Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Roco NS 600 h0  (gelezen 38666 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Roco NS 600 h0
« Gepost op: 27 maart 2007, 01:07:01 »
Roco, NS 600, schaal h0
Door: Arjan Meeuwenoord

Geschiedenis
De loc's van de serie 600 zijn een serie als vervolg op de serie 500, gebouwd tussen 1955 en 1957, verschil tussen de serie 500 en 600 is dat de serie 600 een treinrem heeft en daardoor de hele trein kan beremmen, in tegenstelling tot de serie 500, die een rangeerrem heeft. De loc's kwamen in dienst in een groene kleurstelling met gele band, in het kader van spoorslag '70 werd de loc gehuisstijld in het nog hedendaagse NS geel/grijs. De loc's van de serie 500 zijn in de jaren '80 gesloopt, de 521 is in dienstvaardige staat bij de SGB, de 532 hetzelfde, maar dan bij de VSM, van de serie 600 rijden nog diverse exemplaren, te weten een enkeling bij RailPro, enkele bij Strukton, en het grijs/gele vijftal van Rotterdam Rail Feeding. Al met al komt het einde behoorlijk in zicht, geniet er dus nog even van. Er zijn diverse locs bewaard gebleven bij museumbedrijven.

Het Model

Het model, direct uit de doos

Model ziet er prima uit, het is de derde gele 600 die Roco uitbrengt, het begon met de 657 in de jaren '80 met het veel te lichte grijze kleurtje, daarna de 622, met de nimmer correcte gele lantaarns maar wel in de juiste kleuren, en nu, de 634, die in principe correct is, zwarte lantaarns, blauw zwaailicht, dit maakt de loc inzetbaar in de jaren '80, leuk detail is dat alle gele versies van de Roco 600'en ieder in een doos met een andere stijl zijn geleverd.

Eigenschappen
Loc loopt prima, zoals we gewend zijn van Roco, de loc kan een aardig treintje trekken maar heeft met 15 VAM wagons toch wel moeite, maar dat is ook wat aan de flinke kant. Een mooie bakkentrein met een stuk of 10 E'tjes (de open bakwagens van het bietenvervoer) kan de loc absoluut trekken. De loc heeft een vliegwiel wat voor een geringe uitloop zorgt en het model ook over de vuile stukjes van de modelspoorbaan sleept. De loc heeft 2 witte lampjes, uiteraard lichtwissel met de rijrichting; jammer is dat het seinbeeld aan de radiatorzijde niet correct is omdat de loc dan tegelijkertijd een omgekeerd L-sein geeft en met de linker bovenpit een rood sluitsein imiteert, iets wat niet samengaat, bij mij valt het bij digitaal gebruik direct op, bij analoog valt het vast niet of nauwelijks op. Ik heb de lampjes met lampjesverf geel gemaakt, iets wat het lichtbeeld absoluut ten goede komt, het standaard wit vind ik persoonlijk niet zo mooi. Bijkomend voordeel is dat de verlichting gelijk niet meer aan de felle kant is zodat je niet hoeft te rommelen met CV's

Decoder
Toen ik de loc aanschafte, nam ik er gelijk een Uhlenbrock decoder bij, deze was door mijn onhandigheid geen lang leven beschoren dus was een van mijn 2200'en zo vrij om een Lenz 113XF decoder te doneren, de loc rijdt hier goed mee, de loc zal vast nog beter lopen met decoders met allerlei andere 'fratsen' zoals cruisecontrol etc. Maar die decoders heb ik niet dus dat kan ik niet testen.


Het binnenwerk, rechts zetelt de decoder aansluiting, het enige wat veranderd is binnenin.


En een decoder is zo geplaatst!

Verzorging
Loc zit in een verpakking van piepschuim, zoals standaard bij roco met een kartonnen doos in de nieuwe roco stijl, geheel donkerblauw. Je kunt de loc uit zijn verpakking hijsen met het folie wat om de loc zit. Wel oppassen dat je geen schade maakt.

Overig
Jammer dat Roco nog geen andere constructie heeft bedacht voor het verwijderen van de kap, je moet de radiator verwijderen door met een tang de buitenzijden zachtjes in te drukken, iets wat met een nieuwe loc met stug plastic niet echt vlot gaat, een beschadiging is gauw gemaakt.


Op haken en luchtslangen na alle losse onderdelen gemonteerd.

Conclusie
Prima model van Roco, loc ziet er veel levendiger uit na het plaatsen van de losse onderdelen, men heeft wat extra beugels voor op de radiator meegeleverd en wat lantaarn houders, verder precies wat er op het model moet, wat betekent dat je goed moet zoeken als een onderdeeltje wegspringt. Ik hoop dat Roco in de toekomst nog eens een versie uitbrengt zonder de lantaarns, maar met de latere 'fietslichten', zoals die ook op de foto te zien zijn.

Leuk is ook om het model wat te verfraaien, ik heb de klemmetjes van de drijfstangen rood geschilderd, voorzichtig met een puntje (bijv. een tandenstoker) indopen in de verf en dan aanbrengen op de klemmetjes, in het echt waren ze dan niet mooi rood, rood met zilverkleurige klemmen zeker niet. Ik ga het zwaailampje ook vervangen door een rode, wat 'm langer inzetbaar maakt, wellicht plaats ik er ook ooit nog eens een NS vignet op

De Details:

Algemeen
Merk: Roco
Type: NS 600 (Bedrijfsnr. 634)
Schaal: H0
Tijdperk: 4 & 5
Catalogusnrs: 63955 (2RA) 69955 (3RD)
Frame: Metaal
Opbouw: Kunstof
Gewicht: +/- 200 gram Min.
Radius: Roco R2 (358mm).
Koppeling: Standaard beugelkoppeling gemonteerd, roco kortkoppeling bijgevoegd in de doos.
Prijs: Ca. 110/115 Euro (Januari 2006)

Testuitvoering: 2 rail gelijkstroom analoog, decoder later geplaatst
Stroomafname: Neemt stroom af via alle wielen. Motor: Roco gelijkstroom motor met vliegwiel, zoals toegepast in diverse kleine rangeerlocjes waaronder de sik (Art. nr. 43677)
Verlichting: Frontseinen,Omgekeerd L-sein, Lichtwissel wit/wit
Decoder: Digitaal voorbereid, decoder later geplaatst
Krachtoverbrenging: div. tandwielen, wormwiel.

Vliegwiel: Ja
Trekkracht: Voldoende

Demontage:
Slecht, radiator moet verwijderd worden, gaat zeer moeilijk, daarna is met enig gewrik de kap eraf te halen, pas vooral op dat je, nadat je evt. een decoder hebt geplaatst, de kap er voorzichtig weer opdoet Zelf aan te brengen onderdelen: Diverse trappetjes, luchtslangen etc.

Maten
Lengte over de buffers:105 mm (De loc is in de lengte +/- 1:85)
Hoogte:45,5 mm (De loc is in hoogte +/-1:83)
Breedte: 31 mm
Wieldiameter: Ca. 9 mm

Rijeigenschappen
Vmax: instelbaar (bij digitaal gebruik)
V voorbeeld: 30 km/h
Vmin:[/b] instelbaar (bij digitaal gebruik)

Tijdperk indeling volgens NEM 818
Bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Fotoverantwoording:
Foto's van het model: Arjan Meeuwenoord
Foto's van het grootbedrijf: Tedo Barthen
Overige info: boek "Diesellocomotieven in Nederland" uit. De Alk, ISBN 90-6013-089-8
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2009, 21:17:49 door Peter van der Leek »

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: NS 600, Roco
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2007, 08:14:14 »
Citaat van: KNed
Lees net de beschrijving van deze loc.
Ik heb hem zelf niet maar wat ik wel veel gehoord heb is dat deze loc een slechte stroomafname zou hebben.
In het verslag staat dat dit goed is, is dit tegenwoordig verbeterd?

Koen
Ik heb deze versie ook, en ook de groene 521 en beide hippelen prima.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2009, 21:13:51 door Peter van der Leek »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: NS 600, Roco
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2007, 03:17:10 »
Heb deze versie, en nog 3 andere (oudste uit 1997). Alle rijden prima, geen gestotter op wissels of wat dan ook, zonder eigen aanpassingen. Het mooie aan deze loc's vind ik, behalve dat ze mooi zijn, de prima rijeigenschappen, heel langzaam kunnen rijden, en natuurlijk de daarbij langzaam bewegende aandrijfstang aan de buitenkant van de wielen.

manuelspot

  • Gast
Re: NS 600, Roco
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2007, 09:20:29 »
Ik heb ook een hippel van Roco de 521. Dat is de laatste groene. Bij mij reed die wel heel slecht. Ik heb daarom op de voorste twee wielen nieuwe contacten gemaakt en heb de middelste as verend gemaakt.
Nu rijd mijn Hippel helemaal vantasties kan ik wel zeggen.

Manuel

manuelspot

  • Gast
Re: NS 600, Roco
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2007, 22:49:40 »
Ik heb een stukje op mijn site gezet ondertussen. Hier is te zien wat ik aan mijn hippel heb verbeterd.

http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/kleineverbouwingen.htm

Manuel

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: NS 600, Roco
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2007, 20:09:18 »
Nu zie ik toch tot mijn verbazing dat de hippel net als de J72 Tank van Bachmann het zelfde systeem kwa aslagering heeft.
Metalen wielen met drijfwerk en daartussen plastic verbindingen.

Simpel maar effectief.

servé

  • Gast
Re: NS 600, Roco
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2007, 09:21:47 »
ik heb ook laatst een hippel gekocht en daar was de stroomafname... :-[
hij ligt nu nog steeds uit elkaar.
helaas komt er niks meer van voor we zaterdag op vakantie ;D

servé

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: NS 600, Roco
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2007, 21:56:07 »
Ik weet niet wat je gedaan hebt behalve uitelkaar halen?
Bij de mijne hielp het om bij één as de contactstrippen zo te  buigen dat ze contact maakten met de messing staafjes en bij de andere as de stripjes zo te buigen dat ze de wielflenzen zeker raakten.
Was het verschil tussen kebonken en een soepele rit :)

Gr/H
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

servé

  • Gast
Re: NS 600, Roco
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2007, 16:55:06 »
hallo

bij mij waren er helemaal geen kontaktstrips behalve bij het aangedreven wiel.

servé

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: NS 600, Roco
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2007, 17:18:57 »
Trouwens, die 634 van Roco heeft geen NS logo's en een blauw zwaailicht. Ik ben aan het nadenken over de aanschaf van deze lok. Graag wil ik de lok van een werkend rood zwaailicht voorzien, omdat hij voornamelijk met wagens uit de jaren '90 moet gaan rangeren. Wie weet wanneer deze Hippels van NS-logo's zijn voorzien? Ik vermoed namelijk dat het niet realistisch is om de 634 mèt rood zwaalicht en zònder NS logo's te rijden... Voor zo ver ik weet heeft KleiNSpoor geen geschikte transfers hiervoor.

Verder moet er natuurlijk cabineverlichting in en wordt de verlichting dan omgebouwd tot rangeersein. Nog een setje Krois koppelingen er op en karren met die hap! :D

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Roco NS 600 h0
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2017, 07:42:39 »
Ik heb ook de 634 van Roco (online) aangeschaft, was best wel even zoeken. Analoog getest (op recht stuk proefspoor) en hij rijdt prima, verlichting wisselt mooi.
Nieuwe decoder (ESU) erin gedaan en alleen de verlichting wisselt met de rijrichting, kan in- en uit geschakeld worden, maar verder zit er geen enkele beweging in..
Andere nieuwe decoder geprobeerd, zelfde resultaat...

Ik heb wel wat voorbij zien komen over slechte contacten o.i.d., maar hij rijdt dus analoog prima...





Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Roco NS 600 h0
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2017, 09:44:59 »
Ik weet wel bij het ombouwen, niet digitaal voobereid, dat je de bovenste aansluiting ten opzichte van de behuizing moet isoleren. Helaas is dat op de foto niet goed te zien. Misschien is dat de oorzaak van het probleem. Kan zijn dat ze bij Roco dat zijn vergeten te monteren. Het is maar een idee.

Gr Hans

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Roco NS 600 h0
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2017, 10:05:40 »

Bedoel je de aansluiting hier rechtsboven? Waarom zou die wegmoeten?



Hier trouwens nog de enige tekening van de handleiding:



Plug-and-play?


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Roco NS 600 h0
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2017, 10:14:56 »
Nee die bedoel ik niet. Het is de messingkleurige aansluiting die van het printplaatje met een lipje naar genoemde aansluiting loopt. Daar waar de koolborstel onder zit. Zo iets duidelijker omschrevenvan wat ik bedoel?

Gr Hans

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Roco NS 600 h0
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2017, 10:31:33 »
Draai de aansluiting van de decoder eens om. Als hij verkeerd zit is het zo dat de verlichting het wel doet maar rijden Ho maar!
Groet,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.