Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 21:29:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:21:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:20:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Tommy666
Vandaag
om 21:19:12
Intellibox probleem
door
BenPluim
Vandaag
om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
Vandaag
om 20:55:10
Mijn geweatherde modellen
door
Hasenwald
Vandaag
om 20:55:01
Aachenau West
door
NS264
Vandaag
om 20:48:32
De projecten van Ruben (NL H0)
door
NS264
Vandaag
om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Sofie
Vandaag
om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's
door
RikM
Vandaag
om 20:08:03
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:26:50
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
selivio
Vandaag
om 19:08:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:07:01
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Mashima motor wordt erg heet.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Mashima motor wordt erg heet. (gelezen 6690 keer)
Ernest
Offline
Berichten: 695
Mashima motor wordt erg heet.
«
Gepost op:
05 December 2011, 12:59:22 »
In mijn Roco 1000 heb ik een aantal maanden geleden een Mashima 16x30 gemonteerd.
De loc heeft daarna prima gelopen en ik heb er nooit iets vreemds aan gemerkt.
Onlangs begon 'ie langzaam te rijden en één van de kardannetjes bleek te slippen. Daar heb ik inmiddels een nieuwe voor gemonteerd en met secondelijm vastgezet.
Het viel me toen op dat welke kardan ik ook pakte, zonder secondelijm bleef hij slippen terwijl de kardan aan de andere kant muurvast blijft.
Enfin met secondelijm bleek de boel te blijven zitten maar nu valt het me bij het proefrijden op dat het motortje bloedheet wordt.
Is dat een teken dat het motortje (al) kapot is of is het normaal voor zulke motortjes om heet te worden.
Ernest
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Besselspoor
Offline
Berichten: 5335
Team Mitropa - OHMB
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #1 Gepost op:
05 December 2011, 13:02:25 »
Dan lijkt me dat het cardan is gaan slippen omdat er een probleem met de tandwielen of vrijloop van de wielen is, en nu er geen slip meer is wordt je motor te zwaar belast.
Demonteer eens je wormwielen en kijk of beide aandrijfunits even soepel lopen.
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Mark D.
Offline
Berichten: 1194
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #2 Gepost op:
05 December 2011, 13:03:22 »
zou het een met het ander te maken kunnen hebben?
Ik denk aan een zwaar lopend tandwiel treintje in een draaistel, die cardan doet slippen.
ik denk aan een zwaar lopend tandwiel treintje in een draaistel die de motor keihard laat werken.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #3 Gepost op:
05 December 2011, 13:05:23 »
OK bedankt.
Ik ga de boel losmaken en laat weten wat in vind.
Ernest
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #4 Gepost op:
05 December 2011, 14:59:35 »
Ik kan inmiddels melden dat het dat niet is.
Beide draaistellen opengemaakt en gecontroleerd; lopen prima. Meteen maar weer schoongemaakt en een klein beetje vet in gedaan.
Onbelast
en rechtstreeks op een trafo wordt het Mashima'tje na een minuutje draaien behoorlijk heet.
Ik kan het niet meer aanraken.
Dat lijkt me toch niet normaal. Aan de andere kant het motortje is slechts een paar maanden oud en liep tot enkele dagen geleden perfect.
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Menno
Offline
Berichten: 3445
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #5 Gepost op:
05 December 2011, 15:50:31 »
Het zou kunnen dat een korte blokkade de motor zodanig heeft verhit dat er wikkelingen gesmolten zijn.
Een andere optie is uiteraard dat de motor zelf inmiddels niet lekker meer loopt.
Beste test: sluit de motor los aan, en meet de stroom die de motor opneemt. Die moet onbelast niet al te hoog uitkomen, maar als de meter al snel richting 500 mA of iets dergelijks kruipt, is er toch iets mis.
Gelogd
willem22
Offline
Berichten: 1544
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #6 Gepost op:
05 December 2011, 15:55:34 »
Ernst , zoals je heb aangegeven is de motor geblokkeerd geweest ,nu dit heeft tot gevolg dat rotor in de motor schade heeft opgelopen.
Het mag niet zijn dat als de motor vrij loopt dat deze warm tot heet wordt.
Helaas je zal een nieuwe moeten aanschaffen .
Vrijloop Machima motor stroom zal tussen de 100 /200 Ma bedragen.
Zal nu aanmerkelijk hoger zijn.
wil.
Gelogd
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #7 Gepost op:
05 December 2011, 17:09:36 »
Is duidelijk
Heren bedankt.
Ernest
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #8 Gepost op:
05 December 2011, 18:55:35 »
Ik heb toch nog even één vraagje m.b.t. de belasting van de Mashima.
De loc heeft maanden (en bijna dagelijks) rondgereden met een sleep van 7 Roco plan D rijtuigen.
Nooit één probleem ook niet bij een helling van ong. 2%.
Tijdens de bewuste probleemrit trok hij bij wijze van probeerseltje een korte goederen trein van één vierasser en vier twee-assers waarvan twee stuks
Roco rienigingswagens
waren.
Zou het kunnen zijn dat dat nou net te veel was voor de Mashima 16*30 die "slechts" 1.8W vermogen heeft ?
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
TonM
Offline
Berichten: 2581
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #9 Gepost op:
05 December 2011, 19:24:49 »
Die Roco reinigingswagens hebben een forse wrijvingsweerstand; daar zijn ze natuurlijk ook voor gemaakt. Als ik één zo'n ding in een trein plaats, zet ik al dubbeltractie in (2x DKM 2400).
Twee Roco reinigingswagens in een trein met één loc, lijkt mij voldoende om welke loc / motor dan ook mee naar de eeuwige jachtvelden te helpen.
Grtz,
Ton
«
Laatst bewerkt op: 05 December 2011, 19:32:27 door TonM
»
Gelogd
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #10 Gepost op:
05 December 2011, 20:28:27 »
OK bedankt, dan hebben we dat ook duidelijk.
Ernest
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Bert de Jongh
Offline
Berichten: 144
Wat een gezeur hier !!
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #11 Gepost op:
08 December 2011, 22:22:29 »
Het is beter om een Mashima 14x32 motor te gebruiken. Ik heb deze ook in mijn 1000 zitten. Bij een 14x32 zitten de assen van de motor en tandwielkasten/draaistel exact tegen over elkaar. Hierdoor heb je geen weerstand in de overbrenging zitten.
Gelogd
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #12 Gepost op:
08 December 2011, 23:12:31 »
14x32? Ik verving de Roco motoren meestal door 18x33 ; 14x32 lijkt mij voor 1:87 lokomotieven veel te licht... 18x33 past prima in een 2200 en is volgens mij ook wel in een 1000 te passen.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #13 Gepost op:
09 December 2011, 09:25:49 »
Nee een 18x33 past niet !
In de breedte kun je nog iets van het loc chassis afveilen maar de hoogte nekt je.
Aan de onderkant heb je totaal geen speling en boven bepaalt het printplaatje de hoogte.
Ik had ook eerst een 18X33 gekocht maar die zit nu in mijn mat46 tweetje.
Ik dacht met de 16x30 de "zwaarste"Mashima te hebben gekozen.
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
«
Reactie #14 Gepost op:
09 December 2011, 09:28:24 »
@Bert,
Dat ga ik bekijken ! Geen trekkracht problemen ? er staat n.l. geen vermogens informatie in de GM&S catalogus.
Ernest
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Mashima motor wordt erg heet.