Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Kolenwagen GTU van artitec  (gelezen 83295 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8530
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #45 Gepost op: 04 December 2011, 22:47:22 »
Chris, wil je ook ff naar de lak kijken? De mijne (20.236.02) is in de bak wat vlekkerig. Vind ik overigens geen probleem, zelfs niet wanneer het buitenop zo was geweest. Hou niet zo van schone werkkarren. Maar wil wel toch weten of dit min of meer standaard is.

Groet,

Huibert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #46 Gepost op: 04 December 2011, 22:50:40 »
ze doen het wel heel realistisch daar bij Artitec, 't is herfst, onstuimig weer en wat krijgen we ook al in model? Juist, vlakke kantjes  ;D

't zal vast wel weer goed komen met een bijna traditionele omruilactie, maar het is jammer dat men dit voor verzending naar de winkels blijkbaar niet heeft opgemerkt?!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #47 Gepost op: 04 December 2011, 23:12:14 »
@Huibert

Ik heb 6 modellen (TP IV) geleend, en heb per bak 10 foto's gemaakt, dus ik hoop dat er iets voor je tussen zit :)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2011, 23:57:00 »
De eerste, 20.227.01 staat online.
En de tweede, 20.230.01 ook online.
En de derde, 20.230.02 ook online.
De vierde, 20.237.01
De vijfde (gaap, ja het is 02.00 uur geworden) 20.237.06
En nummer zes, 20.237.07

Ik gaat pitten.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2011, 02:15:38 door Chris »

Zolderling

  • Gast
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #49 Gepost op: 05 December 2011, 00:16:23 »
Behalve de wielen, hier een klein overzicht van het moois van de GTU van Artitec:



De verschillende remsystemen. Van onder naar boven:

Westinghouse, Hildebrand, Kunze Knorr en geen rem.



Nog een keer de verschillende remsystemen:

Westinghouse, Hildebrand en Kunze Knorr
mvg,
Ivo

Nou Ivo, jouw hang naar werkelijkheidsgetrouwe modellen kennende kun je behoorlijk aan de bak… :-\
Om te beginnen het remwerk. Ik vind dat Artitec zich er een beetje erg gemakkelijk van heeft afgemaakt door alle wagens hetzelfde remwerk te geven, met alleen een aangepaste plaats voor het schild voor de omstelinrichting. Dat is in werkelijkheid natuurlijk heel anders! Nu zie je weinig van die onderdelen, maar de wèl zichtbare  schilden zijn bij 2 van de 3 uitvoeringen véél te groot. Bijgaand de drie systemen op plaatjes. Daar zie je niet zo héél veel op, maar in elk geval wel dat de schildjes van Knorr en Hildebrand-Knorr veel kleiner moeten zijn. Alleen bij de Wh-rem is het schild in werkelijkheid zo opvallend groot. En ook maar meteen het specifieke silhouet van een Kkg-rem.







Dan de opschriften. De roodbruine wagens hebben opschriften die vóór de invoering van de roodbruine kleur zijn vervallen. Natuurlijk bleven opschriften soms nog wel wat jaartjes zitten, maar juist bij nieuw geschilderde wagens waren ze allemaal weg, dus kwamen er de meest recente opschriften op. Dat is dus pertinent fout!
Eén van die verdwenen opschriften is het rechthoekige raster, naast het plakbriefkastje, dat moet een matzwart vlak zijn. Zou dat raster nog wèl geplaatst zijn, dan had de “achtergrond” gewoon de kleur van de wagen. Geen idee waarom dat zo gelig gemaakt is, dat is volkomen verzonnen.
De blauwgrijze wagen is voorzien van de opschriften die midden 1942 werden gewijzigd. Met bouwjaar 1938 is hiermee het inzetgebied te bepalen. Bij de opschriften op de bak is het misgegaan met het gele tonmerk, rechts onderaan. Daarin moet bij deze wagens het getal 11 staan.

- hans -



Tim89

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • ***** ***** * 11
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #50 Gepost op: 05 December 2011, 02:48:04 »
Mooie verslagen Chris (y)!

Van deze zeer fraaie wagens :D!

Tim
« Laatst bewerkt op: 05 December 2011, 02:50:06 door Tim89 »
Nederlands Tijdperk IV

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #51 Gepost op: 05 December 2011, 06:14:09 »
@Zolderling:

Bedankt (y)

Aan dergelijke reviews hebben we wat!

Gr. Remco.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #52 Gepost op: 05 December 2011, 12:31:52 »
Kon hem niet laten liggen, afgelopen zaterdag, wat een juweeltje, ik werd er ter plekke hebberig van. Maar inderdaad: de wielen. Op elke as eentje goed en eentje beschadigd. Zonder loep zie ik het niet (kan aan m'n ogen liggen) dus ik kan me goed voorstellen dat het in de fabriek onopgemerkt is gebleven. Als de controle-Chinees zijn werk met een stukje rails had gedaan ipv met een schuifmaat, was het misschien niet zover gekomen.

(omruilactie hoeft voor mij niet zo nodig, dit zal wel m'n enige GTU blijven, verdwaald in m'n Franse jaren '60 goederentrein, ik hoor 'in het echt' ook wel eens een wiel bonkend over de rails gaan. Maar als je er meerdere hebt is het een ander verhaal)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #53 Gepost op: 05 December 2011, 13:15:19 »
Eigenlijk jammer dat ik voor m'n tijdperk de meest kale versie nodig heb, die met complete remmerij zien er verdomd goed uit voor 'gewoon een kolenbakkie'
RETROBAHN A.G.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #54 Gepost op: 05 December 2011, 13:32:09 »
D'r zijn ook Tp2 met remmen hoor. Of bedoel je iets anders.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #55 Gepost op: 05 December 2011, 14:54:30 »
Nou Ivo, jouw hang naar werkelijkheidsgetrouwe modellen kennende kun je behoorlijk aan de bak… :-\

Nu dacht ik met andere wielen en het vastzetten van de losse onderdelen klaar te zijn.

*&^%$ moet ik weer aan de slag.

Bedankt voor de informatie trouwens, ik zal het niet binnenkort, maar er uiteindelijk wel een keer iets aan moeten doen. Kloppen de remcylinders ed wel of is het allemaal anders?

@Bessel,

Er zijn volgens mij nu 2 met en 2 zonder rem geleverd en die zijn in exact hetzelfde tijdperk inzetbaar.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #56 Gepost op: 05 December 2011, 15:01:00 »
Er zijn volgens mij nu 2 met en 2 zonder rem geleverd en die zijn in exact hetzelfde tijdperk inzetbaar.
Dank voor de toelichting, ik had nog niet alle versies gezien. Binnenkort in Schoonhoven...
RETROBAHN A.G.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #57 Gepost op: 05 December 2011, 18:30:09 »


De verschillende remsystemen. Van onder naar boven:

Westinghouse, Hildebrand, Kunze Knorr en geen rem.
Ivo

@Ivo, ik ben hierin niet zo''n kei. Ik zie eigenlijk weinig verschillen tussen de onderkanten van de bakken. Gaat het
soms meer om de in wit uitgevoerde onderdelen, die aangeven welk remsysteem "aanwezig" is? En niet zozeer om
de meegegoten delen als leidingen enz.?
Misschien kun je me wat "bijpraten".
M vr gr,
Wim

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #58 Gepost op: 05 December 2011, 18:36:30 »
Wim,
Dat is niet zo moeilijk
de bovenste heeft geen luchtketels en dus ook geen remmen
de drie andere wel
je kunt het plaatje aanklikken voor vergroting
gr Jan

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #59 Gepost op: 05 December 2011, 18:53:11 »
Voor mij lijken de drie beroemde ook identiek.....

Of vergis ik mij lijken?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor