Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 19:43:38
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 19:33:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door defender
Vandaag om 19:05:57
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
  

Auteur Topic: Nieuwe metro's voor Amsterdam  (gelezen 8297 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Gepost op: 24 November 2011, 20:54:07 »

Nieuwe Amsterdamse metro gepresenteerd

24 nov 2011 | 20:44



Foto: RTVNH / Doron Sajet

AMSTERDAM De eerste nieuwe Amsterdamse metro is door de leverancier Alstom gepresenteerd bij de fabriek in Valenciennes (Frankrijk).

De metro's komen begin 2012 in Amsterdam aan en gaan een half jaar testrijden. De reizigers kunnen in het najaar van de nieuwe metro gebruik maken. Extra metro's van dit type zullen besteld worden voor de Noord/Zuidlijn en gaan daar vanaf 2017 rijden.

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe metro zijn:
– Zesdelig met een lengte van 116 meter.
– 174 zitplaatsen.
– De capaciteit is 960 passagiers.
– De maximale snelheid is 80 km/h.
– De deuren zijn hoog (208 cm), en er zijn 24 deuren per zijde.
– Het plafond is hoog (230 cm).
– Gelijkvloerse instap, de vloer sluit aan op het perron.
– Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten.
– Hoogwaardige reizigersinformatie met informatieschermen.
– Camerabewaking.
– Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen.
– Geluidwerende maatregelen.
– Toepassing van vandalismebestedige materialen.
– De metro is voorbereid op rijden zonder bestuurder.

Bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/68927/Nieuwe%20Amsterdamse%20metro%20gepresenteerd

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 24 November 2011, 20:56:35 »
de kleur is alleen niet meer actueel
kijk maar

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2011, 20:57:06 »
Alstom unveils the Amsterdam metro

 24/11/2011



The new trainset of the Amsterdam metro Alstom Transport

Leon Linders, President of Alstom Netherlands, unveiled the first trainset of the Amsterdam metro at Alstom’s site in Valenciennes (Nord), where it was designed and manufactured. Representatives of the city of Amsterdam and the Dutch operator GVB were on hand for the event 1.
 
The trainset is currently undergoing trials at Alstom’s Valenciennes site and at the Valenciennes Rail Testing Centre. It will be delivered next February and is due to enter commercial service in autumn 2012. All the trainsets will operate on the metro lines in Amsterdam.
 
In February 2010, the city of Amsterdam (Netherlands) placed a €200 million order with Alstom Transport for 23 metro trainsets. The contract includes an option for additional metro trainsets for the future North/South line that is currently under construction.
 
The Amsterdam metro will consist of trainsets from Alstom’s Métropolis range. Its large doors, visual management of their opening/closing thanks to LED lights, height ceiling superior to the standard (2,30 m vs 2,10 m), platform-height floor, wide seats and gangways will make access and moving around on board much easier. Enhanced interior design providing more natural light, 100% lighting in LED technology and dynamic travel information displays will improve passengers’ safety and comfort. The extended length of the new trainsets (116 m) means capacity will be increased by approximately 50%.
 
Alstom relied on its expertise in metros to execute this contract. Besides Valenciennes, Alstom sites of Le Creusot, Villeurbanne (France), Charleroi (Belgium), Sesto (Italy), Katowice (Poland) and Montreal (Canada) also contribute to the project execution.
 
One out of every four metros currently in service worldwide was supplied by Alstom. Over 4,000 cars from the Métropolis range run on the metro networks in Barcelona, Budapest, Istanbul, Warsaw, Singapore, Shanghai, Nanjing, Buenos Aires, Santiago de Chile and Santo Domingo.
 
1 GVB: Gemeentelijk Vervoerbedrijf
 
About Alstom Transport
 
A promoter of sustainable mobility, Alstom Transport develops and offers the most comprehensive range of systems, equipment and services in the rail sector. Alstom Transport manages all aspects of transport systems, including rolling stock, signalling and infrastructure, as well as offering turnkey solutions. In 2010-2011, Alstom Transport posted sales of €5.6 billion. Alstom Transport has a presence in more than 60 countries with 25,500 employees.
 
About Alstom Transport in France
 
With operations at nine sites throughout France, Alstom Transport is the leading manufacturing company in the French rail sector and contributes to the dynamism of local economies. Alstom’s 8,800 employees in France deploy their know-how in the service of customers both in France and abroad, and one job at Alstom creates about three jobs for its suppliers.

Bron: http://www.alstom.com/transport/news-and-events/news/alstom-unveils-amsterdam-metro/

NB: op beide sites is ook een filmpje te zien
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2011, 21:18:12 »
Rnet? wat is dat?
Gaan ze Randstadrail zo noemen?
En worden de trams in A-dam dan ook rood?  ;)
Roept veel vragen op bij mij :P
gr. Viktor

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2011, 21:37:59 »
nu al?
die er nu rijden zijn toch 20/25 jaar oud?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2011, 21:49:05 »
De oudste stellen in Amsterdam dateren nog uit het openingsjaar 1977 en zijn dus al 33 jaar oud.
No dress rehearsel, this is our life.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2011, 21:53:50 »
dat de kleuren anders zijn komt omdat de gemeeente amsterdam het voor het zeggen heeft samen met de stadsregio.

Het GVB amsterdam heeft niets meer over het rijdend matrieel te zeggen

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2011, 21:58:17 »
tssssss ( haaltneusop ) die kluiveduikers kenne niet eens een tunneltje graven.....


eric

Matthijs.

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2011, 22:22:35 »
Amsterdam vervalt steeds meer in suffe toestanden :(
M1/2/3 is een stuk sfeervoller. Hoewel hun karakter als rammelende jaren-70 dozen al behoorlijk is aangetast door het blauw stickeren van de deuren en de kunstinterieurs. Vooral dat laatste heeft het aandeel onduidelijke blorp/kots/schijt/andere ondefinieerbaarheden aardig teruggedrongen. Gelukkig is het aanjengelend motorgeluid nog niet verdwenen. Net zoals zijn de mensen die verkondigen dat we in een technocratische samenleving/in een onderzeëer/wachtend op de liefde van jezus leven. En dan stap je uit bij Weesperplein, en loop je onder het op zijn kop aan het plafond hangende meubulair van de atoomschuilkelder naar buiten. Met veel sfeer zal het na de modernisering van de metrostations en nieuw materieel wel gedaan zijn.

Ik zal genieten zolang het nog kan. 

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8330
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2011, 22:44:58 »
Zo, dat werd tijd, zeg. Je blijft toch altijd het idee hebben terug in de jaren '80 te zijn als je in de Amsterdamse metro rijdt. Maar dat kan ook persoonlijke nostalgie zijn, mijn oma woonde vlak bij het Amstel station.  :)

Hier in London op de Metropolitan lijn zie ik nu soms ook nieuwe metro's rijden. Van binnen stijl nieuwe sprinter. Heerlijk fris, in vergelijk met de stoffige en benauwde metrostellen uit 1973 (dat jaar staat ten minste op de drempel) en je kunt er zo makkelijk met de babybuggy in. ;)

Hoewel, ik zeg dat nu wel, stoffig... De nog oudere metrostellen in het depot in Acton zien er wel weer erg gezellig uit.

Kadeng, draadje ontspoord.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Matthijs.

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2011, 23:05:44 »
Er staat in Acton inderdaad leuk spul. Stond Sarah Siddons daar ook niet?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8330
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #11 Gepost op: 24 November 2011, 23:10:00 »
Wie?  ???
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #12 Gepost op: 25 November 2011, 00:32:33 »
Als je die toch ziet staan heb je wel heel veel gesnoven...oh wacht, je bedoelt de loc ;D: http://www.trainweb.org/tubeprune/Sarah%20Siddons.jpg

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2011, 01:04:19 »
Rnet? wat is dat?
Gaan ze Randstadrail zo noemen?
Rnet is een ongrijpbare term voor het even ongrijpbare begrip 'Randstad' dat in totaal een nogal belachelijk plan omvat: alle openbaar vervoer dat voldoet aan de Rnet standaard, dat wil zeggen: minimaal 6 bussen per uur in de spits, gelijkvloerse instap, of een snelle verbinding tussen verschillende en een hoog 'comfort' voor zover je het laatste nog tegenkomt in huidige lijnbussen, krijgt een rood-grijze uitmonstering, maar dat geldt dan alleen voor de Randstad.

In wollige website-taal: (bron website vervoerder EBS Waterland
"R-net staat voor reizen met zekerheid. Dat betekent in de eerste plaats dat R-net bussen op tijd rijden. Wanneer je reist met R-net hoef je nooit lang te wachten. Er is daarnaast altijd actuele informatie over tijden en aansluitingen. Je weet dus wat je mag verwachten.

R-net is een samenwerkingsverband tussen alle openbaar vervoerbedrijven en overheden in de regio. Alleen snelle en betrouwbare verbindingen doen mee aan R-net en zijn herkenbaar aan de kleuren rood en grijs. Doordat bussen doorgaans voorrang krijgen en grotendeels over speciale busbanen rijden, bieden ze een betrouwbare reistijd."

Volgens de plannen - die in 2028 voltooid moeten zijn - kun je dan als reiziger vlot door de Randstad reizen, omdat alles er hetzelfde uit ziet.

De plannen behelsen ook diverse omvangrijke routewijzigingen en wijzigingen van lijnnummers op diverse plekken: althans, dat staat ons hier in Waterland te wachten per concessiewisseling op 11 Dec 2011, nummers die jarenlang waren zoals ze waren worden nu ineens, bij gratie van Rnet, omgegooid, omdat de buslijnen zo nodig via Amsterdam moeten rijden, en alleen dat ze een Rnet-status op kan leveren.

Er gaan nogal wat geruchten dat Rnet een plan is om mede in 2028 de Olympische Spelen binnen te hengelen: men hoopt het vervoer op Olympisch niveau te brengen, maar vergeet dat daar wat meer bij komt kijken dan alleen dit onzinnige, dure plan (alle bushaltes, hier in waterland in de laatste 3-4 jaar allemaal uit de grond getrokken, vervangen door iets nieuws, vervolgens een jaar of 2 later weer helemaal opgebroken en op vloerhoogte van de bus gebracht, worden ook helemaal in R-net stijl gebracht...)

En worden de trams in A-dam dan ook rood?  ;)
Roept veel vragen op bij mij :P
De trams in Amsterdam blijven waarschijnlijk zoals ze zijn, en worden waarschijnlijk pas bij een concessiewisseling omgestickerd: het zou ook kunnen dat het blijft zoals het nu is, omdat de meeste lijnen van GVBA wel allemaal snel zijn en hoge frequenties bieden, maar geen interlokaal vervoer bieden.

Om even ontopic te komen: een beetje dom in het rijtje voordelen van de nieuwe metro's de gelijkvloerse instap te melden: die is er nu ook al...

Ik vind de nieuwe metro's best mooi: ze hebben aardig het oude ontwerp aangehouden en er tegelijkertijd iets nieuws van gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 01:06:15 door Menno »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2011, 07:56:09 »

Aha, is dat dezelfde reden van de kleurstelling van de bussen van de Zuidtangent (Haarlem/Nieuw-Vennep-Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Bijlmer)?


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526