Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:01:23
booster vraag door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:54:47
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:28:22
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:02:01
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
  

Auteur Topic: Peco wissel, kortsluiting?  (gelezen 3382 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #15 Gepost op: 26 November 2011, 12:26:00 »
Oranje, zwart en geel is het puntstuk

Klaas,

Bij mij zijn de contacten anders bezet. Ik heb het nog even nagekeken: Spoorstaven: oranje en zwart, puntstuk geel.
Die laatste zit op de middelste poot. (de bewegende) De spoorstaven op de twee buitenpootjes. In mijn tekening heb ik de kleuren verwisseld. Volgens mij komt het wel op hezelfde neer.

Ik ga het zometeen even proberen, laat hier weten of lukt. Maar dat moet wel, want door beide schakelaars te gebruiken wordt de schakeltijd langer, waardoor de wisseltongen veel meer tijd hebben om om te gaan. Deze digibeet legt het zo goed uit, toch?

Zo dus:

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #16 Gepost op: 26 November 2011, 14:45:52 »
Hallo Klaas en anderen!

Ik heb twee wissels omgebouwd en het werkt perfect. Geen sluiting meer. Uiteraard worden alle wissels omgebouwd, ook die die geen probleem opleveren. Zo langzaam aan begin ik te twijfelen of Braggels Baenke niet naar digitaal omgebouwd gaat worden, met analoog als back-up...

Zie hier de foto's van de oorspronkelijke situatie en daarna de nieuwe:



Duidelijk te zien dat de microswitch links niet gebruikt is. De rechter neemt het ompolen in zijn geheel voor z'n rekening. Dat gebeurd door het heen en weer gaan van de zwarte "hefboom" die van links naar rechts beweegt. Hier staat deze helemaal naar rechts.



Nu de nieuwe situatie: Puntstuk (gele draad) is doorgelust naar de linker microswitch. Één spoorstaaf is van de rechter- naar de linker microswitch overgehaald. (zwarte draad) Hierdoor is de schakeltijd langer geworden omdat de "hefboom" meer tijd nodig heeft om de linker switch om te duwen. Voorheen was het zo dat de schakeling al plaats vond zo gauw de "hefboom" de rechter switch losliet. Door de veerwerking van het u vormige lipje schoot de switch naar het andere contact.  Doordat de wisseltongen door allerlei messingdraadconstucties omgeduwd worden gaat dat nooit mooi sinchroon. Dit verklaart ook waarom de ene wissel het wel kortsluiting maakt en de andere niet.

De oplossing van Klaas is dus net zo simpel als doeltreffend! Klaas bedankt!

Grt,

Ger.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2011, 16:10:56 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #17 Gepost op: 27 November 2011, 14:36:46 »
Nog een kleine aanvulling op mijn foto's:

Het kan zijn dat de nieuwe situatie nog niet helemaal bedrijfszeker is. Bij mij ben ik één aandrijving tegen gekomen die evengoed te snel schakelde. Er was dus geen spanningsloze periode, zogezegd. Omdat de contacten verder niet af te stellen zijn heb ik de spoorstaafdraden OMGEWISSELD (van de ene naar de andere microswitch-oranje + zwarte draad) en van het buiten gelegen contact naar het binnengelegen contact verplaatst. (anders klopt de polariteit van het puntstuk niet met de stand van de wissel) Dat was de oplossing.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26701
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #18 Gepost op: 27 November 2011, 14:51:11 »
Dan heb je het dus toch gemaakt zoals op mijn tekening stond. ;)
Tijdens het omlopen moeten beide contacten open staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #19 Gepost op: 27 November 2011, 15:13:54 »
Klaas,

Eerlijk is eerlijk, toen ik de zaak nog een keer bekeek kwam ik tot dezelfde conclusie. Ik begreep jouw "andersom" verhaal verkeerd: ik dacht dat je de draden bedoelde, niet de contacten. En in mijn domme geluk heb ik de eerste wissel precies zo aangesloten zoals jij getekend had. Maar dat kwam meer door de bereikbaarheid van de contacten dan wat anders.. ::)

Maar goed, het werkt. Mijn 3700 gaat inmiddels luid fluitend door het Braggels landschap! ;D
Met groet,

Ger.