Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 18:51:54
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 18:51:26
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
  

Auteur Topic: Bolle neus voor TEE trein  (gelezen 28320 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4265
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #60 Gepost op: 25 April 2019, 14:34:39 »
Even iets heel ouds opdiepen, maar reden ze altijd met 3 punts naar Amsterdam? Dus de 2 punts kwam niet de grens over?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #61 Gepost op: 25 April 2019, 14:56:52 »
A-sein is toch voor de dienst op Duitsland? Köln in het bolle neuzen geval denk ik. Toen de CFL 1601-1604 op Duitsland gingen rijden kregen ze ook het derde frontsein (evenals de NS 2200-en).
Ik vermoed dat de NMBS bolle neuzen ook met twee frontseinen naar NL reden.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #62 Gepost op: 25 April 2019, 15:06:45 »
Afgaande op reactie 57, kregen ze inderdaad pas de derde koplamp vanaf het moment dat ze werden ingezet naar Keulen.

Mvg Bas

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #63 Gepost op: 25 April 2019, 19:35:26 »
Als ik het draadje goed doorspit ben je met de NMJ SNCB 5404 en 5407 helemaal de man/vrouw/...?
https://www.nmj.no/nmj-topline-90403-sncb-5404-dcc.html
Voor 299 zelfs inclusief specifiek geluid.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2019, 20:25:34 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #64 Gepost op: 25 April 2019, 20:45:22 »
Dat hangt ervan af waarvoor. Niet voor een TEE naar Amsterdam. Die aangepaste sluitseinen op deze variant van NMJ kregen de locs pas later.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4576
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #65 Gepost op: 25 April 2019, 20:49:28 »
Dit is ook nog wellicht interessant:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/HLD_54

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #66 Gepost op: 25 April 2019, 20:52:40 »
A-sein is toch voor de dienst op Duitsland? Köln in het bolle neuzen geval denk ik. Toen de CFL 1601-1604 op Duitsland gingen rijden kregen ze ook het derde frontsein (evenals de NS 2200-en).
Ik vermoed dat de NMBS bolle neuzen ook met twee frontseinen naar NL reden.

De inzet was toch in de jaren zestig? Toen kende Nederland al de driepuntsverlichting. Waarom zou daarvoor niet het A-sein zijn gebruikt? De serie 150 werd ook geacht het A-sein in Nederland te voeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #67 Gepost op: 25 April 2019, 21:00:05 »
@henk Meende in reactie #24 aangepaste sluitseinen voor de inox te ontwaren.
Zag overigens net op internet de 5407 voor 179,10 bij een Duitse handelaar die ook in Houten staat.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2019, 21:07:47 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4265
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #68 Gepost op: 25 April 2019, 21:28:32 »
Heb in een draadje op het Belgische forum wel te horen gekregen dat de dubbele lampen wel degelijk ik de jaren 70 naar Amsterdam zijn gekomen..
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #69 Gepost op: 26 April 2019, 09:28:57 »
Zou kunnen Rik, maar ik zie er nooit een foto van. Desgevraagd komen ze altijd met ...

@henk Meende in reactie #24 aangepaste sluitseinen voor de inox te ontwaren.


Dat is de inzet als museumloc ter gelegenheid van de laatste Eurocity Parijs-Amsterdam in 1996 Martijn. Geen reguliere inzet en ook geen TEE waar dit draadje over gaat.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2019, 10:40:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4265
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #70 Gepost op: 26 April 2019, 13:03:22 »
Henk

Dat is nog altijd mijn optie, maar ik refereerde naar dit bericht

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23494.msg322451.html#msg322451

Daarin word graag gemaakt dat later in de 70er jaren dubbele lampen ivm nr 54 voorkwam.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ckikilwai

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #71 Gepost op: 10 November 2020, 17:41:16 »
Een interessant oud topic.
Helaas dat de link in reactie 46 niet meer werkt, nu missen we eigenlijk nog de uitleg over welke uitvoeringen in NL hebben gereden.

In een schuif op het werk (NMBS) kwam ik een boek van Max Delie tegen uit 1995 over de bolle neuzen (de titel is "GM's 52 53 54" een uitgave van spoorwegjournaal).
Hieruit haal ik dat de serie 204 eind 1966 van stelplaats Schaarbeek naar Stockem en Ronet zijn overgeplaatst, vanwaar ze samen met de 202 lokale reizigerstreinen reden.
In 1 adem wordt ook vermeld dat hun oververbrengingsverhouding werd teruggebracht naar dezelfde als die 202 en 203, wat hen dus verder uitsluitte om ze in te zetten voor sneldiensten.

Uit foto's uit het boek leid ik af dat:
204.005 in 1970,
204.007 in 1964 en
204.008 in 1966
nog geen dubbele koplampen hadden. maar wel een 3de koplamp vrij laag op de neus en kleiner dan de onderste.
En dat
5406 in 1972
al wel dubbele koplampen hadt, en nog steeds dezelfde kleine 3de koplamp.

Het lijkt er op dat ze dus begin 1970 dubbele komplampen hebben gekregen, rond dezelfde tijd dat ze hernummerd zijn.
Die derde koplamp zal waarschijnlijk al in 1957 toegevoegd zijn, omdat ze toen al op Keulen begonnen rijden.

Conclusie, in Nederland, in reguliere dienst, hebben enkel 204's gereden met enkele koplampen en "kleine" derde koplamp.
Correctie: er is ook een niet gedateerde foto van 204.001 zonder 3de koplamp, dat laat het in theorie dus wel toe dat de 204 zonder 3de koplamp in Nederland heeft gereden
« Laatst bewerkt op: 10 November 2020, 19:31:52 door ckikilwai »