Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: Snellere treinen  (gelezen 4900 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Snellere treinen
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2011, 11:31:39 »
Niet zo moeilijk doen; gewoon 2500 V op de bovenleiding, nieuwe remblokjes in de treinen en gaan   ;D
« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 11:39:13 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Snellere treinen
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2011, 11:43:31 »
Ik dacht dat je gewoon de CV waarde moest veranderen  ::)
 ;D

Groet,
Michel

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Snellere treinen
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2011, 11:48:10 »
Nee, NS rijdt gewoon gelijkstroom met voeding uit de bovenleiding. Als je alles wil digitaliseren wordt het uiteraard onbetaalbaar  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Snellere treinen
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2011, 11:51:31 »
 :D :D

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Snellere treinen
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2011, 12:09:49 »
En de vraag is waar je zo'n grote decoder kwijt kunt, om het maar niet te hebben over de luidspreker. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re:Snellere treinen
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2011, 12:19:10 »
Het ging de CU in eerste instantie om de baanvakken waar de onderbouw er al op is voorbereid. Van Amsterdam-Utrecht weet ik zeker dat er bij de verdubbeling/vernieuwing rekening is gehouden met hogere snelheden. Utrecht-Eindhoven ook?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Snellere treinen
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2011, 12:23:11 »
De vraag blijft altijd wat het oplevert. Als ik met mijn middelbare school natuurkunde uitreken wat de tijdswinst is bij verhoging van 140 naar 160 km/u op dergelijke trajecten dan moet je bijna in seconden gaan rekenen. Voor autowegen die van 120 naar 130 km/u zijn gegaan is het allemaal nog marginaler.
No dress rehearsel, this is our life.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Snellere treinen
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2011, 13:32:25 »
Je zal dan toch de echt lange trajecten moeten bekijken:
Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden
Amersfoort-Apeldoorn
Deventer-Almelo
Utrecht-Den Bosch
Roosendaal-Vlissingen
Eindhoven-Sittard

Dit lijken mij de afstanden waar die hogere snelheid tot z'n recht komt, tussen bijvoorbeeld Tilburg-Breda,  of Utrecht-Amersfoort heeft het weinig zin.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Snellere treinen
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2011, 17:22:25 »
Als ik het even heel kort door de bocht mag verwoorden is het politieke praat met een minister die er geen verstand van heeft. Bovendien zijn de afstanden in Nederland te klein.
Wat ik eigenlijk zorgwekkender vind is het feit dat als de snelheid omhoog gaat je ook meer risico hebt op ongelukken als z'on trein met 160, laat staan 200 door een station raast. Er is geen omroep die ervoor waarschuwt en als ik zie wat mensen tegenwoordig voor risico's uithalen op het station of een overweg is de snelheid verhogen ronduit onverantwoord.
Mvgr Jan Wiebrand

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Snellere treinen
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2011, 17:59:45 »
Niemand die er aan denkt of de bovenleiding die hogere snelheid aankan?
Qua spanning (V), stroomsterkte (A)?
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:Snellere treinen
« Reactie #25 Gepost op: 25 November 2011, 18:48:53 »
Als ik het even heel kort door de bocht mag verwoorden is het politieke praat met een minister die er geen verstand van heeft.
Ik heb geen flauw idee hoe je daar bij komt als je het stukje leest.

Citaat
Bovendien zijn de afstanden in Nederland te klein.
Waarom zijn de Hanzelijn en A'dam - Utrecht dan geschikt voor 200 km/u? Het is ook iets voor de langere afstanden die net genoemd zijn. Op bijvoorbeeld Haarlem - A'dam is het natuurlijk bijna onmogelijk om 200 km/u te rijden.

Citaat
Wat ik eigenlijk zorgwekkender vind is het feit dat als de snelheid omhoog gaat je ook meer risico hebt op ongelukken als z'on trein met 160, laat staan 200 door een station raast.
Behalve dat er in andere landen ook met 200 km/u door stations gereden wordt, vraag ik me af of dat echt uitmaakt. Bovendien reed de Thalys ook met 160 km/u door stations.

Citaat
Er is geen omroep die ervoor waarschuwt
Is het onmogelijk om die in te voeren als dat nodig is?

Citaat
en als ik zie wat mensen tegenwoordig voor risico's uithalen op het station of een overweg is de snelheid verhogen ronduit onverantwoord.
Tsjah, als je het zo ziet waarom rijden er dan nog treinen?

@Jeroen: Bij 200 km/u zal de bovenleiding het niet redden maar zou het veel uitmaken bij 160 km/u?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Snellere treinen
« Reactie #26 Gepost op: 25 November 2011, 19:38:42 »
Om mijn punt duidelijk te maken. Het is niet de eerste keer dat de minister iets zegt wat eigenlijk niet of nauwelijks te realiseren is met het huidige materieelbestand.
Ten tweede is deze minister van de partij die de hele privatisering in gang heeft gezet en zie waar het toe leidt.
Ten derde: laat die omroep maar komen zou ik zeggen. Lijkt me een goede zaak.
Die laatste opmerking vind ik eerlijk gezegd op niet heel veel slaan. Waar het mij meer om ging was het feit dat het niet de eerste keer is dat door menselijk handelen er iemand onder de trein is gekomen. Met andere woorden, men is zich niet bewust van de risico's. Vind je het logisch dat er ook zo wordt gecontroleerd met BOA's en wat al niet meer?
Dat er trajecten geschikt zijn voor 200 is een goede zaak. Maar het is meer mijn persoonlijke mening dat ik er het nut niet van in zie. Ik bedoel hoe groot is de winst in reistijd?
Mvgr Jan Wiebrand

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:Snellere treinen
« Reactie #27 Gepost op: 25 November 2011, 20:00:19 »
Op je eerste en tweede punt: Lees het stukje eens, de minister zegt dus niets. Nu ben ik wel benieuwd wat de minister heeft gezegd wat niet realiseerbaar is met het materieelpark.
Op de vierde opmerking: Ik vergeet helemaal dat er bij 160 km/u geen overwegen in een spoorlijn mogen zijn, het maakt dus niet uit.
Over de tijdwinst: dat hangt natuurlijk af van het traject. Maar je zegt zelf al dat jij het nut er niet van inziet, dus laat ik het er bij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Snellere treinen
« Reactie #28 Gepost op: 25 November 2011, 20:19:00 »
Dat er trajecten geschikt zijn voor 200 is een goede zaak. Maar het is meer mijn persoonlijke mening dat ik er het nut niet van in zie. Ik bedoel hoe groot is de winst in reistijd?

Waar het om gaat is dat je 50% harder rijdt dan een auto.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Snellere treinen
« Reactie #29 Gepost op: 25 November 2011, 21:24:29 »
Op je eerste en tweede punt: Lees het stukje eens, de minister zegt dus niets. Nu ben ik wel benieuwd wat de minister heeft gezegd wat niet realiseerbaar is met het materieelpark.
In het stukje niet, maar nadat de CU met dit punt kwam voelde minister daar ook we voor. Daar sloeg dan ook mijn opmerking over met betrekking tot het materieelpark.
Mvgr Jan Wiebrand