Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hans van Kampen
Vandaag om 00:39:38
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Zelfbouw tramlocomotief  (gelezen 144401 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #105 Gepost op: 04 October 2012, 11:43:21 »
@Marty: In ieder geval bedankt voor het aanbod. De wanden zijn inderdaad 1 mm. Je kunt tot 0.3 mm gaan, maar dan gaat het echt teveel golven. Ik denk niet dat deze dikte storend is.

Wat betreft authenticiteit. Ik maak het allereerst voor mezelf en ik wil graag dat het klopt. Dat is ook een deel van het plezier. Rod Allcock, die afgelopen weekend met Corris 1930 in Valkenburg was, zei vorig jaar tegen mij dat hij dingen gewoon weer afbreekt en verandert als hij erachter komt dat het in werkelijkheid toch anders was. Misschien ziet niemand anders je fantasieoplossing, maar ik weet dat het niet juist is. Alhoewel het in 1:87 zo klein wordt, dat het totaal verloren gaat. Vandaar dat ik parallel aan een 1:64 model werk.

@Paul: Bedankt voor de uitgebreide uitleg en foto's. Die informatie is leerzaam en bruikbaar. Ook op deze foto's lijken de wasluiken rond, door de hoek waarop de foto genomen is. Het is ook niet erg ovaal, maar "een beetje ovaal", lijkt me zo.

Ik heb gisteren nog zitten passen met een Seuthe rookgenerator, Loksound Micro en ESU 50328 13 mm speaker in het 1:64 model. Ik moest wel de ketel iets groter maken, maar als ik goed bereken zou de buitenzijde van de ketel ca 900 mm moeten zijn bij 1:1, dat ca 14 mm is in 1:64. Nu is het 18 mm, dat 1152 mm in 1:1 is. Optisch kom ik daar wel mee weg, maar past natuurlijk niet bij mijn opmerking over authenticiteit. Maar wat is nu een stoomtram zonder stoom en geluid?...



Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #106 Gepost op: 04 October 2012, 11:50:03 »
Wat mij ook nog voor een raadsel zet is als je dit bijzondere filmpje kijkt:

http://www.youtube.com/watch?v=8msEXyLCI60

je bij 0.15 de stoomtram nog een 2e schoorsteen zit hebben, rechtsachter... ???

Bij Silvolde zie je op die plek wel een "afgezaagde" schoorsteen staan met een klein pijpje naar het dak. Maar dit is een heuse schoorsteen. Wie kan dit verklaren?

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #107 Gepost op: 04 October 2012, 12:05:20 »
Bij Silvolde zie je op die plek wel een "afgezaagde" schoorsteen staan met een klein pijpje naar het dak. Maar dit is een heuse schoorsteen. Wie kan dit verklaren?



Ik gok de dempervan de uitlaat van de vacuumejecteur, maar dan moet ik echt even in de stukken duiken om te kijken of die aanwezig was. Boven op het dak van de NS 7742 (Bello) zit een vergelijkbare demperpot in dat geval

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #108 Gepost op: 04 October 2012, 12:07:23 »
@Paul: Bedankt voor de uitgebreide uitleg en foto's. Die informatie is leerzaam en bruikbaar. Ook op deze foto's lijken de wasluiken rond, door de hoek waarop de foto genomen is. Het is ook niet erg ovaal, maar "een beetje ovaal", lijkt me zo.

Ga maar uit van behoorlijk ovaal. Dat is niet omdat het handig is (in tegendeel, zeker qua productie en onderhoud), maar domweg omdat je het anders niet door het gat krijgt. Ik gok dat het richting 1:2 gaat qua lengte -breedte verhouding

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #109 Gepost op: 04 October 2012, 13:45:22 »
Sven, is het niet een idee dan om de wand aan de binnen zijde bij de openingen taps toe te laten lopen ?
ipv dat de randen 90 graden worden , maak je de achterzijde wat groter en heeft de hoek 45 naar achteren weglopend
Zo oogt de wand dunner, maar heeft wel de goeie dikte nog..... toch ?
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #110 Gepost op: 04 October 2012, 13:49:16 »
Marty, dat zou inderdaad kunnen. Als ik naar het model van Chris Ward kijk, vind ik het niet storend, maar ik zal het wel overwegen. Hij zou zelfs in een 30 graden hoek kunnen teruglopen, denk ik.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #111 Gepost op: 05 October 2012, 13:52:10 »
Weer even een update. Ik heb geen idee wat ik nu eigenlijk gemaakt heb, maar ik heb zo het vermoeden dat het antwoord snel volgt. Dit draadje wordt gewoon "onderdelen van een stoomtram benamen en leren kennen". Het lijkt me de controle van de watertoevoer naar de dom/ketel. Dan zou de druk er dan voor zorgen dat het water opgezogen wordt, klopt dat? Dit onderdeel is helemaal naar foto's van de Ooievaar gemaakt (voor zover ik het kon zien op de foto's).

Edit: ik bedacht me net dat die parallel lopende buizen aan de onderzijde vast naar andere watervoorraden gaan.

Dan vraag ik me ook af of de twee waterbakken onderling verbonden zijn, want ik zie geen toevoer van de andere kant. Lijkt me ook een beetje zinloos, als je ze laag bij de grond kan verbinden.

Nog even zo door gaan en Brawa kan zo gaan produceren, het ontwerp is al gedaan. ;)





« Laatst bewerkt op: 05 October 2012, 15:40:06 door Sven. Reden: Het licht gezien »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #112 Gepost op: 05 October 2012, 14:55:09 »
Gezien , zoals je zelf al vermeld , je eigenlijk zelf niet weet wat je tekend , ziet het er verdomd realisties uit .  (y) (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #113 Gepost op: 05 October 2012, 15:29:37 »
Dank je wel. Gelukkig was de techniek in 1895 recht-toe-aan, maar dat is ongetwijfeld ook de aantrekkingskracht.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #114 Gepost op: 05 October 2012, 16:31:58 »
Ik heb geen idee wat ik nu eigenlijk gemaakt heb, maar ik heb zo het vermoeden dat het antwoord snel volgt. Dit draadje wordt gewoon "onderdelen van een stoomtram benamen en leren kennen". Het lijkt me de controle van de watertoevoer naar de dom/ketel. Dan zou de druk er dan voor zorgen dat het water opgezogen wordt, klopt dat? Dit onderdeel is helemaal naar foto's van de Ooievaar gemaakt (voor zover ik het kon zien op de foto's).

Edit: ik bedacht me net dat die parallel lopende buizen aan de onderzijde vast naar andere watervoorraden gaan.

Dan vraag ik me ook af of de twee waterbakken onderling verbonden zijn, want ik zie geen toevoer van de andere kant. Lijkt me ook een beetje zinloos, als je ze laag bij de grond kan verbinden.

Dit is een van de twee injecteur waarmee water in de ketel gepompt kan worden
  • stoomaanvoer, vanaf ketel
  • wateraanvoer, vanaf watertank
  • waterafvoer, naar ketel
  • morspijp, naar buitenlucht]
Balanceerpijp zit onderaan de waterbakken (de beroemde "luchttank" bij de Philotrain SHM 21)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #115 Gepost op: 05 October 2012, 18:04:30 »
merk nu pas wat een kale bakkerts ik heb  :) ik wordt steeds weetgieriger naar het eindresultaat
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #116 Gepost op: 05 October 2012, 18:18:02 »
Marty, als je er eenmaal mee bezig bent (ik maanden, ondertussen), dan sta je ervan te kijken wat een georganiseerde orgie van buizen, hendels en wieltjes het is. Ik ben eraan begonnen dit allemaal met de hand te doen (zie Modelspoormagazine van deze maand), maar da's leuk voor één lok. Niet meerdere. Vandaar dat ik hiermee ook aan 3D printen begonnen ben. Het worden straks verschillende componenten, dus jij kunt straks ook het binnengedeelte laten afdrukken en dan eventueel je eigen kast er omheen zettten.

Dit is de 3D print van Chris Ward, waar ik al een groot deel buizen etc aan op heb gezet. Ik denk niet dat ik er nog veel bij ga doen.







Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #117 Gepost op: 05 October 2012, 18:54:14 »
Sven, een paar kolen op het vuur(tje) en je kunt rijden. Wat een mooi ontwerp, petje af hoor.  (y)
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #118 Gepost op: 05 October 2012, 19:04:48 »
Ziet er gelikt uit Sven. (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10749
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #119 Gepost op: 05 October 2012, 19:10:35 »
Ziet er gelikt uit Sven.
Nee... geprint.  ;D

Maar héél fraai inderdaad..
No dress rehearsel, this is our life.