Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 19:43:38
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 19:33:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door defender
Vandaag om 19:05:57
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48

Auteur Topic: Nieuwe metro's voor Amsterdam  (gelezen 8300 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2011, 08:12:18 »
Om even ontopic te komen: een beetje dom in het rijtje voordelen van de nieuwe metro's de gelijkvloerse instap te melden: die is er nu ook al...
Het is dan ook een lijstje met kenmerken... zitplaatsen en deuren hebben de huidige metro's ook al, dacht ik.

Liefhebbers kunnen <HIER> lezen wat de bedoeling is van Rnet. Kort samengevat; de opdrachtgever van het openbaar vervoer, dat zijn dus de diverse regio's, willen een openbaar vervoernet met één uniforme uitstraling en daar waar hoogwaardig OV wordt aangeboden een hoogwaardigere uitstraling, een en ander onafhankelijk van welke vervoerder de bussen, trams of metros rijdt. Kortom; we schilderen alles in dezelfde kleur en dan komt het goed  ;D

« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 11:24:13 door Marc tramt. Reden: taalfout »
No dress rehearsel, this is our life.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2011, 09:39:43 »
Vind het er allemaal zo achterhaald uitzien met name bedoel ik de kop, dit ontwerp zie je over heel de wereld. Daar vind ik de nieuwe generatie Metro's in Rotterdam er moderner uitzien. Nou ja uit eindelijk gaat het om reis comfort en dat ze op tijd rijden.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2011, 11:19:45 »
Als je die toch ziet staan heb je wel heel veel gesnoven...oh wacht, je bedoelt de loc ;D:
Um, dat zou zomaar kunnen, maar ik herinner me deze niet, toen ik er afgelopen oktober was. Ik zal in maart nog eens kijken op de open dag (dan hebben ze ook modelbanen staan!).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2011, 12:08:29 »
M1/2/3 is een stuk sfeervoller. Hoewel hun karakter als rammelende jaren-70 dozen al behoorlijk is aangetast door het blauw stickeren van de deuren en de kunstinterieurs. Vooral dat laatste heeft het aandeel onduidelijke blorp/kots/schijt/andere ondefinieerbaarheden aardig teruggedrongen. Gelukkig is het aanjengelend motorgeluid nog niet verdwenen. Net zoals zijn de mensen die verkondigen dat we in een technocratische samenleving/in een onderzeëer/wachtend op de liefde van jezus leven. En dan stap je uit bij Weesperplein, en loop je onder het op zijn kop aan het plafond hangende meubulair van de atoomschuilkelder naar buiten. Met veel sfeer zal het na de modernisering van de metrostations en nieuw materieel wel gedaan zijn.

Waar ter wereld ik ook kwam
Nimmer trof ik zo een bende
Als in 't oude Amsterdam
Welgelegen aan het IJ
Leven zij daar vrij en blij

Amsterdam zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben; in dat van mijn vrouw trouwens ook. En deze Kerst nemen we ons zoontje voor het eerst mee naar de hoofdstad van dat andere land waar hij de nationaliteit van bezit.

Ik vind de nieuwe metro's best mooi: ze hebben aardig het oude ontwerp aangehouden en er tegelijkertijd iets nieuws van gemaakt.

Inderdaad! De asymmetrische voorkant van de M1/2/3 heb ik altijd apart gevonden. Weer eens wat anders dan dat afgeronde Fischer Price-spul dat elders rondrijdt.

Kort samengevat; de opdrachtgever van het openbaar vervoer, dat zijn dus de diverse regio's, willen een openbaar vervoernet met één uniforme uitstraling en daar waar hoogwaardig OV wordt aangeboden een hoogwaardigere uitstraling, een en ander onafhankelijk van welke vervoerder de bussen, trams of metros rijdt. Kortom; we schilderen alles in dezelfde kleur en dan komt het goed  ;D

Dus... we kwamen van een situatie waar er allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. Op een gegeven moment, zeg in de jaren '70, kregen we een uniforme kleurstelling (geel).

Daarna werd de boel openbaar aanbesteed en kregen we allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. En nu gaan we een uniforme kleurstelling krijgen (rood en grijs).

Ik krijg het idee dat ontwerpbureaus vooral in leven worden gehouden door overheden die om de tien, twintig jaar hetzelfde briljante idee krijgen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2011, 12:16:08 »
Tja, de politiek wil privatisering en "de markt zijn werk laten doen" maar uiteindelijk willen ze wél bepalen welke kleur vloerbedekking in de bussen komt te liggen...  :'(
Goed opdrachtgeverschap is ook een vak.

En over die metro's. Ik vind een asymetrische kop nooit zo fraai. Hier staat het toplicht zo te zien ook nog uit het midden..
« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 12:19:00 door Marc tramt. Reden: Aangevuld »

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2011, 15:11:15 »
Aha, is dat dezelfde reden van de kleurstelling van de bussen van de Zuidtangent (Haarlem/Nieuw-Vennep-Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Bijlmer)?

dat is in feite ook de eerste Rnet lijn volgensmij.
en de 2de generatie bussen in die kleur.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Wim55

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2011, 16:07:30 »
De LHB Metro's van '77 zijn zo goed,
dat die met het juiste onderhoud nog makkelijk 50 jaar meegaan.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2011, 16:09:33 »
Mooi! Maar waar is die uitspraak op gebaseerd?

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2011, 16:24:16 »
Dus... we kwamen van een situatie waar er allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. Op een gegeven moment, zeg in de jaren '70, kregen we een uniforme kleurstelling (geel).

Daarna werd de boel openbaar aanbesteed en kregen we allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. En nu gaan we een uniforme kleurstelling krijgen (rood en grijs).

Ik krijg het idee dat ontwerpbureaus vooral in leven worden gehouden door overheden die om de tien, twintig jaar hetzelfde briljante idee krijgen.

Och, oude wijn in nieuwe zakken. Het oogt wat minder 'rommelig', de argeloze reiziger krijgt wat meer eenheid voorgeschoteld. Niet dat er veel zal veranderen met de genoemde kwaliteitseisen die wel héél erg open deur zijn. Trouwens oersaaie kleuren, dat rood en dat grijs. Gááááp... matig ontwerpbureau.

Echt sprake van privatisering en concurrentie binnen het Nederlandse OV is er natuurlijk feitelijk niet. Als reiziger tussen bijvoorbeeld Den Haag en Amsterdam heb ik geen keuze tussen twee 'echte' vervoerders. Ik kan niet kiezen op Den Haag CS tussen een IC van NS of van Veolia, om maar wat te noemen. De privatisering dient vooral het omlaag brengen van de kosten van het OV voor de overheid. De vraag is of je èchte vrije marktwerking op het OV los kunt laten. Waarschijnlijk zou menig verliesgevende bus-, tram of treindienst buiten de Randstad dan direct verdwijnen. Maar toch, 't lijkt mij wel eens interessant om te zien welke effecten het zal hebben als de reiziger keuze krijgt.

Om terug te komen op de metrostellen: toch leuk dat er iets van het algehele oorspronkelijk design van de zilvermeeuwen toevalligerwijze terug is gekomen in het nieuwe design. Ben benieuwd of dit materieel iets minder kinderziektes zal kennen dan we de laatste jaren bij andere nieuwe materieeltypes in Nederland hebben gezien (zoals de SLT in de winter, de V250 in het algemeen, de Siemens Combino met haarscheurtjes van het GVB en de ontsporingslustige Regio Citadis van Randstadrail).

Groeten, Geoffrey
(heeft zin in weekend)

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2011, 17:43:50 »
Je vergeet de nieuwe trams voor Den Haag , die komen ook van Siemens (of loop ik nou vooruit op de feiten)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 25 November 2011, 20:12:43 »
De vraag is of je èchte vrije marktwerking op het OV los kunt laten. Waarschijnlijk zou menig verliesgevende bus-, tram of treindienst buiten de Randstad dan direct verdwijnen. Maar toch, 't lijkt mij wel eens interessant om te zien welke effecten het zal hebben als de reiziger keuze krijgt.

Wel, kijk naar Groot-Brittannië. Een kennis van me kostte het £114 om een uurtje met de trein naar Londen te gaan.

- Peter

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #26 Gepost op: 26 November 2011, 10:24:33 »
Je vergeet de nieuwe trams voor Den Haag , die komen ook van Siemens (of loop ik nou vooruit op de feiten)

nee hoor
die komen bij siemens vandaan en zijn de directe opvolger van de combino(heelaas).

liever had ik gezien dat er bij bombardier een flexity 2 werd gekocht.

Maar de nieuwe metros zien er goed uit en er is bewust voor gekozen om ze er net als de zilver meeuwen er uit te laten zien

Groet Martijn

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 26 November 2011, 10:35:46 »
De nieuwe Combino van Siemens is toch een compleet ander ontwerp dat van Bombardier (meen ik) af komt, of zeg ik nou iets geks?

- Peter

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #28 Gepost op: 26 November 2011, 10:39:56 »
klopt ook maar ik vind de flexity 2 veel mooier dan de avenio
en die rijd al in meerdere steden en functioneert goed.
de avenio bestaat nog geen eens behalve op de tekentafel

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 26 November 2011, 10:41:47 »
Maar ik heb het over de Combino 2, niet de Avenio.

- Peter