Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:04:58
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Mashima motor wordt erg heet.  (gelezen 6710 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2011, 10:11:34 »
Nee een 18x33 past niet !
In de breedte kun je nog iets van het loc chassis afveilen maar de hoogte nekt je.
Aan de onderkant heb je totaal geen speling en boven bepaalt het printplaatje de hoogte.
Ik had ook eerst een 18X33 gekocht maar die zit nu in mijn mat46 tweetje.
Ik dacht met de 16x30 de "zwaarste"Mashima te hebben gekozen.

Dan zou ik eerder frame uitvijlen/frezen ... zeker de 1000 is nou niet de meest soepele lok voor op een modelbaan (de zijdelings schuivende middenassen geven vrij veel weerstand) Hoe zwaarder (en hoe laag-toeriger) de motor, hoe beter...
 
Heb je trouwens de hele aandrijving al eens grondig schoongemaakt en opnieuw ingevet? Oud Roco vet wil wel eens uitharden en zo voor meer weerstand zorgen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2011, 11:00:58 »
De aanpassing in de breedte heb ik al gemaakt dus daar past de 18X33 al in het frame.
Met hoogte van de motor kom ik er helaas niet uit.
Aan de onderkant bestaat het chassis slechts uit een dun strookje kunststof waar ik al zoveel mogelijk uit heb geslepen.
Maar aan de bovenkant bepaalt het printplaatje de max. hoogte. En daar houdt het op.
Op die 16x30 heeft de 1000 maanden zacht zoemend en zonder enige storing gereden. Het is (volgens mij) de belasting van twee reinigings wagons die hem de das heeft omgedaan.
De beide draaistellen heb ik uiteraard helemaal open gehad, schoongemaakt en van nieuw vet voorzien. Ze lopen heerlijk licht en er zit aardig wat zijwaardse speling in de beide middelste assen. Bovendien is de krapste boogstraal R4 van Rocoline.

HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2011, 11:40:55 »
Ernest,

Om even terug te komen op het warm/heet worden, door wat voor trafo stuur jij je baan? Zover ik me kan herinneren kunnen die Mashima's niet tegen bepaalde pulsbreedtebesturingen. Zou ik even na moeten kijken, of misschien heeft iemand anders die kennis paraat.

r, Bert

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #18 Gepost op: 09 December 2011, 12:03:14 »
Bert,
Ik rijd digitaal met een IB als centrale die gevoed wordt door een 50 of 70VA trafo (dan zou ik even het bedieningspaneel open moeten schroeven) van Conrad.
Ik denk niet dat daar het probleem zit.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #19 Gepost op: 09 December 2011, 12:07:14 »
Hoi,

Nee, niks openschroeven hoor.
Doelde op bepaalde pulsbreedtebesturingen, niet zo zeer de trafo op zich.

Gr, Bert

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #20 Gepost op: 09 December 2011, 21:28:01 »
Geen trekkracht problemen ? er staat n.l. geen vermogens informatie in de GM&S catalogus.

Nee Ernst, hij rijdt rond met een stalen D en 4 plan D rijtuigen (ik heb geen hellingen in mijn baan). Mijn 1000 is voorzien van een lokpilot 4.0 decoder.

Ik had de as hoogte van de tandwielkasten opgemeten en kwam uit op 7 mm. Vandaar mijn keus voor die 14x32. Ik heb dus totaal geen weerstand tussen de motor en tandwielkasten. In eerste instantie had ik ook een 18x33 besteld, maar de asjes van de motor zitten bij die motor 2 mm hoger en geven dus veel te veel weerstand. 14x32 past tevens perfect in de 1000.
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.