Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 23:00:35
C en K rails samen door hmmglaser
Vandaag om 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
Vandaag om 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
Vandaag om 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
Vandaag om 22:48:47
Een NS 5500 knutselen door FritsT
Vandaag om 22:03:12
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:26:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
Vandaag om 18:25:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:23:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
  

Auteur Topic: Mashima motor wordt erg heet.  (gelezen 6699 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Mashima motor wordt erg heet.
« Gepost op: 05 December 2011, 12:59:22 »
In mijn  Roco 1000 heb ik een aantal maanden geleden een Mashima 16x30 gemonteerd.
De loc heeft daarna prima gelopen en ik heb er nooit iets vreemds aan gemerkt.
Onlangs begon 'ie langzaam te rijden en één van de kardannetjes bleek te slippen. Daar heb ik inmiddels een nieuwe voor gemonteerd en met secondelijm vastgezet.
Het viel me toen op dat welke kardan ik ook pakte, zonder secondelijm bleef hij slippen terwijl de kardan aan de andere kant muurvast blijft.
Enfin met secondelijm bleek de boel te blijven zitten maar nu valt het me bij het proefrijden op dat het motortje bloedheet wordt.
Is dat een teken dat het motortje (al) kapot is of is het normaal voor zulke motortjes om heet te worden.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2011, 13:02:25 »
Dan lijkt me dat het cardan is gaan slippen omdat er een probleem met de tandwielen of vrijloop van de wielen is, en nu er geen slip meer is wordt je motor te zwaar belast.
Demonteer eens je wormwielen en kijk of beide aandrijfunits even soepel lopen.
RETROBAHN A.G.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2011, 13:03:22 »
zou het een met het ander te maken kunnen hebben?

Ik denk aan een zwaar lopend tandwiel treintje in een draaistel, die cardan doet slippen.
ik denk aan een zwaar lopend tandwiel treintje in een draaistel die de motor keihard laat werken.


Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2011, 13:05:23 »
OK bedankt.
Ik ga de boel losmaken en laat weten wat in vind.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2011, 14:59:35 »
Ik kan inmiddels melden dat het dat niet is.
Beide draaistellen opengemaakt en gecontroleerd; lopen prima. Meteen maar weer schoongemaakt en een klein beetje vet in gedaan.
Onbelast en rechtstreeks op een trafo wordt het Mashima'tje na een minuutje draaien behoorlijk heet.
Ik kan het niet meer aanraken.
Dat lijkt me toch niet normaal. Aan de andere kant het motortje is slechts een paar maanden oud en liep tot enkele dagen geleden perfect.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2011, 15:50:31 »
Het zou kunnen dat een korte blokkade de motor zodanig heeft verhit dat er wikkelingen gesmolten zijn.

Een andere optie is uiteraard dat de motor zelf inmiddels niet lekker meer loopt.

Beste test: sluit de motor los aan, en meet de stroom die de motor opneemt. Die moet onbelast niet al te hoog uitkomen, maar als de meter al snel richting 500 mA of iets dergelijks kruipt, is er toch iets mis.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2011, 15:55:34 »
Ernst , zoals je heb aangegeven is de motor geblokkeerd geweest ,nu dit heeft tot gevolg dat rotor in de motor schade heeft opgelopen.
Het mag niet zijn dat als de motor vrij loopt dat deze warm tot heet wordt.
Helaas je zal een nieuwe moeten aanschaffen .
Vrijloop Machima motor stroom zal tussen de 100 /200 Ma bedragen.

Zal nu aanmerkelijk hoger zijn.

wil.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2011, 17:09:36 »
Is duidelijk :-\
Heren bedankt.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2011, 18:55:35 »
Ik heb toch nog even één vraagje m.b.t. de belasting van de Mashima.
De loc heeft maanden (en bijna dagelijks) rondgereden met een sleep van 7 Roco plan D rijtuigen.
Nooit één probleem ook niet bij een helling van ong. 2%.
Tijdens de bewuste probleemrit trok hij bij wijze van probeerseltje een korte goederen trein van één vierasser en vier twee-assers waarvan twee stuks Roco rienigingswagens waren.
Zou het kunnen zijn dat dat nou net te veel was voor de Mashima 16*30 die "slechts" 1.8W vermogen heeft ?
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2584
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2011, 19:24:49 »
Die Roco reinigingswagens hebben een forse wrijvingsweerstand; daar zijn ze natuurlijk ook voor gemaakt. Als ik één zo'n ding in een trein plaats, zet ik al dubbeltractie in (2x DKM 2400).
Twee Roco reinigingswagens in een trein met één loc, lijkt mij voldoende om welke loc / motor dan ook mee naar de eeuwige jachtvelden te helpen.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 05 December 2011, 19:32:27 door TonM »

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2011, 20:28:27 »
OK bedankt, dan hebben we dat ook duidelijk.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2011, 22:22:29 »
Het is beter om een Mashima 14x32 motor te gebruiken. Ik heb deze ook in mijn 1000 zitten. Bij een 14x32 zitten de assen van de motor en tandwielkasten/draaistel exact tegen over elkaar. Hierdoor heb je geen weerstand in de overbrenging zitten.  (y)
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #12 Gepost op: 08 December 2011, 23:12:31 »
14x32? Ik verving de Roco motoren meestal door 18x33 ; 14x32 lijkt mij voor 1:87 lokomotieven veel te licht... 18x33 past prima in een 2200 en is volgens mij ook wel in een 1000 te passen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #13 Gepost op: 09 December 2011, 09:25:49 »
Nee een 18x33 past niet !
In de breedte kun je nog iets van het loc chassis afveilen maar de hoogte nekt je.
Aan de onderkant heb je totaal geen speling en boven bepaalt het printplaatje de hoogte.
Ik had ook eerst een 18X33 gekocht maar die zit nu in mijn mat46 tweetje.
Ik dacht met de 16x30 de "zwaarste"Mashima te hebben gekozen.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #14 Gepost op: 09 December 2011, 09:28:24 »
@Bert,
Dat ga ik bekijken ! Geen trekkracht problemen ? er staat n.l. geen vermogens informatie in de GM&S catalogus.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.