lokboss ofzoiets.. dat is een zeer simpel ding, daar zou ik niet aan beginnen als ik jou was..
als het de grijze multimaus variant is dan komt het allemaal wel goed ;D

trouwens Hein, plaatjes zijn niet altijd een vereiste.. filmpjes mogen ook ;D (y) ;)
groeten,
Auke

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #328 Gepost op: 08 June 2013, 12:15:15 »
trouwens Hein, plaatjes zijn niet altijd een vereiste.. filmpjes mogen ook ;D (y) ;)

(y) 8)

En ja, ik heb een startset op t oog (al paar keer zien staan bij Wentink Arnhem...) en die heeft of zo'n rode, of zo'n grijze unit.

Ik ga zo maar 'ns een nieuw draadje beginnen over mijn te bouwen/te realiseren digi-test-baan  ;D
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #329 Gepost op: 08 June 2013, 16:20:12 »
Rood is Roco, grijs is Fleischmann. Ik ben een keertje bij Wentink geweest, mooie winkel met een flinke voorraad maar voor mij te ver van huis.

Terwijl ik bovenstaande zat te tikken (in de tuin natuurlijk) ging de bel:

Artitec veel voor weinig gezinsverpakking Buurtgoederentreinset 29.169.99.

Ik was al aan het kijken naar tweedehands karretjes, maar zo'n aanbieding komt goed uit. Slim van Artitec, want iedereen heeft z'n vakantiegeld nu wel binnen. ;D

Toch gelukt om een bericht met foto te plaatsen. Filmpje volgende week. Nu weer van de zon genieten.  8)