Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
  

Auteur Topic: Kolenwagen GTU van artitec  (gelezen 83246 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #30 Gepost op: 04 December 2011, 10:54:34 »
als ik het goed begrijp komt het door putjes op het loopvlak
Als het ratelt wil het dus zeggen dat de putjes groter zijn dan het raakvlak, en over de gehel breedte van het loopvlak, anders zou het niet ratelen
Dat lijken me nogal flinke putten, die je met het blote oog zo ziet.
Dat ziet een kwaliteitsbewaker in China toch ook wel ?
werken ze daar dan echt met de Franse slag, of Chinese slag en interesseert hun het eindresultaat echt niet
Met de gedachte  loopt een klant weg, er staan nog 10 "domme " wachtende klanten , of hebben ze gewoon geen benul van wat ze nou eigenlijk maken ?
verbazingwekkend eigenlijk
Mvg Marty,

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #31 Gepost op: 04 December 2011, 11:13:32 »
De oorzaak:


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
  • ***
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #32 Gepost op: 04 December 2011, 11:18:18 »
Als je zo'n wagon hier voor ca 25 euries verkoop, dan zal die in de productie waarschijnlijk ca 3 euries kosten. Dus zelfs voor Chinese begrippen zal de kwaliteit daarvan dus toch nog erg goed zijn. Kwaliteit is nu eenmaal de verhouding tussen de kosten en het gebodenen van de ware). Kwalitatief gezien is een lelijke eend (2cv4, 4 deuren en bovendien zelfs nog cabriolet) dus minstens net zo goed als een mercedes.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #33 Gepost op: 04 December 2011, 11:50:50 »
ben ik niet met je eens Ruud
Als iets niet doet wat het behoort te doen ( of in dit geval iets doet wat het niet behoort te doen  :) ), dan is de kwaliteit gewoon ruk, of het nu 1 eurocent kost of een ton
Mvg Marty,

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #34 Gepost op: 04 December 2011, 11:51:08 »
@Marty,

Ik denk dat je de spijker aardig op z'n kop slaat.

Ik vraag me alleen af wanneer ze dit zelf ontdekken.


Mvg Ad

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #35 Gepost op: 04 December 2011, 12:10:36 »
Het is jammer, maar goed Artitec is (helaas) constant. Detailering goed, stevige prijs en de kwaliteit gewoon weer niet goed  :-\

Het zal allemaal wel weer worden verholpen, maar de eerste indruk is weer verprutst. Dat het verholpen wordt is prima, maar ik koop geen modellen om vervolgens te gaan zitten wachten op vervangende onderdelen e.d. ( Hoe snel die ook komen, het wagentje kost 30! euro en dient dus gewoon goed te zijn en helemaal op zoiets eenvoudigs als wieltjes  :-X )

Ik ben dan ook meer blij dan teleurgesteld dat ik mijn reservering voor de DDM heb gecanceld, Het risico van kwaliteitsproblemen is mij te groot. Zie het wel als ze er zijn.

Gr. Remco.


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #36 Gepost op: 04 December 2011, 12:13:41 »
Behalve de wielen, hier een klein overzicht van het moois van de GTU van Artitec:



De verschillende remsystemen. Van onder naar boven:

Westinghouse, Hildebrand, Kunze Knorr en geen rem.



Dan het centrale probleem: de wielen. Ik zie hetzelfde als Huibert. Volgens mij is het het gevolg van een foute machine die de wielen op de assen perst. Het ziet er naar uit dat in een soort van klem de wielen zijn vastgepakt en daarmee op de as is geperst. Die bekken van de machine zijn onvoldoende glad geweest, waardoor de wielband is beschadigd. Hier is maar een oplossing voor: dit wordt helaas voor Artitec weer een vervangingsactie, want dit kan zo niet.



Nog een keer de verschillende remsystemen:

Westinghouse, Hildebrand en Kunze Knorr



De verschillende buffers: gewone en korfbuffers



En de verschillende lagers, links rollager, rechts glijlager



Met de vooroorlogse wagens gaat het hier om: wat kan er achter een 6300 of 6200



Mooie bakken, hier een ongeremd en een geremd. Geen idee wat de verhouding geremd / ongeremd moet zijn.



2 stuks GTM en GTMK erachter uit de recente set van Roco



Prachtige ongeremde bak en profil



En beremd



En schuin van boven.


Rest me Artitec een compliment te maken voor een mooi model. Helaas weer pech als het gaat om een onderdeel, namelijk de wielen. Snel een vervangingsactie lanceren lijkt me het enige juiste.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 04 December 2011, 12:17:27 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #37 Gepost op: 04 December 2011, 12:16:17 »
Zoals in andere draadjes ook wel het geval was, wordt er toch wel meegelezen
door de heren van Artitec, het zal dus ongetwijfelt wel opgemerkt zijn hetzij
hier of anders via de info@ op de zaak.

Ik ga komend weekend op Rijswijk een stelletje wagentjes ophalen, ik zal ze in
eerste instantie wel eventjes controleren, maar ze laten liggen.... ik wil er toch
op termijn RP 25 onder hebben voor m'n nieuwe project.

@ Ivo, wat een prachtplaat met de 6300 er voor!
Wat remmen betreft, zolang het totale rempercentage groter of gelijk is aan het
gestelde minimum is het goed, voor de baanvakken in het zuiden, 56% bij ~ 70 km/h
Dus zegge bij 10 wagens (allen gelijk van gewicht (wagen+lading) moeten er 6 beremd zijn.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2011, 12:22:40 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #38 Gepost op: 04 December 2011, 12:19:38 »
Citaat van: RobbertJan
.... ik wil er toch op termijn RP 25 onder hebben voor m'n nieuwe project....

Hier verkrijgbaar ( en wel rond en zonder kratertjes en heuveltjes ;) )

@ivo, mooie plaatjes  (y)

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #39 Gepost op: 04 December 2011, 12:50:59 »
Ik zeg http://www.luck-feinmechanik.de/ wielen eronder! Dat verdient zo'n model. Hmmm, leuke bakkies, jammer dat ze nog zo jong zijn... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #40 Gepost op: 04 December 2011, 12:56:56 »
Als je zo'n wagon hier voor ca 25 euries verkoop, dan zal die in de productie waarschijnlijk ca 3 euries kosten.

Doe mij even het adres waar dit mogelijk is. Als je dat niet kunt of hebt dan zou ik dit niet zo stellig even beweren.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #41 Gepost op: 04 December 2011, 13:20:58 »
Ik heb er twee, tp IV, die ratelen allebei. Er zijn duidelijk zichtbaar min of meer driehoekige hapjes uit het profiel, op een regelmatige afstand. Als je de wagentjes met een vinger voortduwt, voel je ook dat de wielen niet mooi rond zijn. Ze maken nu toch wel erg veel geluid, als ze rijden. Voor het overige vind ik het mooie wagentjes.

Groeten,

Gerard

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
  • ***
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #42 Gepost op: 04 December 2011, 13:34:11 »
Ik heb de wagens zelf niet omdat ik 30 euro voor een (let wel, heel erg mooie) kolenbak niet in verhouding vind staan met bv een falls. Dat die productiefout mbt de wielen niet zou zijn ontdekt in China lijkt mij sterk. Als zo'n foute machine een uurtje wielen staat te persen is die berg niet te overzien en heeft men gewoon de gok genomen om ze gewoon te monteren. Voor 1.70 heb je er een paar piko wielen onder en dat valt dan weer in het niet bij die 30 euro  ;D. Dat is nog altijd goedkoper dan 2x naar de treinenzaak rijden met de auto om nieuwe artitecwielen te krijgen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #43 Gepost op: 04 December 2011, 13:35:42 »
Prachtige kolenbakken (ik heb de zes TP IV modellen), maar ja: die wielen. Bij alle zes naadje, zowel op Profi als Rocoline rails geprobeerd. Neem toch aan dat Artitec voor de noodzakelijke omruilactie de fabrikant kan aanspreken.
Groet, Frank

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #44 Gepost op: 04 December 2011, 21:03:13 »
Het zal allemaal wel goed kom.
De bakken zelf ben ik nu aan het fotograferen, en ze zijn inderdaad erg mooi.
Hoewel ik liever een DDM nu aan het fotograferen was.  8)
« Laatst bewerkt op: 04 December 2011, 21:04:50 door Chris »