Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Project Rhätische Bahn  (gelezen 104738 keer)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #60 Gepost op: 18 June 2012, 23:05:10 »
 :o Pff, ben ik toch wel blij met die (nu niet meer verticale) lamellen...

Jongen, wees alsjeblieft zuinig op je BEMO'tjes  ;)

Iets serieuzer: MOOI!!!, LEUK!!! Ga door!
(ff persoonlijker: is Kroko nog analoog of al digitaal: ik maak ruzie met RhB 413en heb al twee decoders opgeblazen... :-\ )

Frans :-\
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #61 Gepost op: 18 June 2012, 23:20:10 »
Die dingen zijn toch net zo makkelijk digitaal te maken. Hooguit even juiste decoder erin frotten
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #62 Gepost op: 19 June 2012, 07:09:26 »
Ik heb er laatst bij een demo van de vereniging spoorgroep zwitserland in Broek op Langedijk zelfs één met sound zien rijden!
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 19 June 2012, 16:00:09 »

(ff persoonlijker: is Kroko nog analoog of al digitaal: ik maak ruzie met RhB 413en heb al twee decoders opgeblazen... :-\ )

Frans :-\

Frans,
Ik heb al vele loks omgebouwd naar digitaal.
Laat nou die Krok het enige lokje zijn die al voorzien was van een decoder. ( Heb hem vorig jaar van iemand gekocht via marktplaats ).
De beste man heeft hem ook nog voorzien van Led-verlichting.
Kan dus niets zinnigs zeggen over de binnenkant maar ik neem aan dat het toch een beetje hetzelfde moet zijn als de andere loks.

Ik hoop wel dat je hem aan de praat krijgt.

Groeten,

André

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 20 June 2012, 14:46:44 »
Nog even een kleine update.

Ik kon het toch niet laten om die 2 analoge loks gelijk om te bouwen naar digitaal.
Nu er weer gereden kan worden moeten deze 2 er ook maar aan geloven :)

Het eerste lokje is de Ge 4/6 (353).
Altijd weer een verrassing hoe de behuizing van zo'n Bemo-lokje open gaat.

Dit model zit met 4 kruisschroefjes vast.

Ondanks dat deze Bemo-loks in de schaal H0(m) zijn moeten ze worden voorzien van schaal N decoders.
Dit vanwege ruimtegebrek in sommige loks.
Dit model is voorzien van een Nem 651 connector tbv de decoder. Kijk, dat is nou lekker makkelijk.

Klaar voor de ombouw.

Dit is zo'n decodertje. Maar liefst 14 x 9 mm.

Met dit originele printje rijdt ie "ouderwets" analoog.

Voorzichtig eruit halen ,het decodertje met beleid plaatsen en nu is ie digitaal.

Deze is klaar, alleen nog even programmeren.
Op naar de volgende.

Dit is de Ge 4/4 II ( 612 ).
Deze kap zit zoals bij de meeste Bemo's geklemd met 2 nokjes aan elke zijkant.

Hier zit nog zo'n oud printplaatje in dus hier moet een en ander gesoldeerd worden.

Ik gebruik zoveel mogelijk dezelfde decoders in alle loks ( de Lenz 10310 is met draadjes, de 10311 met Nem 651 connector ).

De Lenz 10310.

Eerst maar even alle overbodige componenten verwijderen zoals condensator en onstoorspoeltjes.

Dit is wel 1 van de makkelijkste die ik ooit gedaan heb, er hoeft maar 1 printspoortje onderbroken te worden.
En wat een ruimte, hier had ook nog wel een H0 decoder ingepast.

De decoder zit alweer op zijn plek, alles gesoldeerd, testen maar.

Zo, kleine moeite, groot plezier.

Deze 2 mogen voortaan ook meespelen met de rest.

Ik zit me net te bedenken dat het schrijven van dit berichtje langer duurde dan de ombouw van die 2 loks ;D

Tot spoedig,

André

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #65 Gepost op: 20 June 2012, 14:58:29 »
Bij de GE 6/6 II uit de oudere serie wordt het nog leuker. Dan mag je ook nog een beetje lood wegnemen om ruimte te maken. De nieuwere modellen (ook van de krokodil) hebben een uitsparing waar een MX64 prima inpast. Desnoods moet je een stukje van de print uitbreken.

Leuk he, die verrassingen hoe de kap open moet en soms een paar extra schroefjes.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 28 June 2012, 15:48:28 »
Verslag wisselaandrijvingen.

Hallo medespoorders,

Een tijdje geleden heb ik de Peco PL-11 wisselaandrijvingen besteld in Engeland bij The Signalbox ( http://www.thesignalbox.co.uk/index_new.php ).
De bestelling en betaling op een donderdag gedaan en op dinsdag werd het al afgeleverd bij mij  (y).

Het pakketje

De inhoud

Maar liefst 23 wisselaandrijvingen.
Dat krijg je ervan als je zo nodig 12 opstelsporen in het schaduwstation wilt hebben.
Maar goed, dat was ingecalculeerd.
Ondanks de verzendkosten van maar liefst 15 pond is het Peco-spul in Engeland veel goedkoper.
Een besparing van ongeveer 4 Euro per stuk.

De PL-11 in de verpakking

De PL-11 uit de verpakking

Er zit zelfs een handig opvulplaatje bij voor als er een railbedding of isolatie onder de rails wordt gebruikt.
Hebben wij dus niet nodig.

De draadjes zijn al vertind

Hier ben ik zelf geen voorstander van dus alles afgeknipt en voorzien van adereindhulsjes

Over adereindhulsjes gesproken, heb er nu al zo'n 900 ??? aangeknepen.
Er is ook al ongeveer 400 mtr draad gebruikt. En dat allemaal om een paar treintjes te laten rijden  :)
Als ik nu een lijstje zou maken ( wat ik dus maar niet doe :D) van wat er allemaal al gebruikt is dan zou je jezelf haast gaan afvragen waar we aan begonnen zijn.

Na de nodige uurtjes knutselen zijn ze allemaal gemonteerd en getest.

Het hele schaduwstation werkt nu naar behoren en is compleet "zelfdenkend".
Inkomend verkeer wordt automatisch naar een leeg spoor geleidt en het uitgaande verkeer zet zelf de wissels in de goede stand.
En dat allemaal dmv een hand vol ( of twee handen vol :) ) elektronica onderdeeltjes.

Zal het een en ander in mijn volgende post even toelichten met een paar schema's en tekeningen.

Was best wel een tijdrovend klusje en we zijn er nog lang niet.
Voorlopig eerst maar lekker rijden met mijn treintjes en even kijken of alles naar wens blijft functioneren.
Pas als alles 100% goed blijft werken gaan we starten met de bovenbouw en zal er na een tijdje van dit alles niets meer te zien zijn.

Tot spoedig,

André

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #67 Gepost op: 28 June 2012, 16:05:31 »
Ziet er weer goed uit, ben erg benieuwd naar de tekeningen en de schema's van het zelfdenkende schaduwstation. :)

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #68 Gepost op: 28 June 2012, 16:06:27 »
Mooie aangelegd schaduwstation (y)
groetjes Dion

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 02 July 2012, 16:14:52 »
Hallo allemaal,

Romar en Dion, bedankt voor de reacties.

Afgelopen dagen lekker aan het spelen geweest met mijn treintjes ( zei de 48 jarige ) ;D.
Alles werkt zoals ik gehoopt had en ben niet veel bugs tegen gekomen.
De wissels sturen de treinen netjes naar een leeg spoor en richting de uitgang.
Alles werkt helemaal zelfstandig met een "ouderwetse" relaisschakeling.
Moet ik er wel even bij vertellen dat ik zelf de loks stil zet als ze het juiste blok bereikt hebben.
Het enige wat digitaal is op deze baan zijn de lokdecoders.
Ik ga alles "met de hand" rijden door middel van mijn oude vertrouwde Intellibox. Deze heeft 2 regelaars en da's precies genoeg.

Vorig jaar is er gestart met het ontwerpen van het sporenplan. Hier kwam Anyrail goed van pas.

Al snel bleek dat als alle wissel achter elkaar gezet worden dit een hoop ruimte ging kosten (bovenste).
Na een hoop gepuzzel het toch wel wat compacter kunnen krijgen (onderste).

Er zijn vele bezetmelders geplaatst tbv de wisselsturing en de ledjes om de treinenverloop te kunnen volgen.
Deze bezetmelders zijn eigenlijk bedoeld om terugmelddecoders aan te sturen maar dat gaat André allemaal niet gebruiken.
Dus van dit forum ergens een schemaatje "geleend" om van de uitgang van de bezetmelder een schakelcontactje te maken.
Om het helemaal correct te zeggen, een potentiaalvrij wisselcontact.
Een en ander staat een paar pagina's terug beschreven.

En zo zit het in elkaar,

Dit zijn maar 6 sporen maar dat maakt voor het principe niet uit.

De relais hierboven getekend zijn bistabiele relais met 2 wisselcontacten.
Deze relais zitten nu op het printje bij elke wissel ( zie vorige pagina ).

De werking,

Een trein rijdt het schaduwstation binnnen en passeert bezetmelder 1 (BM1),
deze laat wissel 1 (W-1) omklappen in de richting van de opstelsporen 1 t/m 6.
Als spoor 1 en 2 leeg zijn zullen W-2 en W-4 afbuigend staan en de trein zal spoor 1 oprijden tot BM2 wordt bereikt.
Ik zet nu zelf de lok stil. Als BM2 bezet is zal W-4 omklappen zodat spoor 2 bereden kan worden.
De eerstvolgende trein zal BM4 activeren en W-2 zal omklappen richting spoor 3 t/m 6.
Hier wordt bovenstaande weer herhaald.
Mocht spoor 1 of 2 worden verlaten zal W-2 weer worden omgegooid zodat de eerstvolgende trein dit spoor weer vult.
De sporen worden dus altijd van 1 t/m 6 gevuld.
Stel dat spoor 3 wordt verlaten dan zal BM7 de wissels W-9 en W-10 in de goede stand zetten. Deze blijven ook in deze stand staan tot BM13 wordt bereden, W-9 en W-10 worden nu weer terug gezet in de goede stand.
Belangrijk is wel dat de afstand tot BM13 zo groot is dat de langste treinsamenstelling W-8 verlaten heeft.
Nu rijden we richting de keerlus. Op het moment dat BM14 wordt bereden zullen beide keerlusrelais worden bekrachtigd.
De groene en blauwe sectie zullen nu worden omgepoold en we kunnen het schaduwstation verlaten.
Ook hier moet het groene stuk rails weer zolang zijn dat de langste trein hier makkelijk op past anders gaat het knetteren onder de wieltjes :).
In mijn geval laat ik de trein hier ook stoppen zodat er zo snel mogelijk naar boven kan worden gereden.
En er is nu opeens een opstelspoor extra.
Als we nu weer gaan rijden zal BM15 de wissel W-1 omgooien en we kunnen zonder problemen naar boven rijden.
Onderweg komen we weer BM1 tegen die W-1 weer in de goede stand zet.

En zo worden nu alle wissels aangestuurd, het enige wat ik moet doen is de loks te laten stoppen / vertrekken.
Er is hier dus verder geen (duur) digitaal spul nodig.
Ik zal heus wel een of ander wiel opnieuw uitgevonden hebben maar dat mag de pret niet drukken (y).

Tot spoedig,

André

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #70 Gepost op: 02 July 2012, 19:52:35 »
Hoi André, een mooie analoge aansturing! Netjes bedacht.. Het automatisch stoppen kunnen de decoders ook door een simpele schakeling op de rails. Ik dacht iets met 5 diode's op 1 spoorstaaf en de andere spoorstaaf niets. (even zoeken op beneluxspoor, ik gebruik het niet zelf dus weet niet precies hoe het werkt). De decoder ziet dit als analoog afremsignaal en zal er op vertragen tot stilstand (afremvertragingstijd wordt geactiveerd). Als je dit standaard aan laat staan totdat je het spoor afroept, stopt elke trein ook nog eens automatisch. (wel even zorgen dat de afrenmvertraging niet te hoog staat).

Dit is een functie die speciaal voor de ouderwetse relaisgeschakelde bloksystemen erin zit, maar je zult even moeten uitvogelen hoe het precies werkt. Bij mij is het iets van de klok en de klepel, heb er iets over gelezen, maar weet niet precies hoe het werkt en of elke decoder dit er in heeft zitten..

Prachtig project verder!
Groet Daan.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 02 July 2012, 20:08:23 »
Leuk, beproefde relaistechniek voor een schaduwstation.
Mocht spoor 1 of 2 worden verlaten zal W-2 weer worden omgegooid zodat de eerstvolgende trein dit spoor weer vult.
Maar je wilt niet dat dit gebeurt als er net een trein over W2 rijdt.  :)
Ik weet niet of je daar op een of andere manier rekening mee hebt gehouden?
Ik heb zelf ooit een soortgelijke schakeling gebouwd waar het schakelen van de wissels werd uitgesteld, zolang het wissel bezet was door een trein. Later bedacht ik me dat het veel eenvoudiger was om de wissels naar het vrije spoor pas te schakelen vlak voor een trein het schaduwstation inrijdt, in jouw geval dus op het moment dat BM1 bezet wordt.

Huub

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 03 July 2012, 12:05:42 »
@ Daan,

Bedankt voor je reactie en de handige tip.

Heb net dat artikel even doorgenomen in de encyclopedie. Het staat in het hoofdstuk Seinen Digitaliseren.(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.12_-_Seinen_digitaliseren)
Ik wist helemaal niet dat dat mogelijk was.

Ben nog steeds wel van plan om de loks handmatig te laten stoppen zodra ze de juiste sectie inrijden.
Misschien dat er nog meer alternatieven zijn om een digitale lok automatisch te laten stoppen zonder gebruik te maken van PC / Centrale ?

@ Huub,

Ook bedankt voor de reactie.

Je hebt helemaal gelijk. Als er nu een trein binnenloopt en bv W2 zou omklappen dan volgt er een mooie ontsporing.
Maar dat had ik al voorzien. In mijn geval zal dit nooit kunnen gebeuren ( hoewel, zeg nooit nooit  ;) ).
Er zal altijd maar max 1 trein rijden in het hele schaduwstation.
Ben van plan om mijn Intellibox te blijven gebruiken, deze heeft 2 knoppen. Dus de linkerknop ga ik gebruiken om een trein vanuit het station naar het schaduwstation te sturen, de rechterknop om een trein "op reis" te sturen vanaf het station over het zichtbare gedeelte. Het hele traject zal enkelsporig worden dus makkelijk te overzien.

Groeten,

André

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 14 October 2012, 15:50:14 »
Hallo Allemaal.

Het is wel weer eens tijd voor kleine update mbt de bouw van deze baan.
De hele zomer niks gebouwd, alleen maar lekker zitten spelen met de treintjes.
Daar zijn ze ook eigenlijk voor gemaakt hè.

Maar door al dat testen/spelen ben ik toch wel tot een paar conclusie's gekomen.

1) De bovenbouw gaat toch anders worden als ik eerst voor ogen had.
De wissels van het schaduwstation zijn dan in de toekomst slecht bereikbaar, dat moeten we dus niet hebben.

2) De Peco wissels ga ik toch maar zo ombouwen dat het hartstuk via een relais gepolariseerd worden.
Nu voeden ze zichzelf nog via de wisseltongen en hierdoor heb ik toch al meerdere storingen gehad. Was ook wel te verwachten, het is al zo vaak ter sprake gekomen op dit forum. maar ja, André was een beetje eigenwijs want dit probleem verwachtte hij niet met nieuwe wissels :D

Dus komend najaar weer zat te doen, maar eerst nog even een paar weekjes klussen in huis. >:(

Komende week zal ik mijn nieuwe baanplan presenteren.

En nu nog even een filmpje (je moet toch wat doen met dit weer).
Heb zelf geen video-camera maar mijn fotocamera kan ook een beetje filmen.
Een beetje knip- en plakwerk en voila!
http://www.youtube.com/watch?v=anezRtATIGc

Tot spoedig,

André

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
« Reactie #74 Gepost op: 13 February 2013, 19:30:27 »
Hallo André,

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of er al vorderingen zijn!

Met vriendelijke groet,
Dennis