Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:50:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: Project Rhätische Bahn  (gelezen 104716 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #75 Gepost op: 03 March 2013, 11:59:12 »
Hallo Allemaal,

Eindelijk weer eens een update mbt dit projectje.
Afgelopen maanden hebben we niet stil gezeten en dit is de huidige stand van zaken.

Mooi hè,


Alle rails is voorzichtig gedemonteerd.
Ik heb besloten om het schaduwstation toch anders te maken.
Ben na een paar maanden spelen tot de volgende conclusies gekomen.

De bereikbaarheid.
Er is straks een ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbouw beschikbaar van ongeveer 20cm.
Da´s veel te weinig om nog fatsoenlijk bij de wissels te komen. Nieuw baanplan gemaakt en de wissels komen nu allemaal aan de zijkant.

Puntstukpolarisatie van de wissels.
Om een goede betrouwbaarheid te garanderen worden alle wissels omgebouwd. Wisseltongen scheiden van het puntstuk en dit puntstuk voeden via een relais.

Baanplan van het zichtbare gedeelte is ook gewijzigd en er komt nu een klimspiraal om boven te komen.

Schakeling van de wissels in het schaduwstation wijzigen.
Deze werkte prima maar er zit een klein rotje in wat grote gevolgen kon hebben.

Al deze kleine klusjes :D zullen komende weken ter sprake komen.

Het was november 2012,
Op mijn gemak en vol goede moed alle rails en wissels voorzichtig gedemonteerd.
Was wel blij dat ik alles gespijkerd had, alles schoon losgekregen met af en toe een kapotte biels. Maar dat is met flexrail geen probleem.
Alle gaatjes en beschadigingen weer dicht geplamuurd en weer een likje grijze grondverf erover.

Zo zag het er toen uit.


Het verrijdbare deel waar straks onder andere het klimspiraal op komt.


Het is verrijdbaar gemaakt om achter de treinbaan te kunnen komen en tevens blijven de ramen, opbergruimte en CV bereikbaar.
Het kan er helemaal uit gereden worden en zelfs 360 graden draaien. Dit was wel een aardige puzzel maar het is gelukt.

De achterkant.


December 2012,

De koppeling, het moet natuurlijk wel stevig en zonder speling tegen elkaar komen.
Dit heb ik gedaan met een paar deurscharnieren van de bouwmarkt.


De scharnierpen vervangen voor een 6mm draadeind en het zit als een huis.
Dit draadeind kan makkelijk vanaf de voorzijde geplaatst en verwijderd worden.


Er zit een hoogteverschil in de twee tafels, dat heeft te maken met de oprit van het klimspiraal.
Hierover later meer.

Het nieuwe plan,
Helemaal uitgedokterd mbv Anyrail (y), heeft wel de nodige uurtjes gekost maar ben wel tevreden met het resultaat.


Alle wissel liggen nu op ongeveer 10cm van de rand en zijn straks nog prima bereikbaar.

Tot spoedig,

André

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6029
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #76 Gepost op: 03 March 2013, 12:49:17 »
Ziet er strak uit. (y)
groetjes Dion

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #77 Gepost op: 03 March 2013, 13:55:01 »
Dus maar weer vrolijk verder met de bouw.
Ik heb alle rail-onderbrekingen voorzien van een drupje lijm.
Na het uitharden een beetje bijwerken met een mesje.

André

Hoi André, ik zou de druppel lijm vervangen voor een stukje styreen. Wij hebben de ervaring dat de rails toch gaat werken en op den lange duur ergens sluiting maakt. Zet je er een stukje styreen van 1mm tussen dan vult dit ook het gat op en kunnen de rails nooit meer sluiting maken.

Verder een heel mooi opgesette baan, en ik ben onder de indruk van je roestige electronica kennis  :o

Groet, Paul

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #78 Gepost op: 05 March 2013, 11:21:45 »
@ Dion en Paul, bedankt.

Wat betreft die railonderbrekingen, ik ga dat opvullen met het styreen straks wel in het zichtbare gedeelte doen.
Afgelopen maanden heb ik de rails weer opnieuw gelegd, dit maal op alle strategische plekken de geïsoleerde raillasjes van Peco gebruikt.



Het vervolg van de bouw:
Toen was het alweer januari en we gaan weer rails leggen.
Maar eerst alle wissels (23st) even ombouwen zodat het ook in de toekomst betrouwbaar blijft werken.

Dit is zo'n wissel van Peco (H0m - code 75).

Boven,


Onder,


Beide wisseltongen en het hartstuk/puntstuk zijn verbonden met elkaar. Op zich werkt dit prima als alles nieuw en schoon is. De wisseltong wordt tegen een rail aangedrukt en zo krijgen beide tongen en het hartstuk spanning.
Er kan natuurlijk ook spanning op het aangesoldeerde draadje gezet worden maar als de wissel verkeerd om staat volgt een kortsluiting.

Daar gaan we wat aan doen. Eerst maar even de tongen verbinden met de naastliggende rail.

Aan de onderzijde moet wel wat ruimte gemaakt worden voor de doorverbindingen.


Voorzichtig wat kunststof wegzagen/snijden.


En dan de doorverbindingen solderen, in dit geval 0,34mm2 draad.


Nu moeten de tongen ook nog gescheiden worden van het hartstuk.
Dit kan dmv van doorslijpen.


Maar ik heb lekker een juniorzaagje gebruikt.


Het zaagblad is 0,5mm dik en geeft een keurig strak resultaat. na het zagen een schuurpapiertje er door heen en volia!.


Het hartstuk/puntstuk krijgt straks zijn spanning via een relais.

Groeten,
André


Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #79 Gepost op: 05 March 2013, 14:34:18 »
Wat werk jij lekker netjes zeg, leuk om te volgen!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #80 Gepost op: 06 March 2013, 14:12:07 »
We gaan weer wat rails leggen, nu definitief (hoop ik :)).

Eigenlijk op de zelfde manier als eerder besproken, 1 op 1 uitprinten met Anyrail, aftekenen en eerst de wissels plaatsen.
Het wordt ook weer gespijkerd. Werkt snel en strak (vind ik).
Met een normale zijkniptang de rails op maat geknipt en met een vijl bijwerken.
Heb er nu wel een beetje handigheid in gekregen.





Een paar avondjes verder.


De bogen in de hoek worden afgetekend met weer zo'n HiTech Passer.


De vaart zit er lekker in. Nog een klein stukje rails en daarna alle bielsjes aanvullen.


Kijk, dat ziet er al veel strakker uit.


En dit is het resultaat, mijn nieuwe schaduwstation.






Nu lijkt het net of dit allemaal in een paar avondjes gedaan is maar dat is natuurlijk niet zo.
Er zit bijna een maand tussen de eerste en de laatste rails. Het moet natuurlijk niet op werken gaan lijken ;).

André

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #81 Gepost op: 06 March 2013, 14:17:14 »
Citaat
Wat werk jij lekker netjes zeg, leuk om te volgen!

Helemaal mee eens. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #82 Gepost op: 06 March 2013, 14:19:28 »
Mooi jaap!!!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #83 Gepost op: 06 March 2013, 17:03:55 »
Goed bezig. Zo kan je er wel een paar kwijt.
Wat voor aandrijvingen ga je gebruiken voor de wissels?

Gr Arnout.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #84 Gepost op: 06 March 2013, 19:05:25 »
Ziet er erg netjes uit

Jammer dat het eerste station niet goed uitpakte.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6029
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #85 Gepost op: 06 March 2013, 20:20:03 »
Ziet er goed uit en erg netjes. (y)

Flink schaduwstation.
groetjes Dion

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #86 Gepost op: 07 March 2013, 19:37:22 »
Mooi gedaan André, daar kun je 12 leuke Bemo treintjes stallen!

Bij dit soort projecten hoop ik altijd in een soort tijdmachine terecht te komen, waardoor je dan morgen kunt zien hoe de complete baan verworden is. Zoals je terecht opmerkt zal het zo'n vaart waarschijnlijk niet lopen en kunnen we het komende jaar gewoon elke paar weken genieten van weer een klein stukje verrichtte arbeid :).

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #87 Gepost op: 07 March 2013, 20:46:13 »
Mooie collectie en ook de bouw ziet er toppie uit.
Blijf dit zeker volgen  (y)

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #88 Gepost op: 08 March 2013, 11:39:33 »
Allen bedankt voor de positieve reactie's (y).
Leuk om te weten dat er volgers van dit topic zijn.
Is voor mij ook gelijk een stok achter de deur om wat regelmatiger iets te schrijven hier :).

En toen was het de maand februari aangebroken en we gaan de hoogte in.
Oftewel, de bouw van het klimspiraal is begonnen.

Alles is al uitgedacht en op papier gezet (afgelopen najaar al gedaan).
Het wordt een achthoek en gebouwd met de "in verstek gezaagde en verschoven op elkaar gelijmde stroken hout" methode.
Hier wordt mdf van 4mm voor gebruikt dus totale dikte wordt 8mm.

Dit is het plan.


Het was even een puzzelen en rekenen maar gelukt.
Bij de bouwmarkt strookjes van 85mm laten zagen (zo strak lukt het mij thuis niet).
Omdat er een achthoek gebruikt wordt kan alles in 45gr verstek gezaagd worden. Dit heb ik gewoon met een simpele verstekzaag gedaan.


Hier het resultaat van het zaag- en schuurwerk.


Daarna alvast het een en ander met elkaar verlijmen.


Vele uurtjes plakwerk verder.




Het lijkt wel of het hout spontaan van kleur veranderd is maar dat komt door het gebruikte licht.

De spiraal is ook zo exact mogelijk getekend op de tafel zodat straks de bevestiging makkelijk kan worden afgetekend.

De verlijmde plankjes samengevoegd tot 3 secties (zie ontwerp) en op elkaar gelegd zodat het een stijf geheel wordt.


Nu kunnen de gaten voor de draadeinden worden geboord. Ik zie alleen nu dat daar geen foto van gemaakt is ???.
Jammer maar helaas. Was ook niet zo spannend.

Morgen het vervolg van dit avontuur.

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #89 Gepost op: 09 March 2013, 17:54:59 »
We gaan weer verder met bouwen.

Alle gaten zijn geboord in het pakket plankjes en ook in de tafel.
Er worden M6 draadeinden gebruikt wat sterk genoeg is. Achteraf gezien had ik het zelfs nog met M5 kunnen doen.

Een woud van draadeinden (het lijkt een beetje veel maar dat is het ook :)).


Ze zijn ook een beetje veel te lang, later worden ze keurig op maat gezaagd.


Even Fast Forward en zo zag het er een paar dagen later uit.


De exacte hoogte moet nog worden afgesteld.
Wilde eerst een stijgingspercentage van 2,5% gebruiken en dat zou per omwenteling een hoogteverschil van 10,3 cm opleveren.
Dus even een test gedaan met een sleep van 6 lange personenrijtuigen (langer gaat het nooit worden).
Het lokje begon in de bochten toch wel een beetje te kreunen dus uiteindelijk een stapje terug gedaan en een stijging van 2% gebruikt.
Dit keer geen commentaar van de loco dus 2% zal het zijn.



Gevolg is wel dat we nu per omwenteling een hoogteverschil krijgen van 8,3 cm. Minus 8 mm materiaaldikt is 7,5 cm.
Da's dus te weing voor een lok met pantograaf in de hoogste stand. Geen nood, hier heeft André al wat voor bedacht.

Een "bovenleiding".


Morgen het vervolg,

André