Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 22:38:10
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:23:04
Inzet T2s van de NS door Rick
Vandaag om 22:22:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 22:16:21
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 22:08:26
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 22:08:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
  

Auteur Topic: Nieuwe metro's voor Amsterdam  (gelezen 8450 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2011, 08:12:18 »
Om even ontopic te komen: een beetje dom in het rijtje voordelen van de nieuwe metro's de gelijkvloerse instap te melden: die is er nu ook al...
Het is dan ook een lijstje met kenmerken... zitplaatsen en deuren hebben de huidige metro's ook al, dacht ik.

Liefhebbers kunnen <HIER> lezen wat de bedoeling is van Rnet. Kort samengevat; de opdrachtgever van het openbaar vervoer, dat zijn dus de diverse regio's, willen een openbaar vervoernet met één uniforme uitstraling en daar waar hoogwaardig OV wordt aangeboden een hoogwaardigere uitstraling, een en ander onafhankelijk van welke vervoerder de bussen, trams of metros rijdt. Kortom; we schilderen alles in dezelfde kleur en dan komt het goed  ;D

« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 11:24:13 door Marc tramt. Reden: taalfout »
No dress rehearsel, this is our life.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2011, 09:39:43 »
Vind het er allemaal zo achterhaald uitzien met name bedoel ik de kop, dit ontwerp zie je over heel de wereld. Daar vind ik de nieuwe generatie Metro's in Rotterdam er moderner uitzien. Nou ja uit eindelijk gaat het om reis comfort en dat ze op tijd rijden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2011, 11:19:45 »
Als je die toch ziet staan heb je wel heel veel gesnoven...oh wacht, je bedoelt de loc ;D:
Um, dat zou zomaar kunnen, maar ik herinner me deze niet, toen ik er afgelopen oktober was. Ik zal in maart nog eens kijken op de open dag (dan hebben ze ook modelbanen staan!).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2011, 12:08:29 »
M1/2/3 is een stuk sfeervoller. Hoewel hun karakter als rammelende jaren-70 dozen al behoorlijk is aangetast door het blauw stickeren van de deuren en de kunstinterieurs. Vooral dat laatste heeft het aandeel onduidelijke blorp/kots/schijt/andere ondefinieerbaarheden aardig teruggedrongen. Gelukkig is het aanjengelend motorgeluid nog niet verdwenen. Net zoals zijn de mensen die verkondigen dat we in een technocratische samenleving/in een onderzeëer/wachtend op de liefde van jezus leven. En dan stap je uit bij Weesperplein, en loop je onder het op zijn kop aan het plafond hangende meubulair van de atoomschuilkelder naar buiten. Met veel sfeer zal het na de modernisering van de metrostations en nieuw materieel wel gedaan zijn.

Waar ter wereld ik ook kwam
Nimmer trof ik zo een bende
Als in 't oude Amsterdam
Welgelegen aan het IJ
Leven zij daar vrij en blij


Amsterdam zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben; in dat van mijn vrouw trouwens ook. En deze Kerst nemen we ons zoontje voor het eerst mee naar de hoofdstad van dat andere land waar hij de nationaliteit van bezit.

Ik vind de nieuwe metro's best mooi: ze hebben aardig het oude ontwerp aangehouden en er tegelijkertijd iets nieuws van gemaakt.

Inderdaad! De asymmetrische voorkant van de M1/2/3 heb ik altijd apart gevonden. Weer eens wat anders dan dat afgeronde Fischer Price-spul dat elders rondrijdt.

Kort samengevat; de opdrachtgever van het openbaar vervoer, dat zijn dus de diverse regio's, willen een openbaar vervoernet met één uniforme uitstraling en daar waar hoogwaardig OV wordt aangeboden een hoogwaardigere uitstraling, een en ander onafhankelijk van welke vervoerder de bussen, trams of metros rijdt. Kortom; we schilderen alles in dezelfde kleur en dan komt het goed  ;D

Dus... we kwamen van een situatie waar er allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. Op een gegeven moment, zeg in de jaren '70, kregen we een uniforme kleurstelling (geel).

Daarna werd de boel openbaar aanbesteed en kregen we allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. En nu gaan we een uniforme kleurstelling krijgen (rood en grijs).

Ik krijg het idee dat ontwerpbureaus vooral in leven worden gehouden door overheden die om de tien, twintig jaar hetzelfde briljante idee krijgen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2011, 12:16:08 »
Tja, de politiek wil privatisering en "de markt zijn werk laten doen" maar uiteindelijk willen ze wél bepalen welke kleur vloerbedekking in de bussen komt te liggen...  :'(
Goed opdrachtgeverschap is ook een vak.

En over die metro's. Ik vind een asymetrische kop nooit zo fraai. Hier staat het toplicht zo te zien ook nog uit het midden..
« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 12:19:00 door Marc tramt. Reden: Aangevuld »
No dress rehearsel, this is our life.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2011, 15:11:15 »
Aha, is dat dezelfde reden van de kleurstelling van de bussen van de Zuidtangent (Haarlem/Nieuw-Vennep-Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Bijlmer)?




dat is in feite ook de eerste Rnet lijn volgensmij.
en de 2de generatie bussen in die kleur.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Wim55

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2011, 16:07:30 »
De LHB Metro's van '77 zijn zo goed,
dat die met het juiste onderhoud nog makkelijk 50 jaar meegaan.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2011, 16:09:33 »
Mooi! Maar waar is die uitspraak op gebaseerd?
No dress rehearsel, this is our life.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2011, 16:24:16 »
Dus... we kwamen van een situatie waar er allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. Op een gegeven moment, zeg in de jaren '70, kregen we een uniforme kleurstelling (geel).

Daarna werd de boel openbaar aanbesteed en kregen we allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. En nu gaan we een uniforme kleurstelling krijgen (rood en grijs).

Ik krijg het idee dat ontwerpbureaus vooral in leven worden gehouden door overheden die om de tien, twintig jaar hetzelfde briljante idee krijgen.

Och, oude wijn in nieuwe zakken. Het oogt wat minder 'rommelig', de argeloze reiziger krijgt wat meer eenheid voorgeschoteld. Niet dat er veel zal veranderen met de genoemde kwaliteitseisen die wel héél erg open deur zijn. Trouwens oersaaie kleuren, dat rood en dat grijs. Gááááp... matig ontwerpbureau.

Echt sprake van privatisering en concurrentie binnen het Nederlandse OV is er natuurlijk feitelijk niet. Als reiziger tussen bijvoorbeeld Den Haag en Amsterdam heb ik geen keuze tussen twee 'echte' vervoerders. Ik kan niet kiezen op Den Haag CS tussen een IC van NS of van Veolia, om maar wat te noemen. De privatisering dient vooral het omlaag brengen van de kosten van het OV voor de overheid. De vraag is of je èchte vrije marktwerking op het OV los kunt laten. Waarschijnlijk zou menig verliesgevende bus-, tram of treindienst buiten de Randstad dan direct verdwijnen. Maar toch, 't lijkt mij wel eens interessant om te zien welke effecten het zal hebben als de reiziger keuze krijgt.

Om terug te komen op de metrostellen: toch leuk dat er iets van het algehele oorspronkelijk design van de zilvermeeuwen toevalligerwijze terug is gekomen in het nieuwe design. Ben benieuwd of dit materieel iets minder kinderziektes zal kennen dan we de laatste jaren bij andere nieuwe materieeltypes in Nederland hebben gezien (zoals de SLT in de winter, de V250 in het algemeen, de Siemens Combino met haarscheurtjes van het GVB en de ontsporingslustige Regio Citadis van Randstadrail).

Groeten, Geoffrey
(heeft zin in weekend)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2011, 17:43:50 »
Je vergeet de nieuwe trams voor Den Haag , die komen ook van Siemens (of loop ik nou vooruit op de feiten)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #25 Gepost op: 25 November 2011, 20:12:43 »
De vraag is of je èchte vrije marktwerking op het OV los kunt laten. Waarschijnlijk zou menig verliesgevende bus-, tram of treindienst buiten de Randstad dan direct verdwijnen. Maar toch, 't lijkt mij wel eens interessant om te zien welke effecten het zal hebben als de reiziger keuze krijgt.

Wel, kijk naar Groot-Brittannië. Een kennis van me kostte het £114 om een uurtje met de trein naar Londen te gaan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #26 Gepost op: 26 November 2011, 10:24:33 »
Je vergeet de nieuwe trams voor Den Haag , die komen ook van Siemens (of loop ik nou vooruit op de feiten)

nee hoor
die komen bij siemens vandaan en zijn de directe opvolger van de combino(heelaas).

liever had ik gezien dat er bij bombardier een flexity 2 werd gekocht.

Maar de nieuwe metros zien er goed uit en er is bewust voor gekozen om ze er net als de zilver meeuwen er uit te laten zien

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #27 Gepost op: 26 November 2011, 10:35:46 »
De nieuwe Combino van Siemens is toch een compleet ander ontwerp dat van Bombardier (meen ik) af komt, of zeg ik nou iets geks?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #28 Gepost op: 26 November 2011, 10:39:56 »
klopt ook maar ik vind de flexity 2 veel mooier dan de avenio
en die rijd al in meerdere steden en functioneert goed.
de avenio bestaat nog geen eens behalve op de tekentafel
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #29 Gepost op: 26 November 2011, 10:41:47 »
Maar ik heb het over de Combino 2, niet de Avenio.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40