Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
tothebeach
Vandaag
om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
tothebeach
Vandaag
om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Eelco Storm
Vandaag
om 18:51:09
booster vraag
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 18:31:37
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:29:41
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:41:33
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 16:36:50
Zolderbaan 2025
door
tothebeach
Vandaag
om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort
door
meino
Vandaag
om 16:25:05
Edelweisz in model
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer
door
R1954
Vandaag
om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bram S
Vandaag
om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes
door
FraWi
Vandaag
om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw.
door
RetroJack
Vandaag
om 14:42:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 14:33:08
Tams app
door
rvredebregt
Vandaag
om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Sven
Vandaag
om 13:48:11
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Ronaldk
Vandaag
om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Overet
Vandaag
om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W?
door
1200blauw
Vandaag
om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JohanDC
Vandaag
om 09:02:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Peco wissel, kortsluiting?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Peco wissel, kortsluiting? (gelezen 3367 keer)
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re:Peco wissel, kortsluiting?
«
Reactie #15 Gepost op:
26 November 2011, 12:26:00 »
Oranje, zwart en geel is het puntstuk
Klaas,
Bij mij zijn de contacten anders bezet. Ik heb het nog even nagekeken: Spoorstaven: oranje en zwart, puntstuk geel.
Die laatste zit op de middelste poot. (de bewegende) De spoorstaven op de twee buitenpootjes. In mijn tekening heb ik de kleuren verwisseld. Volgens mij komt het wel op hezelfde neer.
Ik ga het zometeen even proberen, laat hier weten of lukt. Maar dat moet wel, want door beide schakelaars te gebruiken wordt de schakeltijd langer, waardoor de wisseltongen veel meer tijd hebben om om te gaan. Deze digibeet legt het zo goed uit, toch?
Zo dus:
Grt,
Ger.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re:Peco wissel, kortsluiting?
«
Reactie #16 Gepost op:
26 November 2011, 14:45:52 »
Hallo Klaas en anderen!
Ik heb twee wissels omgebouwd en het werkt perfect. Geen sluiting meer. Uiteraard worden alle wissels omgebouwd, ook die die geen probleem opleveren. Zo langzaam aan begin ik te twijfelen of Braggels Baenke niet naar digitaal omgebouwd gaat worden, met analoog als back-up...
Zie hier de foto's van de oorspronkelijke situatie en daarna de nieuwe:
Duidelijk te zien dat de microswitch links niet gebruikt is. De rechter neemt het ompolen in zijn geheel voor z'n rekening. Dat gebeurd door het heen en weer gaan van de zwarte "hefboom" die van links naar rechts beweegt. Hier staat deze helemaal naar rechts.
Nu de nieuwe situatie: Puntstuk (gele draad) is doorgelust naar de linker microswitch. Één spoorstaaf is van de rechter- naar de linker microswitch overgehaald. (zwarte draad) Hierdoor is de schakeltijd langer geworden omdat de "hefboom" meer tijd nodig heeft om de linker switch om te duwen. Voorheen was het zo dat de schakeling al plaats vond zo gauw de "hefboom" de rechter switch losliet. Door de veerwerking van het u vormige lipje schoot de switch naar het andere contact. Doordat de wisseltongen door allerlei messingdraadconstucties omgeduwd worden gaat dat nooit mooi sinchroon. Dit verklaart ook waarom de ene wissel het wel kortsluiting maakt en de andere niet.
De oplossing van Klaas is dus net zo simpel als doeltreffend! Klaas bedankt!
Grt,
Ger.
«
Laatst bewerkt op: 26 November 2011, 16:10:56 door Gerke
»
Gelogd
Met groet,
Ger.
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re:Peco wissel, kortsluiting?
«
Reactie #17 Gepost op:
27 November 2011, 14:36:46 »
Nog een kleine aanvulling op mijn foto's:
Het kan zijn dat de nieuwe situatie nog niet helemaal bedrijfszeker is. Bij mij ben ik één aandrijving tegen gekomen die evengoed te snel schakelde. Er was dus geen spanningsloze periode, zogezegd. Omdat de contacten verder niet af te stellen zijn heb ik de spoorstaafdraden OMGEWISSELD (van de ene naar de andere microswitch-oranje + zwarte draad) en van het buiten gelegen contact naar het binnengelegen contact verplaatst. (anders klopt de polariteit van het puntstuk niet met de stand van de wissel) Dat was de oplossing.
Grt,
Ger
Gelogd
Met groet,
Ger.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26698
Re:Peco wissel, kortsluiting?
«
Reactie #18 Gepost op:
27 November 2011, 14:51:11 »
Dan heb je het dus toch gemaakt zoals op mijn tekening stond.
Tijdens het omlopen moeten beide contacten open staan.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re:Peco wissel, kortsluiting?
«
Reactie #19 Gepost op:
27 November 2011, 15:13:54 »
Klaas,
Eerlijk is eerlijk, toen ik de zaak nog een keer bekeek kwam ik tot dezelfde conclusie. Ik begreep jouw "andersom" verhaal verkeerd: ik dacht dat je de draden bedoelde, niet de contacten. En in mijn domme geluk heb ik de eerste wissel precies zo aangesloten zoals jij getekend had. Maar dat kwam meer door de bereikbaarheid van de contacten dan wat anders..
Maar goed, het werkt. Mijn 3700 gaat inmiddels luid fluitend door het Braggels landschap!
Gelogd
Met groet,
Ger.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Peco wissel, kortsluiting?