Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Project Rhätische Bahn  (gelezen 104812 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #225 Gepost op: 04 October 2013, 19:00:53 »
 (y) (y) André, GEWELDIG!

Vooral voor mijn eigen gemoedsrust: wil je alsjeblieft óók eens iets laten zien, dat NIÉT zo keurig netjes en perfect is... ;) Ik word hier zo onzeker van... :-X

Nogmaals ten overvloede: MOOI MAN!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #226 Gepost op: 04 October 2013, 20:22:20 »
 :P waarhaal je t geduld vandaan om t  zo te maken (y)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #227 Gepost op: 04 October 2013, 20:44:46 »
Mooi ziet er goed uit. Ik heb een soortgelijk printje gemaakt voor de bediening van de ontkoppelrails (ter voorkoming van lawaai)


Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #228 Gepost op: 07 October 2013, 16:27:28 »
Hoi,

En weer bedankt voor de veren in ...... :D.

Tja, ik vind het gewoon leuk om te doen, lekker rotzooien met draadjes en zo.
Als het rotwerk zou zijn sta ik ook niet in voor een mooi resultaat.
Ik zie trouwens net dat ik alweer bijna 2 jaar aan het bouwen ben. Nou ja bouwen, er staat nog geen vierkante cm aan scenery en bergen.
Ben allang blij dat het (elektro)technische gedeelte bijna af is.
Maar we kunnen weer rijden en alle wissels in het station doen het ook (y).
Heb alles aan elkaar geknoopt om de boel te kunnen testen. Zal maar niet vermelden wat er aan foutjes boven komt drijven.
Verwisselde draadjes en kortsluiting op de strokenprintjes. Had ik toch 2 maal met een loep alle printbaantjes gecontroleerd en toch wat over het hoofd gezien :(.

Het bedieningspaneeltje en de diodematrix werken perfect. De drie CDU-printjes werken nu ook zoals het hoort :).

De wisselaandrijvingen.
Liep eerst nog te twijfelen om met servo's te gaan werken maar uiteindelijk toch gekozen voor de "ouderwetse" Seep aandrijvingen.
Ik weet dat dit voor sommigen is als vloeken in de kerk maar ik had eerder ook al eens gemeld dat ik een beetje eigenwijs ben ;D.
Deze Seep's heb ik onlangs besteld in Engeland.


Dit type heeft ook een schakelcontact ingebouwd om bv het puntstuk van de wissel te schakelen.
Ga ik niet gebruiken want dat gaan we doen met een relais, is toch wat betrouwbaarder.


Had hier en daar gelezen dat deze Seep's nogal lastig te monteren dus dat wilde ik wel voor zijn.
Vanaf boven exact de gaatjes afgetekend (malletje gemaakt van karton) en M3 schroefjes doorgestoken.
Dit is mijn proefplankje.


En dan met je grote handen de M3 ringetjes en moertjes erop draaien.


Later ziet het er van boven zo uit.


Van tevoren wel even de draadjes eraan solderen.


Elke aandrijving krijgt een eigen schakeling met 2 Elco's (de CDU) en een relais voor het schakelen van de CDU een het puntstuk van de wissel.
Dit keer wilde ik proberen om de CDU te schakelen met 1 wisselschakelaar.
Uiteindelijk heb ik dit schema bedacht en het werkt perfekt.


Het relais heeft namelijk 2 wisselcontacten dus nu kan ik 1 voor de CDU en 1 voor het puntstuk gebruiken.
Hier had ik anderhalf jaar geleden op moeten komen, had de schakeling voor het schaduwstation iets simpeler gemaakt.
Maar goed, dat is achteraf.

De Seep's schakelen nu met een vrolijke tik en de schakeling heeft max 4 seconden nodig om op te laden.
Het grote voordeel is dat er een lichte voeding gebruikt kan worden.
Voor de kosten hoef je het niet te laten.
De Seep's kosten ongeveer 6 Euro en de schakeling maximaal 3 Euro per wissel.

Zo, en nu ga ik weer even met de treintjes spelen.

André

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #229 Gepost op: 07 October 2013, 18:59:52 »
Mijnheer André  ;) (y) ,
 (y) (y) Ouderwetsche Bistabiele Relais als Wisselmotor! Beproefde en betrouwbare 'ouderwetsche techniek': daar word ik vrolijk van! Mijn vriendin in The UK gaat zich vást verbazen over mijn mail met het verzoek bepaalde dingen voor mij mee te brengen  ;D ;) Ik vind BEMO-4225 niet per sé "eng", maar deze oplossing wél vele malen gemakkelijker...

Dank je dus voor deze heerlijke duidelijke uitleg:

Ik zie Gelijkspanning, Elco's, spoelen en drukknopjes... Dat kan ik tenminste bevatten!
Daarnaast zie ik die diodematrix (dat méén ik ook te bevatten), maar voel ik me gesterkt door jouw 'bekentenis', dat óók JIJ wel eens dingen verkeerd aansluit...

Ik lees verder, put inspiratie uit "jouw RhB" en neem diverse adviezen ter harte voor mijn RhB, maar zéker ook mijn tramambities...

Als je wilt zien, wat mijn oudste zoon vanuit mijn ambities bouwde: VAMES in Apeldoorn heeft komend weekend haar Jubileumshow! Komt allen...

Frans
« Laatst bewerkt op: 04 March 2014, 17:28:57 door Bert van Gelder. Reden: Gebruik kleine letters vermijden.. »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #230 Gepost op: 07 October 2013, 20:11:07 »
Andre, (sorry e trema is te moeilijk)

Is het niet mogelijk om tussen de wisselschakelaar en het midden van de wisselspoelen de elco op te nemen? Scheelt weer een elco.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #231 Gepost op: 08 October 2013, 11:56:48 »
Hallo André

Wat een mooie compacte wissel aandrijving  (y), en makelijk ander tafel te bevestigen. Als je een filmpje hebt zodra ze klaar zijn ben ik daar wel benieuwd naar.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #232 Gepost op: 08 October 2013, 12:22:49 »
@ Frans,
Ja leuk he dat ouderwetse gedoe. Het is simpel, goedkoop en functioneert prima.
Het enige wat digitaal is op deze baan zijn de loks en de intellibox. Stekker in het stopcontact en rijden maar.
Ik moet nog het langst wachten op het opstarten van de Intellibox.
Ben absoluut geen digibeet. Sterker nog, ik kocht mijn eerste computer in 1984 en heb er sindsdien al vele gebouwd en versleten.
In mijn geval vind ik het alleen totaal overbodig om alles te voorzien van (functie)decoders enz.
Gewoon alles rustig met de hand besturen. Het blijft wel de RhB, daar gaat het ook allemaal niet zo snel ;D

@ Gerard,
Er zijn inderdaad schakelingen met 1 elco maar dan heb je weer een zwaardere voeding nodig.
In de ene stand wordt een spoel bekrachtigd door de (hoge) oplaadstroom van de elco, in de andere stand ontlaadt de elco zich weer over de spoel.

Oh ja, dat streepje boven de e van André is geen verplichting ;D. Ik doe het zelf ook niet altijd.
Maar als je eerst de toets links naast Enter indrukt en daarna de e dan krijg je een é.
En die toets samen met Shift en dan de a, dan krijg je de ä van Rhätische Bahn :D

@ Gerwin,
Dank je,
Deze Seep aandrijvingen zijn al oude bekenden. Die Engelsen zijn gek op dit soort spul.
Hier is men er echter niet zo gek op omdat het notoire stroomvreters zijn.
En als ze met wisselspanning worden aangestuurd klinkt het net of de zoemer van de voordeur afgaat ;D
Met een elco ertussen klinkt er alleen een kleine "tik".
Zal deze week nog wel een filmpje proberen te maken.




Heb net nog even een stroommeting gedaan.
De 9 CDU's nemen in rust maar totaal 0,3 mA af na het opladen van de 9 elco's.
1 CDU vraagt ongeveer 25mA om de elco op te laden (ongeveer 4 seconden). Er zal wel een iets hogere piek zijn maar dat kan ik op mijn meter niet aflezen.
Die laadstroom en tijd zijn dus wel afhankelijjk van de gebruikte weerstand. Hoe groter het weerstandje, hoe lager de stroom en langer de tijd wordt.
In theorie zou als alle 9 wissels tegelijk bediend worden de max stroom ongeveer 9x25=225mA zijn.
Ik gebruik nu zelf hier een 24v voeding (1 Amp) welke ik ooit een keer uit een oude besturingskast gesloopt heb :).

Zo, en nu..........lunchen.


Gr,

André

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #233 Gepost op: 08 October 2013, 12:31:28 »
Denk dat je deze voorschakeling moet proberen:
Onderstaand schema aan de ontkoppelrail toegevoegd



Bron: Nproject.org

Resultaat: Gaan brommende ontkoppel rail meer. Ik heb alleen een 50V,1,5A gelijkrichter

Wat is veel?, een fleischmann aandrijving pakt al 0,6 - 0,7 A.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2013, 12:33:19 door De Stoker »

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #234 Gepost op: 08 October 2013, 13:25:33 »
Gerwin,

Die schakeling wat jij laat zien maakt (alleen maar) van de brommende wisselspanning een gelijkspanning.
De voeding moet nog steeds een relatief hoge stroom leveren.
Zeker als er een paar tegelijk moeten schakelen zoals in een wisselstraat.

Bij een Condensator Ontlaad Unit haalt de wisselspoel alle energie uit de elco en is maar een kleine voeding nodig.

Gr,

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #235 Gepost op: 13 October 2013, 16:16:30 »
Hallo allemaal,

Afgelopen week vele meters gereden met de treintjes.
Alle wisselaandrijvingen schakelen nog steeds perfect, nog geen enkele misser gehad.
Ben er wel blij mee. Nu eerst nog het schakelpaneeltje en de Intellibox in een laatje verwerken.

Op verzoek heb ik vandaag ook nog 2 filmpjes van de wisselaandrijvingen gepost op Joetjoep.
Het is vandaag toch een binnenspeeldag met dat slechte weer ;D.
Filmpjes zijn gemaakt met een simpele Canon Ixus compactcamera, toch wel lachen wat zo'n cameraatje nog allemaal kan.
http://www.youtube.com/watch?v=TLIYj6CJNNs
http://www.youtube.com/watch?v=rnMIC2RQlbw
Het schakelen klinkt wel een beetje hard maar dat komt omdat de camera op 15 cm afstand stond.

Tot spoedig,

André


Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #236 Gepost op: 01 November 2013, 14:54:55 »
Hallo,

En toen waren we weer 2 weken verder sinds de laatste update.
Wat vliegt de tijd toch als je het naar je zin hebt ;D.
Zoals beloofd ben ik lekker aan het knutselen geweest met de lade.

Gemaakt van 4mm mdf, daarna in de grondverf gezet, plamuren en zwart verven.


Het bedieningspaneel in actie. Dit is nu het enige wat ik nodig hen om de hele treinbaan te besturen, simpel en functioneel (y)
Na gebruik kan ie gewoon naar binnen worden geschoven.


Volgend project wordt waarschijnlijk een paneel met een heleboel ledjes zodat ik de treinen kan volgen in het schaduwstation.
Misschien ga ik hier ook weer zo'n fotolijst voor gebruiken. Deze komt dan later links op de plank te staan.

Wordt zeker binnenkort vervolg.

Groeten,

André

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #237 Gepost op: 01 November 2013, 16:57:20 »
Dat ziet er heel fraai uit!

Groet,
Chris

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #238 Gepost op: 01 November 2013, 17:23:44 »
Andre,

Ik ben het met Chris eens, ziet er strak uit.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #239 Gepost op: 01 November 2013, 21:55:31 »
Schweizerische Präzision  ;D

Gerard