BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Chris op 27 maart 2007, 21:43:56
-
Nu ik me dit jaar wat meer verdiep in de oude TEE treinen, zag ik opeens de opmerking over een bolle neus van Roco die TEE treinen trok.
Wie heeft voor mij meer info, zodat ik mijn 3e TEE lok kan gaan aanschaffen ? ;D
Ik ben hierover nog niets tegen gekomen. Gingen die ook tot Amsterdam ?
-
http://www.ferrosteph.net/ferrosteph/train/revues/gnezamsterdam.jpg (http://www.ferrosteph.net/ferrosteph/train/revues/gnezamsterdam.jpg)
-
In Spoorwegjournaal van januari 2001 staat een mooi artikel over de Inox rijtuigen en de inzet tussen Parijs, Brussel en Amsterdam. Voor Brussel Amsterdam was de reeks 150 (later reeks 15 geheten, heb je al) aangeschaft, maar dat was een kleine serie die ook elders werd gebruikt. Als er niet eentje beschikbaar was dan moest er wat worden verzonnen. Meestal de reeks 200 (later 51, heb je ook al), maar een bolle neus kon ook. Op pagina 45 van het betreffende tijdschrift staat een Ile de France met een bolle neus 204 (later reeks 54) er voor. Was er geen diesel ter beschikking, dan kwamen er twee elocs aan te pas. In Nederland kan je er ook een 1100 voor zetten.
-
Henk, Railpassie
Bedankt !
-
Hi Chris,
die AFB "Nohab" für den internationalen Dienst mit drei Punkt Beleuchtung gab es nur von NMJ (norskmodeljernbanen) www.nmj.no (http://www.nmj.no)
Ich habe diese Lok selbst für meine INOX Wagen, werde dir noch ein Bild machen....
Die Lok ist Kleinserie, wie Philotrain, nur die Auflagen sind größer, der Preis ist aber trotzdem über 1000 €
Gruß
Bernd
-
De op de foto afgebeelde bolle neus met dubbele gele sierlijn én het gevleugelde wiel op de neus is bij mijn weten wél door Roco uitgebracht.
Alleen was die versie destijds heel snel uitverkocht.
Met een beetje geluk kun je nog wel aan de versie met enkele gele sierlijn komen.
mvg,
Gert
-
Die foto toont de museum bolle neus voor de laatste Eurocity naar Amsterdam in 1996. Op zich zegt dat plaatje dan ook niet zo veel, maar de foto van de 204.007 uit Spoorwegjournaal is van 1965. Ook een dubbele bies trouwens.
Onder 63475 leverde Roco een reeks 204 met enkele bies en onder 63474 de inmiddels tot reeks 54 omgedoopte loc met dubbele bies. Volgens mij was dat de grensoverschrijdende serie met drie koplichten.
http://www.bahn.hfkern.de/Roco/SNCB_5400.html (http://www.bahn.hfkern.de/Roco/SNCB_5400.html)
De reeks 52 bolle neus van Roco is denk ik onbruikbaar, maar je wil hem ook niet hebben. Volgens mij was dat model onderhevig aan hetzelfde spuitexperiment als de 1:100 ICK van Roco. Need I say more?
Zoekt en gij zult misschien vinden.
-
In het januarinummer van Railhobby 2005 staat een artikel, waarin het pimpen wordt beschreven van de oude Jouef PBA wordt bescheven. Op blz. 35 staat een foto van R. Ankersmit, gedateerd 3 april 1965, met daarop de NMBS 2004.007 ter hoogtte van OUdenbosch, met drie rijtuigen aan de haak. Mooie plaat en inderdaad dus ook in model mogelijk.
-
hier die 5407 mit zwei gelben Streifen:
(http://www.gouda-h0.de/forum/5407.jpg)
http://www.gouda-h0.de/forum/5407.jpg (http://www.gouda-h0.de/forum/5407.jpg)
Gruß
Bernd
-
Zeer fraai Bernd! Dit is wat je noemt een parchtvoorbeeld van ware schoonheid! :)
mvg,
Gert
-
De op de foto afgebeelde bolle neus met dubbele gele sierlijn én het gevleugelde wiel op de neus is bij mijn weten wél door Roco uitgebracht.
Alleen was die versie destijds heel snel uitverkocht.
Klopt, was de 63476. Uitvoering uit de jaren zestig, dubbele bies, derde frontsein, nummer 204.007. Ik ben nog steeds erg blij dat ik hem op tijd heb gekocht :)
Die van Bernd moet dus de 63474 zijn.
Arjen.
-
@Arjan, Nein es ist keine Roco 63474. Es ist eine NMJ AFB !
Gruß
Bernd
-
Sorry, nicht gesehen, das Bild ist zu klein ;)
Arjen.
-
Die foto toont de museum bolle neus voor de laatste Eurocity naar Amsterdam in 1996.
Lag ik gisteravond nog even lekker in "Spoorwegen in 1996", met als sub titel "inkijkexemplaar €10,-" ;D, zie ik plotsklaps ook een foto van die combinatie langskomen.
Groet Erik
-
Klopt, was de 63476. Uitvoering uit de jaren zestig, dubbele bies, derde frontsein, nummer 204.007. Ik ben nog steeds erg blij dat ik hem op tijd heb gekocht :)
Mazzelaar! ik heb destijds net iets te lang gewacht en toen dan maar de versie met enkele sierlijn gekocht.
Maar de NMJ-versie is eigenlijk nog mooier. Maar helaas nogal prijzig.
Ik probeer al een tijdje (via NMJ) de mensen bij Heljan enthousiast te krijgen voor de AFB-versies van de Bolle Neuzen. Tot nu toe helaas zonder resultaat. (Vooral de Luxemburgse versie van Roco valt qua bedrukking toch wel erg tegen)
mvg,
Gert
-
Ze zijn er nog wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nohabje.jpg)
Deze Roco 63474 is helaas voor de oorspronkelijke vragensteller gereserveerd Gert. ;D
-
;D
-
Heren, ik wil jullie feestje niet verstoren, maar dit is 'm toch net niet hoor! :P
Deze ben ik namelijk ook nog wel eens tegengekomen op beurzen en heb ik laten staan. Ik heb het over de versie met dubbel gele sierlijnen én het gevleugelde wiel op de neus.
Overigens zal deze ook best voor de TEE-treinen hebben gestaan, maar het is niet de authentieke Belgische Bolle Neus die zo veelgezocht is (en inmiddels flink aan de prijs). Die ziet er zo uit: http://www.vasutandmodell.hu/nohab1.jpg (voorbeeld van de echte loc).
mvg,
Gert
-
Gert, da's helemaal correct wat je schrijft. Staat ook beschreven (al eerder genoemd) in het januarinummer van RAILHOBBY 2005 op blz. 30 e.v. , samen met een foto van het betreffende Roco-model. Ook een grootbedrijffoto van R. Ankersmit en een kort stukje van Hugo de Bot over de tractie-geschiedenis voor deze (getrokken) trein (Etoile du Nord/ Ile de France).
Grn, WT
-
Gezien zijn belangstelling ging ik ervan uit dat Chris meer voor de tijdperk IV (jaren zeventig) Bolle Neus zou gaan dan voor de tijdperk III (jaren zestig) Bolle Neus.
Die tijdperk III Bolle Neus kost ook een paar dagen meer om te regelen. ;D ;D ;D
-
Maar gelukkig ben jij een handige regelaar! ;)
mvg,
Gert (die het anders zo sneu vind voor zijn andere Bolle Neusjes...)
-
Het artikeltje op pagina 35 van Railhobby 1/2005 vermeldt het volgende.
De inzet van reeks 15 was lange tijd meer uitzondering dan regel tussen Brussel en Amsterdam. De NMBS beschikte over onvoldoende meerspanningslocs. Meestal werden de TEE treinen naar Nederland getrokken door een diesel van de reeks 200 / later 51 of reeks 204 / later 54. Pas in 1973 veranderde dat met de instroom van de multicourante eloc reeks 18. Vanaf toen werd de reeks 15 wel de gangbare loc naar Amsterdam. De hernummering van de Belgische diesels vond plaats in 1971.
Van de reeks 51 weten we zeker dat die vanaf 1971 nog voor de TEE stond. Volgens het artikel in Spoorwegjournaal was dat meestal de 200.006 / later 5106 die speciaal voor die diensten brandschoon werd gehouden. Van de reeks 204, met name de 204.007, weten we ook zeker dat ze in Nederland zijn geweest. Maar hebben die locs nog als reeks 54 in Nederland dienst gedaan? Je zou zeggen van wel, maar ik heb er geen foto van gezien.
Kortom, Roco 63476 (204.007) is zeker bruikbaar, maar dat model is schaars en duur. Roco 63474 (5408) zou bruikbaar kunnen zijn.
Wat zal het zijn Chris?
-
De reeks 52 bolle neus van Roco is denk ik onbruikbaar, maar je wil hem ook niet hebben. Volgens mij was dat model onderhevig aan hetzelfde spuitexperiment als de 1:100 ICK van Roco. Need I say more?
Deze loc is later uitgebracht waarbij het geel gespoten was onder het nummer .5307. Die ziet er veel beter uit, maar is 'n 53'er en derhalve niet geschikt voor de TEE aangezien die alleen door een 54'er gereden werd (naast de 51 natuurlijk). Overigens komt Roco dit jaar met een 53'er in de 1970 kleurstelling met dubbele frontseinen. Aangezien er ook 54'ers waren in die kleuren, kan je die pakken en vernummeren/verbouwen. De vraag blijft of 54'ers ook na 1971 TEE's hebben gereden...
-
Ik ga het eens even voorleggen aan onze vrienden van modelspoormagazine.
Maar hou em wel gewoon vast he :)
-
(http://www.railfaneurope.net/pix/be/diesel/mainline/54/nmbs5404.jpg)
Klik hier voor het plaatje (http://www.railfaneurope.net/pix/be/diesel/mainline/54/nmbs5404.jpg)
Tekst van www.railfaneurope.net:
This picture shows the last EuroCity train "Etoile du Nord" just south of Dordrecht in The Netherlands. The locomotive is a Belgian museum locomotive with the number 204.004, which was built in 1955 after a NOHAB design.
The coaches are old TEE stainless steel INOX coaches of the French and Belgian railways.
The day after the photo was taken (1 June 1996) all locomotive-hauled trains between Amsterdam and Paris were replaced by Thalys high-speed trainsets. The coaches will now probably be used for the trains between Liège/Luik and Paris, or even between Frankfurt/M and Paris.
Photo by Arno Peters <Arno.Peters@p12.f604.n284.z2.elcom.org>
Scan by Johan van den Akker <vdakker@cwi.nl>
mvg,
Matthijs
-
Dus tot 1 juni 1996 gereden?
of was dit slechts een museumrit? ter afscheid van het oude materieel voor het Thalys materieel?
-
Laatste Eurocity getrokken door een museumloc.
-
Volgens mij reed er in de jaren 90 gewoon een elok van NS voor de Etoile du Nord (tot aan Roosendaal uiteraard), ik denk dat deze Belgische Museumlok alleen voor de laatste trein was.
Groet Petertrein81,
-
gebouwd in 1955 en in 1996 al een museumloc?
Dat is voor Belgische begrippen toch vrij jong ;)
Zelfs in NL hebben we ouder materiaal.
-
Tot eind jaren tachtig meestal de Belgische reeks 15, maar die mocht daarna vanwege het ontbreken van ATB niet meer in Nederland komen. In de laatste jaren stond er vaak een 25.5 voor die vrij waren gekomen na de modernisering van de Beneluxdienst.
-
Photo by Arno Peters <Arno.Peters@p12.f604.n284.z2.elcom.org>
Scan by Johan van den Akker <vdakker@cwi.nl>
mvg, Matthijs
De loc op de foto is alleen niet meer in echt originele staat, gezien de sluitlichten die er in de loop van de jaren zijn bijgeplaatst.
-
Op het forum (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4142) van Modelspoormagazine gelijk weer die museumloc in 1996. ;D
-
O jee, ik heb heel wat aangericht met mijn opmerking! ;D
Maar ja, Bolle Neuzen hè? Daar heb ik wel wat mee.
Ben heel benieuwd of onze Vlaamse vrienden meer kunnen vertellen.
mvg,
Gert
-
Als alleen de 204.007 bruikbaar blijkt, dan heb jij daar het meeste last van Gert. ;)
-
Nou nou, dus als ik het nu goed begrijp, is dit helaas niet de juiste lok ?
-
Dat lijkt mij wat kort door de bocht. Ze hebben het daar nu ook al over de museumloc. Die foto is van de museumloc tijdens de rit in 1996 en Märklin komt kennelijk met een model van die loc. Alleen die museumloc geeft het antwoord op de vraag niet: waren de bolle neuzen na de omnummering tot reeks 54 in 1971 nog actief in Nederland?
-
Aha.
-
Chris,
Zal ook nog even wachten als ik jouw was. Heb thuis genoeg info wat dat betreft (en ik dacht ook wat foto's. Moet alleen wat tijd zien te vrij te krijgen, ik heb het erg druk op het moment. Ik kan me toch een paar foto's herinneren.
Dave
-
Nu snap ook ik de vraag die je daar stelt niet meer Chris. ;D
Nog even recapituleren.
1. In de jaren 50 nam de NMBS de Bolle Neuzen in dienst. Daaronder een serie van acht stuks bedoeld voor internationale trajecten en dus onder andere uitgerust met driepuntsverlichting. Dat was de serie 204, genummerd 204 001 tot en met 204 008. In de jaren zestig hebben locs van die serie zeker voor de TEE naar Amsterdam gestaan. Daar hebben we foto's van. Ze hadden toen de dubbele bies en het vleugeltje op de neus.
2. In 1971 zijn alle Belgische locs hernummerd en de reeks 204 werd de reeks 54, ofwel 5401 tot en met 5408. Ze hadden toen nog steeds de dubbele bies, maar de vleugeltjes waren weg. De vraag is nu of de locs begin jaren zeventig met die 54 nummers nog in Nederland voor de TEE hebben gestaan. Zo ja, dan kun je afgebeelde Roco 63474 aanschaffen, anders moet het de 63476 worden.
3. Later hebben die locs nog aparte sluitseinen gekregen en andere kleuren geloof ik ook. In de jaren negentig is de 5404 omgespoten in de oorspronkelijke kleuren, kreeg weer nummer 204 004, maar die sluitseinen zitten er nog steeds op. Dat is de museumloc die in 1996 de laatste Eurocity mocht rijden. Van die rit zijn natuurlijk veel foto's gemaakt en die foto's duiken telkens op. Die loc met die rare sluitseinen gaat Märklin kennelijk maken, maar die kun je zeker niet voor de oorspronkelijke TEE zetten (nog afgezien van de ski).
Zet hem op Dave. :D
-
AHAAAA...ja ik was de weg effe kwijt, dus ik moet gaan voor optie 2 :)
-
En om het nu extra ingewikkeld te maken is er ook nog een versie met enkele gele sierlijnen, eveneens zonder gevleugeld wiel op de neus.
Aan Dave de vraag wanneer die versie dan reed en of die versie ooit de trein tot aan Amsterdam heeft getrokken.
By the way: De Märklin-kap is duidelijk een jaren zestig-geval. Haalt het qua detail niet bij die van Roco. Heljan is in ieder geval beter, maar ja, die maken zoals gezegd helaas geen versies die in België zijn gebouwd (er zitten kleine verschillen in de Nohabs uit Zweden en de Bolle Neuzen uit België).
mvg,
Gert
-
By the way: De Märklin-kap is duidelijk een jaren zestig-geval. Haalt het qua detail niet bij die van Roco. Heljan is in ieder geval beter, maar ja, die maken zoals gezegd helaas geen versies die in België zijn gebouwd (er zitten kleine verschillen in de Nohabs uit Zweden en de Bolle Neuzen uit België).
De 3066 ;D is dat model van marklin uit de jaren 60 van de bolle neus serie 204.
(http://users.belgacom.net/marklin/images/locos/3066.JPG)
mvg,
Matthijs
-
Ja, ik weet het Matthijs. Maar jongens, ik ben niet desperate of zo!
Het is gewoon een kwestie van jammer-dat-ik-'m-gemist-heb en nice to have als ik alsnog de kans krijg. :)
mvg,
Gert
-
Beste,
Uit de vele foto's geen juiste gevonden. Dus tot nu toe zou alleen de 204.007 hem kunnen rijden. Ik heb de 5408 destijds ook gekocht omdat ik ergens een afbeelding gezien had met deze loc voor de etoile du nord. Zal toch niet zo zijn dat ze de loc's omnummeren en de dag erop er niet meer mee rijden. Als ik nog eens iets tegen kom geef ik wel een seintje.
groetjes dave
-
(er zitten kleine verschillen in de Nohabs uit Zweden en de Bolle Neuzen uit België).
hallo,
Ik had al wel gezien dat de ventilatoren/roosters op het dak van de NSB Di3 anders zijn, dan die op de CFL 1600 en Biene Maja.
Maar welke verschillen zijn er nog meer?
Ik vraag dit, omdat ik van de kap van een Roco 'Biene Maja' de verf gestript heb, om hem over te spuiten in een Zweedse of Noorse variant.
groet,
Marnix
-
Maak daar een andere draad van Marnix. Dit gaat over het feit of de lok van de foto een TEE trein heeft getrokken tot Amsterdam.
-
Chris,
Op deze website staat de informatie die je zoekt.
http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw.be/525354a.htm
Conclusie: ze hebben in die uitvoering niet gereden in nederland.
MvG
Dave
-
Daar lijkt het wel op.
pm' etje Chris.
-
Maar ik heb net heel mooi nieuws gekregen van Henk ;D ;D ;D ;D ;D
Ik heb een 204.007 ;D ;D
-
Ik heb thuis eindelijk de Sonder Ausgabe 4/2003 van Eisenbahn Journal opgeduikeld. Daarin is te lezen dat de locs per 1 januari 1971 werden omgenummerd van 204.001 tot en met 204.008 naar 5401 tot en met 5408.
Met andere woorden: als je een jaren zestig trein wilt afbeelden, dan moet je de 204.007 hebben, wil je een trein uit de vroege jaren zeventig afbeelden, dan moet je de 5408 hebben.
Ik stuur dadelijk een scan naar Henk en Chris van de betreffende uitgave van EJ.
mvg,
Gert
-
Gert, super !
-
Volgens mij kwam de reeks 54 in de jaren 70 niet meer in NL.
Op de site van Nico Spilt staat loc 5106 voor een TEE in Rtd CS. Mehano/Rocky Rail heeft dit model in zijn programma als reeks 51. (RR heeft op z'n site overigens ook dezelfde foto van Nico Spilt gebruikt). De 5106 stond tussen 1969 en 1974 als tractie voor de Ile de France en Etoile du Nord.
-
Het onmogelijke duurt wat langer. ;D
204.007 met vleugeltje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/204007.jpg)
-
Rrrrrrrrrrrrrrrrrrr
-
Het vergelijk met het NMJ-model op pagina 1 van dit draadje is wel leuk. Bemerk o.a. de metalen handgrepen langs de deuren versus de plastic groene gevallen van Roco.
Je hebt dus wel wat te pimpen Chris! :D
mvg,
Gert
PS: "Wie nooit een Bolle Neus heeft horen brullen, heeft niet geleefd!"
-
Over pimpen gesproken ,ik kwam toevallig in een oude Railhobby (nr 1- 1989) nog een artikel tegen over de belgische Nohabs. Daarin staat ongeveer hetzelfde als in de hierboven aangehaalde website, maar het viel mij op dat ik nergens een foto van een 204.001 t/m 204.008 zie met drie frontseinen.
Behalve dan die van de afscheidsrit en de museumexemplaren.
Groeten Stephan.
-
Die derde pit zat er bij aflevering niet. Die is er op gezet toen de locs van de serie 204 ook diensten gingen rijden op Aken en Keulen. (Bron: NOHAB/AFB locomotieven, auteurs: door Hugo de Bot en Bert van
Reems(†), uitg. Bataafsche Leeuw, ISBN 90-6707-223-0)
-
Maar gebeurde dit bij alle locs van de serie 204?
Ik zie hier n.l. een foto : afscheidsrit 14-05-1988 met de locs 204.003 en 204.004 teruggebracht in de oorspronkelijke schildering, waarvan in ieder geval de voorste maar twee frontseinen heeft.
-
IK denk (ik ken de foto niet, dus a "slight guess") dat de derde pit van die locs is verwijderd voor de gelegenheid, de afscheidsrit dus.
-
Laten we daar dan maar van uit gaan, het zou zonde zijn als Chris in die mooie loc op de foto hierboven zou moeten snijden ;).
-
Even iets heel ouds opdiepen, maar reden ze altijd met 3 punts naar Amsterdam? Dus de 2 punts kwam niet de grens over?
-
A-sein is toch voor de dienst op Duitsland? Köln in het bolle neuzen geval denk ik. Toen de CFL 1601-1604 op Duitsland gingen rijden kregen ze ook het derde frontsein (evenals de NS 2200-en).
Ik vermoed dat de NMBS bolle neuzen ook met twee frontseinen naar NL reden.
-
Afgaande op reactie 57, kregen ze inderdaad pas de derde koplamp vanaf het moment dat ze werden ingezet naar Keulen.
Mvg Bas
-
Als ik het draadje goed doorspit ben je met de NMJ SNCB 5404 en 5407 helemaal de man/vrouw/...?
https://www.nmj.no/nmj-topline-90403-sncb-5404-dcc.html
Voor 299 zelfs inclusief specifiek geluid.
-
Dat hangt ervan af waarvoor. Niet voor een TEE naar Amsterdam. Die aangepaste sluitseinen op deze variant van NMJ kregen de locs pas later.
-
Dit is ook nog wellicht interessant:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/HLD_54
-
A-sein is toch voor de dienst op Duitsland? Köln in het bolle neuzen geval denk ik. Toen de CFL 1601-1604 op Duitsland gingen rijden kregen ze ook het derde frontsein (evenals de NS 2200-en).
Ik vermoed dat de NMBS bolle neuzen ook met twee frontseinen naar NL reden.
De inzet was toch in de jaren zestig? Toen kende Nederland al de driepuntsverlichting. Waarom zou daarvoor niet het A-sein zijn gebruikt? De serie 150 werd ook geacht het A-sein in Nederland te voeren.
-
@henk Meende in reactie #24 aangepaste sluitseinen voor de inox te ontwaren.
Zag overigens net op internet de 5407 voor 179,10 bij een Duitse handelaar die ook in Houten staat.
-
Heb in een draadje op het Belgische forum wel te horen gekregen dat de dubbele lampen wel degelijk ik de jaren 70 naar Amsterdam zijn gekomen..
-
Zou kunnen Rik, maar ik zie er nooit een foto van. Desgevraagd komen ze altijd met ...
@henk Meende in reactie #24 aangepaste sluitseinen voor de inox te ontwaren.
Dat is de inzet als museumloc ter gelegenheid van de laatste Eurocity Parijs-Amsterdam in 1996 Martijn. Geen reguliere inzet en ook geen TEE waar dit draadje over gaat.
-
Henk
Dat is nog altijd mijn optie, maar ik refereerde naar dit bericht
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23494.msg322451.html#msg322451 (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23494.msg322451.html#msg322451)
Daarin word graag gemaakt dat later in de 70er jaren dubbele lampen ivm nr 54 voorkwam.
Martijn
-
Een interessant oud topic.
Helaas dat de link in reactie 46 niet meer werkt, nu missen we eigenlijk nog de uitleg over welke uitvoeringen in NL hebben gereden.
In een schuif op het werk (NMBS) kwam ik een boek van Max Delie tegen uit 1995 over de bolle neuzen (de titel is "GM's 52 53 54" een uitgave van spoorwegjournaal).
Hieruit haal ik dat de serie 204 eind 1966 van stelplaats Schaarbeek naar Stockem en Ronet zijn overgeplaatst, vanwaar ze samen met de 202 lokale reizigerstreinen reden.
In 1 adem wordt ook vermeld dat hun oververbrengingsverhouding werd teruggebracht naar dezelfde als die 202 en 203, wat hen dus verder uitsluitte om ze in te zetten voor sneldiensten.
Uit foto's uit het boek leid ik af dat:
204.005 in 1970,
204.007 in 1964 en
204.008 in 1966
nog geen dubbele koplampen hadden. maar wel een 3de koplamp vrij laag op de neus en kleiner dan de onderste.
En dat
5406 in 1972
al wel dubbele koplampen hadt, en nog steeds dezelfde kleine 3de koplamp.
Het lijkt er op dat ze dus begin 1970 dubbele komplampen hebben gekregen, rond dezelfde tijd dat ze hernummerd zijn.
Die derde koplamp zal waarschijnlijk al in 1957 toegevoegd zijn, omdat ze toen al op Keulen begonnen rijden.
Conclusie, in Nederland, in reguliere dienst, hebben enkel 204's gereden met enkele koplampen en "kleine" derde koplamp.
Correctie: er is ook een niet gedateerde foto van 204.001 zonder 3de koplamp, dat laat het in theorie dus wel toe dat de 204 zonder 3de koplamp in Nederland heeft gereden