Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
booster vraag door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:31:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
  

Auteur Topic: Peco wissel, kortsluiting?  (gelezen 3364 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Peco wissel, kortsluiting?
« Gepost op: 26 November 2011, 01:04:28 »
Hallo allemaal,

Nu ik aan het experimenteren ben met mijn multimaus kom ik een volgend probleem tegen:

Als ik bepaalde wissels omzet maken deze kortsluiting. Ik gebruik Peco met polariserend hartstuk. Fulgurex wisselmotoren en de daarop aanwezige microswitches. Kan het zijn dat die switches te snel schakelen en er daardoor sluiting ontstaat?

Wat zou een oplossing kunnen zijn? (overigens: als ik analoog rijd is er géén probleem!)

Ik hoor het graag.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2011, 02:02:57 »
Het komt vaak voor dat de wissel motoren het puntstuk van het wissel sneller omschakelen dan het wissel mechanisch om is.
Hierdoor heb je inderdaad een kort moment kortsluiting.

Ik heb hiervoor eigenlijk geen oplossing, ik zoek zelf nog een oplossing voor dit probleem.
Anders is het gebruik van wissels met geïsoleerde puntstukken (o.a.  de wissels met insulfrog van Peco) een oplossing.
Die hebben maar een heel klein deel van het puntstuk wat van plastic is.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2011, 03:23:57 »
Maakt de wissel sluiting of de lok als je de wissel op rijdt ?? Je moet bij peco electrofrogs nog effe wat door knippen slijpen.erg informatiefe site voor dcc..http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2011, 10:17:49 »
Ben je niet gewoon vergeten de twee stukjes rails na het puntstuk te isoleren van de aansluitende rails?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17924
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 26 November 2011, 11:04:45 »
Ik geloof eerder in de in het begin geplaatste reactie van Marijn... dat de wissel nog niet om is voordat die elektrisch omgeschakeld is of vice versa. Gerke, misschien overbodig om te vragen maar heb je de veertjes uit de wissels gehaald?

Vwb Fulgurex; die contacten kun je dacht ik afstellen?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 26 November 2011, 11:22:07 »
Maar als je de tongen elektrisch scheidt van het puntstuk maakt hij nooit sluiting, mits er (nog) geen trein overheen rijdt.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17924
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2011, 11:27:48 »
Maar dat weten we niet, Gepke Ger praat alleen over het puntstuk ;)

EDIT Gerke... we hebben binnen Mitropa nl ook een Gepke..... :P :-*

« Laatst bewerkt op: 26 November 2011, 13:07:24 door Ronald Halma. Reden: edit »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26698
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2011, 11:28:57 »
.....(overigens: als ik analoog rijd is er géén probleem!)
Dat komt waarschijnlijk doordat analoge regelaars minder heftig regeren op een kortdurende kortsluiting.

Vwb Fulgurex; die contacten kun je dacht ik afstellen?
Die kun je niet afstellen. De contacten worden geschakeld aan het begin/einde van de slag.
Om het goed te doen moeten er aan beide eindstanden twee schakelaars zitten.
De onderste schakelaars dienen voor het afschakelen van de aandrijving en zijn intern al bedraad.

Daarboven zit aan elke kant een schakelaar voor het puntstuk. Die moet je beide gebruiken, zodanig dat tijdens het omlopen van het wissel het puntstuk spanningsloos is.
Dus, b.v.: wissel staat in de stand rechtuit, puntstuk zit op de "plus". Aandrijving gaat lopen, bedieningsnok laat de schakelaar los, waardoor puntstuk spanningsloos wordt. Aan het andere eind wordt de schakelaar ingedrukt, waardoor puntstuk aan de "min" komt.

Als je het puntstuk schakelt met één schakelaar, dan gaat hij al van "plus" naar "min" zodra de nok de eindstand verlaat. Via de tongen zit het puntstuk nog aan de "plus", en dat geeft sluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #8 Gepost op: 26 November 2011, 11:30:25 »
Hallo allemaal,

Ze maken sluiting als ze omgezet worden, dus niet als de trein er overheen rijd. Ik heb in totaal 8 wissels liggen en slechts 3 doen moeilijk. Het moet wel het schakelmoment zijn. Als de wissel om is is de korstsluiting ook meteen weer weg. Veertjes e.d. zijn al tijdens de bouw van de baan verwijderd.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2011, 11:33:17 »
Klaas,

Dat moet het zijn! Ik gebruik inderdaad maar één schakelaar. Even in digibeten taal: Voer ik de beide schakelaars dubbel uit of leid ik alleen het "middendraadje en één zijdraadje naar de andere kant?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2011, 11:45:24 »

Daarboven zit aan elke kant een schakelaar voor het puntstuk. Die moet je beide gebruiken, zodanig dat tijdens het omlopen van het wissel het puntstuk spanningsloos is.
Dus, b.v.: wissel staat in de stand rechtuit, puntstuk zit op de "plus". Aandrijving gaat lopen, bedieningsnok laat de schakelaar los, waardoor puntstuk spanningsloos wordt. Aan het andere eind wordt de schakelaar ingedrukt, waardoor puntstuk aan de "min" komt.

Als je het puntstuk schakelt met één schakelaar, dan gaat hij al van "plus" naar "min" zodra de nok de eindstand verlaat. Via de tongen zit het puntstuk nog aan de "plus", en dat geeft sluiting.

Hmmm, dat is wel een hele goeie ! daar heb ik zo nog niet aan gedacht  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26698
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2011, 11:51:24 »
Voer ik de beide schakelaars dubbel uit of leid ik alleen het "middendraadje en één zijdraadje naar de andere kant?
Je gebruikt op elke schakelaar maar twee aansluitingen.
Van elke schakelaar gaat er 1 naar het puntstuk, de andere gaat naar de rechterspoorstaaf (voor de ene schakelaar) en naar de linker spoorstaaf (voor de andere schakelaar).
Even opletten dat je dus van elke schakelaar alleen het contact gebruikt wat gesloten is als de schakelaar door de nok wordt ingedrukt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17924
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #12 Gepost op: 26 November 2011, 11:56:42 »
Aha.... ik heb ook zo'n klein probleempje bij 1 wissel op Cornfield Yard. Zal het eens aansluiten zoals jij zegt Klaas ;) Zijn overigens Tortoises maar ook met 2 extra schakelaars.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #13 Gepost op: 26 November 2011, 12:08:16 »
Klaas,

Zo dus



Ik ga het proberen!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26698
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #14 Gepost op: 26 November 2011, 12:11:25 »
Ger, volgens mij moet het net andersom, dus zo:



Ik heb het van een Lemaco aandrijving. Volgens mij zijn die technisch identiek aan Fulgurex, maar daar kan ik me in vergissen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.