Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 07:11:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: IJzeren Hein digitaal testbaantje  (gelezen 6034 keer)

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Gepost op: 14 March 2013, 10:01:45 »
Ik ben IJzeren Hein 1.0 aan het slopen om als volgende project een testbaantje te bouwen om de mogelijkheden van Koploper en/of Rocrail uit te proberen.

Ik heb Koploper al geinstalleerd en de handleiding uit de encyclopedie en de PaHaSOFT beginnershandleiding doorgewerkt.

Wat heb ik al:
 - een Multimaus
 - een laptop met XP en seriele aansluiting
 - 6 wissels met Conrad aandrijvingen
 - twee ES-05 servos (Conrad 230500, is er niet meer)
 - een zwik rails
 - twee plaatjes 8 mm multiplex 122x61

Op 122x122 heb ik dit geknutseld:



Inhaalspoor, omloop mogelijkheid, zeven blokken, kortste blok 810 mm, bochten R=415

Zou dit geschikt zijn om het digitaal en automatisch rijden te testen?
Ik ben van plan om de RoSoft S88XpressNetLI startset te kopen van Wim Ros. Is dat geschikt voor zo'n opzet?
Wat voor wissel/schakeldecoder zou geschikt zijn om de Conrads aan te drijven, liefst zonder extra schakelingen?

Moderators, als dit bij digitaal hoort te staan uiteraard verplaatsen.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2013, 10:06:30 door IJzeren Hein. Reden: Vraag toegevoegd »

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2013, 11:08:08 »
Dit is inderdaad de manier om uit te vogelen hoe digitaal werkt. Ik heb zelf een vergelijkbaar baantje. Ik gebruik 1 wissel minder, want dat scheelt 1 wissel decoder. Als je de meeste blokken in 2en deelt, dan heb je 14 terugmelders, eterwijl de meeste modules 16 terugmelders hebben. Je kunt dan in de grote stationsblokken 3 melders zetten.

Groet en veel succes met testen,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2013, 11:39:38 »
Dank je Bert, Kwintsheul is jammer genoeg voor mij wat ver weg. ;)

Vier wissels is makkelijker als je een wisseldecoder hebt met 4 aansluitingen, en volgens mij zijn de meesten dat. Omdat ik ook nog een paar servos heb liggen zou ik bij één van de wissels bijvoorbeeld een Rosoft Servoswitch kunnen zetten. Of een SwitchPilot Servo, die zijn redelijk betaalbaar.

Ik zit aan de Rosoft MDD te denken als wisseldecoder. Of een DR4018, die kan 8 wissels aan, maar daar moet dan volgens mij weer een interface bij voor Conrad motoren. Maar dan houd ik wel een paar aansluitingen over om met seinen te experimenteren.

Wat je schrijft over de terugmelders is precies wat ik ook in m'n hoofd had: 7 blokken = 14 terugmelders, 2 over voor de 'stations'blokken.

Alle info en ervaringen zijn meer dan welkom!

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2013, 13:24:01 »
Zeer benieuwd hierna, zit ook in de fase dat ik met testbaantje koploper wil gaan testen/uitproberen.
Ga dit met veel aandacht volgen, keep up the good work!  (y)

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2013, 10:38:20 »
Gisteren tijdens het afschrobben van de rails van het vorige baantje (lekker in het zonnetje) na zitten denken over de aansluitingen.

7 blokken, 2 melders per blok = 14 melders en 7 ongedetecteerde secties + de wissels. Maar hoe? Zo lijkt het me de meeste opties te geven:



Aangezien ik nog geen idee heb hoe lang de bezetmelderdelen moeten zijn waar ze precies moeten komen lijkt het me het handigst om zoveel mogelijk opties open te houden. 7 blokken dmv isolatielassen ingedeeld in 40 baanstukjes. Het is de bedoeling om de 40 stukjes op een lange kroonsteenstrip aan te sluiten en van daaruit naar de bezetmelder te gaan. Alles wat niet aan de bzm wordt gehangen gaat naar de diodebrug. Aanpassingen zijn dan redelijk eenvoudig. Bijvoorbeeld: blok 4 aansluiting b zit op bzm 7. Als blijkt dat het handiger is om 4a en 4b beide op bzm 7 aan te sluiten en zo te detecteren is dat zo gepiept met een klein stukje draad. Eigenlijk dus een soort strokenprint, maar dan met rails en kroonsteen.

Wel erg veel isolatielasjes. En veel draadjes solderen. Maar da's geen punt. Beter in een keer veel dan steeds moeten veranderen. :)

Alle commentaar is welkom!
« Laatst bewerkt op: 18 March 2013, 10:47:28 door IJzeren Hein »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2013, 10:59:31 »
Interessant draadje, IJzeren! Heel leerzaam voor nitwits zoals ik  :-X
Commentaar hoef je van mij niet te verwachten, hooguit vragen.... ::)

Groet,
Jan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2013, 11:12:18 »
 Hallo Ijzeren Hein,
 Ik vind het idee om elk stukje rail naar keuze wel of niet op een melder aan te sluiten wel handig.
 Ik weet niet of je dit al hebt uitgevoerd ,of dat het nog moet gebeuren .
 Je kan namelijk wel iets minderen op het aantal stukjes, door de passtukjes aan hun grote broer  door te verbinden met de metalen lasjes.
 Ook wissels hoeven eigenlijk niet.
 In de praktijk heb ik, ook al gebruik ik flex rail ,meestal stukjes voor de melders van halve flex raillengtes =46cm.
 Dit bespaart je soldeerwerk en bedrading.
 Sukses met de testbaan!
Vr Gr,Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2013, 11:44:48 »
@44: Je vraagt maar! Dan hopen we dat er iemand meekijkt die er meer verstand van heeft dan ik. ;D
Jou commentaar is trouwens altijd welkom.

@Peter: Er is nog niets uitgevoerd, alles zit nog in het hoofd (en nu dus in dit draadje). De wissels vallen niet in een blok, tenminste dat is de bedoeling in koploper heb ik begrepen. Ik heb ook het idee dat er wel wat meer stukjes aan hun broertje mogen: blok 7 e en f bijvoorbeeld. Maar van 4 a en b of 4 f en g zou ik het niet weten. Mijn redenering was voor bijvoorbeeld blok 4 om de volgende mogelijkheden open te houden:

a: ongedetecteerd, b:bzm 7, f: bzm 8, c+d+e: bzm 15, g: ongedetecteerd
a+b:bzm 7, f+g: bzm 8, c+d+e: bzm 15
a+b: ongedetecteerd, c:bzm 7, e: bzm 8, d: bzm 15, f+g: ongedetecteerd

Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld er twee blokken van maken. Dus liever een draadje te veel dan een te weinig, daarvoor is het een testbaantje. En of het er nou 30 of 40 zijn maakt dan ook niet veel meer uit.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2013, 12:04:42 door IJzeren Hein »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2013, 12:09:57 »
Bij het bepalen van de plaats voor de bezetmelders zou je dit beeld in gedachten kunnen houden :

- Als je een blok binnenkomt, dan zijn eigenlijk alleen de eerste centimeters van de bezetmelder-sectie van belang. Zodra de bezetmelder je heeft 'gezien', wordt dat doorgegeven aan Koploper. De lengte van de bezetmeld-sectie speelt nu verder geen rol. De plaats van het beginpunt van deze sectie bepaald het moment dat Koploper weet dat het blok bezet is - eenvoudig gezegd over het algemeen dus vrij dicht bij de wissel.
- De tweede melder in de sectie is de 'stop melder'. Ook hier zijn de eerste centimeters weer het belangrijkst. Koploper reageert op het binnenrijden de melder. De plaats van het beginpunt van de melder is belangrijk - in  feite bepaal je hiermee voor een deel de plaats waar je trein zal stoppen. Je zult dus zeker voldoende afstand moeten hebben tot bijvoorbeeld de wissel aan het einde van het blok.

Hetzelfde geldt als je de andere richting in gaat rijden. De stopmelder wordt nu ineens de binnenkomst melder en de binnenkomst melder wordt nu de stopmelder. Ook nu gelden de beginpunten van de melder-sectie's weer als belangrijkste punt.

Zo zie je dus dat de beginpunten in beide richtingen uiteindelijk de lengte van een bezetmelder sectie aangeven. Je bepaald dus eigenlijk niet hoe lang een sectie wordt, je zoekt gewoon uit waar de beginpunten in 2 richtingen liggen. En het gevolg is dan dat daardoor de lengte van de sectie vanzelf ontstaat.

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2013, 12:12:23 »
Tip:

Voorzie ook je wissels van terugmelding. Je gaat eerst ontdekken hoe het werkt zonder iets met die terugmelding te doen. Daarna, als je wat meer advanced bent, kun je ook de wissels betrekken in de blokken en dan wel als binnenkomst melder.


Grtzz,

Karst

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2013, 12:25:46 »
@Sander: Thx! (y)

@Karst:  (y) nu nog gemakkelijk op papier:



Moet ik bij Wc de wissels apart kunnen detecteren?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #11 Gepost op: 18 March 2013, 12:27:05 »
Yep  !

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #12 Gepost op: 18 March 2013, 12:42:50 »
(y)


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #13 Gepost op: 18 March 2013, 22:06:29 »
@Karst,

Heb je tijd/zin om een vraagje in dit draadje van Hein te beantwoorden ?

Ik begrijp waarom je wissels als binnenkomstmelder bij een blok wilt betrekken.

Uitgaande van bovenstaand plaatje kan :

- Wissel Wc dienen als binnenkomstmelder bij het rijden van blok 3 naar blok 1. Ook van 5 naar 1 en van 6 naar 1 kan diezelfde wissel als melder gebruiken. Je kunt zelfs wissel Wc en Wd onderling doorverbinden en dus beiden als 1 enkele melder gebruiken.

- Wissel Wd kan als binnenkomstmelder dienen als je vanuit blok 5 of blok 6 naar blok 1 gaat. Maar dan mis je de binnenkomst vanuit blok 3.

Ik begrijp niet goed waarom je beide wissels (Wc en Wd) gescheiden melders wilt geven. Zou je dit kunnen toelichten ?

Sander
« Laatst bewerkt op: 18 March 2013, 22:08:20 door santerdam »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:IJzeren Hein digitaal testbaantje
« Reactie #14 Gepost op: 18 March 2013, 22:12:32 »
Yep, kan ik ;)

Sinds KL 8.0 kun je vrijgeven op basis van treinlengte, door nu geschikt om te gaan met je wisselstraten en bezetmeld punten, kun je Wc al vrijgeven als de trein zich nog op Wd bevindt. Dat wederom leidt tot snellere 'doorstroming' vanuit blok 3 en 1.

Grtzz,

Karst

P.S. de aanname over de inrijders is correct ;)