Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:43:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
  

Auteur Topic: Mashima motor wordt erg heet.  (gelezen 7016 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Mashima motor wordt erg heet.
« Gepost op: 05 December 2011, 12:59:22 »
In mijn  Roco 1000 heb ik een aantal maanden geleden een Mashima 16x30 gemonteerd.
De loc heeft daarna prima gelopen en ik heb er nooit iets vreemds aan gemerkt.
Onlangs begon 'ie langzaam te rijden en één van de kardannetjes bleek te slippen. Daar heb ik inmiddels een nieuwe voor gemonteerd en met secondelijm vastgezet.
Het viel me toen op dat welke kardan ik ook pakte, zonder secondelijm bleef hij slippen terwijl de kardan aan de andere kant muurvast blijft.
Enfin met secondelijm bleek de boel te blijven zitten maar nu valt het me bij het proefrijden op dat het motortje bloedheet wordt.
Is dat een teken dat het motortje (al) kapot is of is het normaal voor zulke motortjes om heet te worden.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2011, 13:02:25 »
Dan lijkt me dat het cardan is gaan slippen omdat er een probleem met de tandwielen of vrijloop van de wielen is, en nu er geen slip meer is wordt je motor te zwaar belast.
Demonteer eens je wormwielen en kijk of beide aandrijfunits even soepel lopen.
RETROBAHN A.G.

Mark D.

  • Online Online
  • Berichten: 1234
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2011, 13:03:22 »
zou het een met het ander te maken kunnen hebben?

Ik denk aan een zwaar lopend tandwiel treintje in een draaistel, die cardan doet slippen.
ik denk aan een zwaar lopend tandwiel treintje in een draaistel die de motor keihard laat werken.

geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2011, 13:05:23 »
OK bedankt.
Ik ga de boel losmaken en laat weten wat in vind.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2011, 14:59:35 »
Ik kan inmiddels melden dat het dat niet is.
Beide draaistellen opengemaakt en gecontroleerd; lopen prima. Meteen maar weer schoongemaakt en een klein beetje vet in gedaan.
Onbelast en rechtstreeks op een trafo wordt het Mashima'tje na een minuutje draaien behoorlijk heet.
Ik kan het niet meer aanraken.
Dat lijkt me toch niet normaal. Aan de andere kant het motortje is slechts een paar maanden oud en liep tot enkele dagen geleden perfect.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3469
    • Mijn van-alles website
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2011, 15:50:31 »
Het zou kunnen dat een korte blokkade de motor zodanig heeft verhit dat er wikkelingen gesmolten zijn.

Een andere optie is uiteraard dat de motor zelf inmiddels niet lekker meer loopt.

Beste test: sluit de motor los aan, en meet de stroom die de motor opneemt. Die moet onbelast niet al te hoog uitkomen, maar als de meter al snel richting 500 mA of iets dergelijks kruipt, is er toch iets mis.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2011, 15:55:34 »
Ernst , zoals je heb aangegeven is de motor geblokkeerd geweest ,nu dit heeft tot gevolg dat rotor in de motor schade heeft opgelopen.
Het mag niet zijn dat als de motor vrij loopt dat deze warm tot heet wordt.
Helaas je zal een nieuwe moeten aanschaffen .
Vrijloop Machima motor stroom zal tussen de 100 /200 Ma bedragen.

Zal nu aanmerkelijk hoger zijn.

wil.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2011, 17:09:36 »
Is duidelijk :-\
Heren bedankt.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2011, 18:55:35 »
Ik heb toch nog even één vraagje m.b.t. de belasting van de Mashima.
De loc heeft maanden (en bijna dagelijks) rondgereden met een sleep van 7 Roco plan D rijtuigen.
Nooit één probleem ook niet bij een helling van ong. 2%.
Tijdens de bewuste probleemrit trok hij bij wijze van probeerseltje een korte goederen trein van één vierasser en vier twee-assers waarvan twee stuks Roco rienigingswagens waren.
Zou het kunnen zijn dat dat nou net te veel was voor de Mashima 16*30 die "slechts" 1.8W vermogen heeft ?
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2011, 19:24:49 »
Die Roco reinigingswagens hebben een forse wrijvingsweerstand; daar zijn ze natuurlijk ook voor gemaakt. Als ik één zo'n ding in een trein plaats, zet ik al dubbeltractie in (2x DKM 2400).
Twee Roco reinigingswagens in een trein met één loc, lijkt mij voldoende om welke loc / motor dan ook mee naar de eeuwige jachtvelden te helpen.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 05 December 2011, 19:32:27 door TonM »
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2011, 20:28:27 »
OK bedankt, dan hebben we dat ook duidelijk.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2011, 22:22:29 »
Het is beter om een Mashima 14x32 motor te gebruiken. Ik heb deze ook in mijn 1000 zitten. Bij een 14x32 zitten de assen van de motor en tandwielkasten/draaistel exact tegen over elkaar. Hierdoor heb je geen weerstand in de overbrenging zitten.  (y)
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #12 Gepost op: 08 December 2011, 23:12:31 »
14x32? Ik verving de Roco motoren meestal door 18x33 ; 14x32 lijkt mij voor 1:87 lokomotieven veel te licht... 18x33 past prima in een 2200 en is volgens mij ook wel in een 1000 te passen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #13 Gepost op: 09 December 2011, 09:25:49 »
Nee een 18x33 past niet !
In de breedte kun je nog iets van het loc chassis afveilen maar de hoogte nekt je.
Aan de onderkant heb je totaal geen speling en boven bepaalt het printplaatje de hoogte.
Ik had ook eerst een 18X33 gekocht maar die zit nu in mijn mat46 tweetje.
Ik dacht met de 16x30 de "zwaarste"Mashima te hebben gekozen.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #14 Gepost op: 09 December 2011, 09:28:24 »
@Bert,
Dat ga ik bekijken ! Geen trekkracht problemen ? er staat n.l. geen vermogens informatie in de GM&S catalogus.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.