Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Snellere treinen  (gelezen 4801 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:Snellere treinen
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2011, 11:31:39 »
Niet zo moeilijk doen; gewoon 2500 V op de bovenleiding, nieuwe remblokjes in de treinen en gaan   ;D
« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 11:39:13 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Snellere treinen
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2011, 11:43:31 »
Ik dacht dat je gewoon de CV waarde moest veranderen  ::)
 ;D

Groet,
Michel

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:Snellere treinen
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2011, 11:48:10 »
Nee, NS rijdt gewoon gelijkstroom met voeding uit de bovenleiding. Als je alles wil digitaliseren wordt het uiteraard onbetaalbaar  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Snellere treinen
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2011, 11:51:31 »
 :D :D

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Snellere treinen
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2011, 12:09:49 »
En de vraag is waar je zo'n grote decoder kwijt kunt, om het maar niet te hebben over de luidspreker. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Snellere treinen
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2011, 12:19:10 »
Het ging de CU in eerste instantie om de baanvakken waar de onderbouw er al op is voorbereid. Van Amsterdam-Utrecht weet ik zeker dat er bij de verdubbeling/vernieuwing rekening is gehouden met hogere snelheden. Utrecht-Eindhoven ook?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:Snellere treinen
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2011, 12:23:11 »
De vraag blijft altijd wat het oplevert. Als ik met mijn middelbare school natuurkunde uitreken wat de tijdswinst is bij verhoging van 140 naar 160 km/u op dergelijke trajecten dan moet je bijna in seconden gaan rekenen. Voor autowegen die van 120 naar 130 km/u zijn gegaan is het allemaal nog marginaler.
No dress rehearsel, this is our life.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Snellere treinen
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2011, 13:32:25 »
Je zal dan toch de echt lange trajecten moeten bekijken:
Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden
Amersfoort-Apeldoorn
Deventer-Almelo
Utrecht-Den Bosch
Roosendaal-Vlissingen
Eindhoven-Sittard

Dit lijken mij de afstanden waar die hogere snelheid tot z'n recht komt, tussen bijvoorbeeld Tilburg-Breda,  of Utrecht-Amersfoort heeft het weinig zin.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:Snellere treinen
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2011, 17:22:25 »
Als ik het even heel kort door de bocht mag verwoorden is het politieke praat met een minister die er geen verstand van heeft. Bovendien zijn de afstanden in Nederland te klein.
Wat ik eigenlijk zorgwekkender vind is het feit dat als de snelheid omhoog gaat je ook meer risico hebt op ongelukken als z'on trein met 160, laat staan 200 door een station raast. Er is geen omroep die ervoor waarschuwt en als ik zie wat mensen tegenwoordig voor risico's uithalen op het station of een overweg is de snelheid verhogen ronduit onverantwoord.
Mvgr Jan Wiebrand

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Snellere treinen
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2011, 17:59:45 »
Niemand die er aan denkt of de bovenleiding die hogere snelheid aankan?
Qua spanning (V), stroomsterkte (A)?
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8480
  • Spoor N
Re:Snellere treinen
« Reactie #25 Gepost op: 25 November 2011, 18:48:53 »
Als ik het even heel kort door de bocht mag verwoorden is het politieke praat met een minister die er geen verstand van heeft.
Ik heb geen flauw idee hoe je daar bij komt als je het stukje leest.

Citaat
Bovendien zijn de afstanden in Nederland te klein.
Waarom zijn de Hanzelijn en A'dam - Utrecht dan geschikt voor 200 km/u? Het is ook iets voor de langere afstanden die net genoemd zijn. Op bijvoorbeeld Haarlem - A'dam is het natuurlijk bijna onmogelijk om 200 km/u te rijden.

Citaat
Wat ik eigenlijk zorgwekkender vind is het feit dat als de snelheid omhoog gaat je ook meer risico hebt op ongelukken als z'on trein met 160, laat staan 200 door een station raast.
Behalve dat er in andere landen ook met 200 km/u door stations gereden wordt, vraag ik me af of dat echt uitmaakt. Bovendien reed de Thalys ook met 160 km/u door stations.

Citaat
Er is geen omroep die ervoor waarschuwt
Is het onmogelijk om die in te voeren als dat nodig is?

Citaat
en als ik zie wat mensen tegenwoordig voor risico's uithalen op het station of een overweg is de snelheid verhogen ronduit onverantwoord.
Tsjah, als je het zo ziet waarom rijden er dan nog treinen?

@Jeroen: Bij 200 km/u zal de bovenleiding het niet redden maar zou het veel uitmaken bij 160 km/u?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:Snellere treinen
« Reactie #26 Gepost op: 25 November 2011, 19:38:42 »
Om mijn punt duidelijk te maken. Het is niet de eerste keer dat de minister iets zegt wat eigenlijk niet of nauwelijks te realiseren is met het huidige materieelbestand.
Ten tweede is deze minister van de partij die de hele privatisering in gang heeft gezet en zie waar het toe leidt.
Ten derde: laat die omroep maar komen zou ik zeggen. Lijkt me een goede zaak.
Die laatste opmerking vind ik eerlijk gezegd op niet heel veel slaan. Waar het mij meer om ging was het feit dat het niet de eerste keer is dat door menselijk handelen er iemand onder de trein is gekomen. Met andere woorden, men is zich niet bewust van de risico's. Vind je het logisch dat er ook zo wordt gecontroleerd met BOA's en wat al niet meer?
Dat er trajecten geschikt zijn voor 200 is een goede zaak. Maar het is meer mijn persoonlijke mening dat ik er het nut niet van in zie. Ik bedoel hoe groot is de winst in reistijd?
Mvgr Jan Wiebrand

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8480
  • Spoor N
Re:Snellere treinen
« Reactie #27 Gepost op: 25 November 2011, 20:00:19 »
Op je eerste en tweede punt: Lees het stukje eens, de minister zegt dus niets. Nu ben ik wel benieuwd wat de minister heeft gezegd wat niet realiseerbaar is met het materieelpark.
Op de vierde opmerking: Ik vergeet helemaal dat er bij 160 km/u geen overwegen in een spoorlijn mogen zijn, het maakt dus niet uit.
Over de tijdwinst: dat hangt natuurlijk af van het traject. Maar je zegt zelf al dat jij het nut er niet van inziet, dus laat ik het er bij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Snellere treinen
« Reactie #28 Gepost op: 25 November 2011, 20:19:00 »
Dat er trajecten geschikt zijn voor 200 is een goede zaak. Maar het is meer mijn persoonlijke mening dat ik er het nut niet van in zie. Ik bedoel hoe groot is de winst in reistijd?

Waar het om gaat is dat je 50% harder rijdt dan een auto.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:Snellere treinen
« Reactie #29 Gepost op: 25 November 2011, 21:24:29 »
Op je eerste en tweede punt: Lees het stukje eens, de minister zegt dus niets. Nu ben ik wel benieuwd wat de minister heeft gezegd wat niet realiseerbaar is met het materieelpark.
In het stukje niet, maar nadat de CU met dit punt kwam voelde minister daar ook we voor. Daar sloeg dan ook mijn opmerking over met betrekking tot het materieelpark.
Mvgr Jan Wiebrand