Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
11 December 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: Snellere treinen  (gelezen 5029 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Snellere treinen
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2011, 11:31:39 »
Niet zo moeilijk doen; gewoon 2500 V op de bovenleiding, nieuwe remblokjes in de treinen en gaan   ;D
« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 11:39:13 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8958
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Snellere treinen
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2011, 11:43:31 »
Ik dacht dat je gewoon de CV waarde moest veranderen  ::)
 ;D

Groet,
Michel

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Snellere treinen
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2011, 11:48:10 »
Nee, NS rijdt gewoon gelijkstroom met voeding uit de bovenleiding. Als je alles wil digitaliseren wordt het uiteraard onbetaalbaar  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8958
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Snellere treinen
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2011, 11:51:31 »
 :D :D

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Snellere treinen
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2011, 12:09:49 »
En de vraag is waar je zo'n grote decoder kwijt kunt, om het maar niet te hebben over de luidspreker. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re:Snellere treinen
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2011, 12:19:10 »
Het ging de CU in eerste instantie om de baanvakken waar de onderbouw er al op is voorbereid. Van Amsterdam-Utrecht weet ik zeker dat er bij de verdubbeling/vernieuwing rekening is gehouden met hogere snelheden. Utrecht-Eindhoven ook?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Snellere treinen
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2011, 12:23:11 »
De vraag blijft altijd wat het oplevert. Als ik met mijn middelbare school natuurkunde uitreken wat de tijdswinst is bij verhoging van 140 naar 160 km/u op dergelijke trajecten dan moet je bijna in seconden gaan rekenen. Voor autowegen die van 120 naar 130 km/u zijn gegaan is het allemaal nog marginaler.
No dress rehearsel, this is our life.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Snellere treinen
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2011, 13:32:25 »
Je zal dan toch de echt lange trajecten moeten bekijken:
Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden
Amersfoort-Apeldoorn
Deventer-Almelo
Utrecht-Den Bosch
Roosendaal-Vlissingen
Eindhoven-Sittard

Dit lijken mij de afstanden waar die hogere snelheid tot z'n recht komt, tussen bijvoorbeeld Tilburg-Breda,  of Utrecht-Amersfoort heeft het weinig zin.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:Snellere treinen
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2011, 17:22:25 »
Als ik het even heel kort door de bocht mag verwoorden is het politieke praat met een minister die er geen verstand van heeft. Bovendien zijn de afstanden in Nederland te klein.
Wat ik eigenlijk zorgwekkender vind is het feit dat als de snelheid omhoog gaat je ook meer risico hebt op ongelukken als z'on trein met 160, laat staan 200 door een station raast. Er is geen omroep die ervoor waarschuwt en als ik zie wat mensen tegenwoordig voor risico's uithalen op het station of een overweg is de snelheid verhogen ronduit onverantwoord.
Mvgr Jan Wiebrand

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re:Snellere treinen
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2011, 17:59:45 »
Niemand die er aan denkt of de bovenleiding die hogere snelheid aankan?
Qua spanning (V), stroomsterkte (A)?
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
  • Spoor N
Re:Snellere treinen
« Reactie #25 Gepost op: 25 November 2011, 18:48:53 »
Als ik het even heel kort door de bocht mag verwoorden is het politieke praat met een minister die er geen verstand van heeft.
Ik heb geen flauw idee hoe je daar bij komt als je het stukje leest.

Citaat
Bovendien zijn de afstanden in Nederland te klein.
Waarom zijn de Hanzelijn en A'dam - Utrecht dan geschikt voor 200 km/u? Het is ook iets voor de langere afstanden die net genoemd zijn. Op bijvoorbeeld Haarlem - A'dam is het natuurlijk bijna onmogelijk om 200 km/u te rijden.

Citaat
Wat ik eigenlijk zorgwekkender vind is het feit dat als de snelheid omhoog gaat je ook meer risico hebt op ongelukken als z'on trein met 160, laat staan 200 door een station raast.
Behalve dat er in andere landen ook met 200 km/u door stations gereden wordt, vraag ik me af of dat echt uitmaakt. Bovendien reed de Thalys ook met 160 km/u door stations.

Citaat
Er is geen omroep die ervoor waarschuwt
Is het onmogelijk om die in te voeren als dat nodig is?

Citaat
en als ik zie wat mensen tegenwoordig voor risico's uithalen op het station of een overweg is de snelheid verhogen ronduit onverantwoord.
Tsjah, als je het zo ziet waarom rijden er dan nog treinen?

@Jeroen: Bij 200 km/u zal de bovenleiding het niet redden maar zou het veel uitmaken bij 160 km/u?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:Snellere treinen
« Reactie #26 Gepost op: 25 November 2011, 19:38:42 »
Om mijn punt duidelijk te maken. Het is niet de eerste keer dat de minister iets zegt wat eigenlijk niet of nauwelijks te realiseren is met het huidige materieelbestand.
Ten tweede is deze minister van de partij die de hele privatisering in gang heeft gezet en zie waar het toe leidt.
Ten derde: laat die omroep maar komen zou ik zeggen. Lijkt me een goede zaak.
Die laatste opmerking vind ik eerlijk gezegd op niet heel veel slaan. Waar het mij meer om ging was het feit dat het niet de eerste keer is dat door menselijk handelen er iemand onder de trein is gekomen. Met andere woorden, men is zich niet bewust van de risico's. Vind je het logisch dat er ook zo wordt gecontroleerd met BOA's en wat al niet meer?
Dat er trajecten geschikt zijn voor 200 is een goede zaak. Maar het is meer mijn persoonlijke mening dat ik er het nut niet van in zie. Ik bedoel hoe groot is de winst in reistijd?
Mvgr Jan Wiebrand

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
  • Spoor N
Re:Snellere treinen
« Reactie #27 Gepost op: 25 November 2011, 20:00:19 »
Op je eerste en tweede punt: Lees het stukje eens, de minister zegt dus niets. Nu ben ik wel benieuwd wat de minister heeft gezegd wat niet realiseerbaar is met het materieelpark.
Op de vierde opmerking: Ik vergeet helemaal dat er bij 160 km/u geen overwegen in een spoorlijn mogen zijn, het maakt dus niet uit.
Over de tijdwinst: dat hangt natuurlijk af van het traject. Maar je zegt zelf al dat jij het nut er niet van inziet, dus laat ik het er bij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Snellere treinen
« Reactie #28 Gepost op: 25 November 2011, 20:19:00 »
Dat er trajecten geschikt zijn voor 200 is een goede zaak. Maar het is meer mijn persoonlijke mening dat ik er het nut niet van in zie. Ik bedoel hoe groot is de winst in reistijd?

Waar het om gaat is dat je 50% harder rijdt dan een auto.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:Snellere treinen
« Reactie #29 Gepost op: 25 November 2011, 21:24:29 »
Op je eerste en tweede punt: Lees het stukje eens, de minister zegt dus niets. Nu ben ik wel benieuwd wat de minister heeft gezegd wat niet realiseerbaar is met het materieelpark.
In het stukje niet, maar nadat de CU met dit punt kwam voelde minister daar ook we voor. Daar sloeg dan ook mijn opmerking over met betrekking tot het materieelpark.
Mvgr Jan Wiebrand