Om even ontopic te komen: een beetje dom in het rijtje voordelen van de nieuwe metro's de gelijkvloerse instap te melden: die is er nu ook al...
Als je die toch ziet staan heb je wel heel veel gesnoven...oh wacht, je bedoelt de loc :
M1/2/3 is een stuk sfeervoller. Hoewel hun karakter als rammelende jaren-70 dozen al behoorlijk is aangetast door het blauw stickeren van de deuren en de kunstinterieurs. Vooral dat laatste heeft het aandeel onduidelijke blorp/kots/schijt/andere ondefinieerbaarheden aardig teruggedrongen. Gelukkig is het aanjengelend motorgeluid nog niet verdwenen. Net zoals zijn de mensen die verkondigen dat we in een technocratische samenleving/in een onderzeëer/wachtend op de liefde van jezus leven. En dan stap je uit bij Weesperplein, en loop je onder het op zijn kop aan het plafond hangende meubulair van de atoomschuilkelder naar buiten. Met veel sfeer zal het na de modernisering van de metrostations en nieuw materieel wel gedaan zijn.
Ik vind de nieuwe metro's best mooi: ze hebben aardig het oude ontwerp aangehouden en er tegelijkertijd iets nieuws van gemaakt.
Kort samengevat; de opdrachtgever van het openbaar vervoer, dat zijn dus de diverse regio's, willen een openbaar vervoernet met één uniforme uitstraling en daar waar hoogwaardig OV wordt aangeboden een hoogwaardigere uitstraling, een en ander onafhankelijk van welke vervoerder de bussen, trams of metros rijdt. Kortom; we schilderen alles in dezelfde kleur en dan komt het goed
Aha, is dat dezelfde reden van de kleurstelling van de bussen van de Zuidtangent (Haarlem/Nieuw-Vennep-Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Bijlmer)?
Dus... we kwamen van een situatie waar er allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. Op een gegeven moment, zeg in de jaren '70, kregen we een uniforme kleurstelling (geel).Daarna werd de boel openbaar aanbesteed en kregen we allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. En nu gaan we een uniforme kleurstelling krijgen (rood en grijs).Ik krijg het idee dat ontwerpbureaus vooral in leven worden gehouden door overheden die om de tien, twintig jaar hetzelfde briljante idee krijgen.
De vraag is of je èchte vrije marktwerking op het OV los kunt laten. Waarschijnlijk zou menig verliesgevende bus-, tram of treindienst buiten de Randstad dan direct verdwijnen. Maar toch, 't lijkt mij wel eens interessant om te zien welke effecten het zal hebben als de reiziger keuze krijgt.
Je vergeet de nieuwe trams voor Den Haag , die komen ook van Siemens (of loop ik nou vooruit op de feiten)