Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Bolle neus voor TEE trein  (gelezen 26794 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #60 Gepost op: 25 april 2019, 14:34:39 »
Even iets heel ouds opdiepen, maar reden ze altijd met 3 punts naar Amsterdam? Dus de 2 punts kwam niet de grens over?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #61 Gepost op: 25 april 2019, 14:56:52 »
A-sein is toch voor de dienst op Duitsland? Köln in het bolle neuzen geval denk ik. Toen de CFL 1601-1604 op Duitsland gingen rijden kregen ze ook het derde frontsein (evenals de NS 2200-en).
Ik vermoed dat de NMBS bolle neuzen ook met twee frontseinen naar NL reden.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #62 Gepost op: 25 april 2019, 15:06:45 »
Afgaande op reactie 57, kregen ze inderdaad pas de derde koplamp vanaf het moment dat ze werden ingezet naar Keulen.

Mvg Bas

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #63 Gepost op: 25 april 2019, 19:35:26 »
Als ik het draadje goed doorspit ben je met de NMJ SNCB 5404 en 5407 helemaal de man/vrouw/...?
https://www.nmj.no/nmj-topline-90403-sncb-5404-dcc.html
Voor 299 zelfs inclusief specifiek geluid.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2019, 20:25:34 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21633
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #64 Gepost op: 25 april 2019, 20:45:22 »
Dat hangt ervan af waarvoor. Niet voor een TEE naar Amsterdam. Die aangepaste sluitseinen op deze variant van NMJ kregen de locs pas later.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #65 Gepost op: 25 april 2019, 20:49:28 »
Dit is ook nog wellicht interessant:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/HLD_54

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21633
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #66 Gepost op: 25 april 2019, 20:52:40 »
A-sein is toch voor de dienst op Duitsland? Köln in het bolle neuzen geval denk ik. Toen de CFL 1601-1604 op Duitsland gingen rijden kregen ze ook het derde frontsein (evenals de NS 2200-en).
Ik vermoed dat de NMBS bolle neuzen ook met twee frontseinen naar NL reden.

De inzet was toch in de jaren zestig? Toen kende Nederland al de driepuntsverlichting. Waarom zou daarvoor niet het A-sein zijn gebruikt? De serie 150 werd ook geacht het A-sein in Nederland te voeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #67 Gepost op: 25 april 2019, 21:00:05 »
@henk Meende in reactie #24 aangepaste sluitseinen voor de inox te ontwaren.
Zag overigens net op internet de 5407 voor 179,10 bij een Duitse handelaar die ook in Houten staat.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2019, 21:07:47 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #68 Gepost op: 25 april 2019, 21:28:32 »
Heb in een draadje op het Belgische forum wel te horen gekregen dat de dubbele lampen wel degelijk ik de jaren 70 naar Amsterdam zijn gekomen..
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21633
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #69 Gepost op: 26 april 2019, 09:28:57 »
Zou kunnen Rik, maar ik zie er nooit een foto van. Desgevraagd komen ze altijd met ...

@henk Meende in reactie #24 aangepaste sluitseinen voor de inox te ontwaren.


Dat is de inzet als museumloc ter gelegenheid van de laatste Eurocity Parijs-Amsterdam in 1996 Martijn. Geen reguliere inzet en ook geen TEE waar dit draadje over gaat.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 10:40:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #70 Gepost op: 26 april 2019, 13:03:22 »
Henk

Dat is nog altijd mijn optie, maar ik refereerde naar dit bericht

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23494.msg322451.html#msg322451

Daarin word graag gemaakt dat later in de 70er jaren dubbele lampen ivm nr 54 voorkwam.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ckikilwai

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #71 Gepost op: 10 november 2020, 17:41:16 »
Een interessant oud topic.
Helaas dat de link in reactie 46 niet meer werkt, nu missen we eigenlijk nog de uitleg over welke uitvoeringen in NL hebben gereden.

In een schuif op het werk (NMBS) kwam ik een boek van Max Delie tegen uit 1995 over de bolle neuzen (de titel is "GM's 52 53 54" een uitgave van spoorwegjournaal).
Hieruit haal ik dat de serie 204 eind 1966 van stelplaats Schaarbeek naar Stockem en Ronet zijn overgeplaatst, vanwaar ze samen met de 202 lokale reizigerstreinen reden.
In 1 adem wordt ook vermeld dat hun oververbrengingsverhouding werd teruggebracht naar dezelfde als die 202 en 203, wat hen dus verder uitsluitte om ze in te zetten voor sneldiensten.

Uit foto's uit het boek leid ik af dat:
204.005 in 1970,
204.007 in 1964 en
204.008 in 1966
nog geen dubbele koplampen hadden. maar wel een 3de koplamp vrij laag op de neus en kleiner dan de onderste.
En dat
5406 in 1972
al wel dubbele koplampen hadt, en nog steeds dezelfde kleine 3de koplamp.

Het lijkt er op dat ze dus begin 1970 dubbele komplampen hebben gekregen, rond dezelfde tijd dat ze hernummerd zijn.
Die derde koplamp zal waarschijnlijk al in 1957 toegevoegd zijn, omdat ze toen al op Keulen begonnen rijden.

Conclusie, in Nederland, in reguliere dienst, hebben enkel 204's gereden met enkele koplampen en "kleine" derde koplamp.
Correctie: er is ook een niet gedateerde foto van 204.001 zonder 3de koplamp, dat laat het in theorie dus wel toe dat de 204 zonder 3de koplamp in Nederland heeft gereden
« Laatst bewerkt op: 10 november 2020, 19:31:52 door ckikilwai »