Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:55:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 13:42:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 12:48:40
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 08:39:44
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
11 October 2025, 23:32:54
  

Auteur Topic: Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor  (gelezen 6477 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #30 Gepost op: 17 November 2011, 15:34:41 »
Nu de KLM zich terugtrekt uit HSA en HSA gewoon weer onder de NS gaat vallen zou dat dan ook constituties hebben voor de kleurstelling?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #31 Gepost op: 17 November 2011, 16:02:28 »
Ehh.... constitutie is staatsinrichting.... Ik denk niet dat dit een herziening van onze grondwet tot gevolg heeft.

Anyway, prima besluit om de HSL niet apart te exploiteren. Wie heeft ooit bedacht dat je in ons landje een HSL-netwerk los van het overige railnet rendabel kunt exploiteren? De HSL gewoon als onderdeel van het nationale netwerk in de dienstregeling opnemen. Probleem is alleen dat er geen materieel voor is. Volgens mij zijn we dus nog lang niet af van die roze-ICR's met 186'en ervoor. Of anders een trafo in dat DDZ fietsen  ;)

Marc
(droomt van plannetjes V op de HSL  ;D)
No dress rehearsel, this is our life.

Ttreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #32 Gepost op: 17 November 2011, 16:07:15 »
Een "gewone" trein op de Hsl laten rijden is een beetje lastig met 25Kv bovenleidingspanning ;)

En meer “concurrentie” op het spoor zal denk ik voor de reizigers niet automatisch een verbetering zijn, want is er nu wel echt concurrentie?, volgens mij is één van de definities van concurrentie dat je dan als consument een keuze hebt : dus ik kan kiezen voor een trein van NS of  Arriva etc etc tussen Amsterdam en Utrecht of tussen Groningen en Zwolle etc etc.

Ongeacht welk bedrijf straks waar rijdt, de reiziger blijft maar één keuze houden bij vertrekpunt A en als het een beetje tegenzit om bij B te komen moet de reiziger misschien wel meerdere keren in en uit checken.(en dan wil ik het niet eens hebben over aansluitingen overnemen.........)

Natuurlijk is het lastig voor mij om objectief te blijven met deze nieuwe plannen, en ik zeg ook absoluut niet dat als alles weer bij de NS komt het allemaal stukken beter zal gaan, echter met nog meer versnippering op het spoor lijkt me de reiziger de dupe te worden en daar word ik en veel van mijn collega's niet vrolijk van, want wij doen het “kunstje” voor de reizigers.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #33 Gepost op: 17 November 2011, 16:26:04 »
Dus in de praktijk krijg je dan de huidige 186ers met zuurstok rijtuigen die de regulaire dienstregeling rijden en daar tussen door de Albatrossen die doorgaan naar Brussel en op sommige stukjes net even wat harder (maar dat houdt volgens mij op bij 200) mogen.
Dat zal op dat korte traject toch nauwelijks  voordeel bieden ?
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #34 Gepost op: 17 November 2011, 16:29:48 »
Nee maar dat had idereeen ook al kunnen bedenken voor er ook maar één spa de grond in ging voor de aanleg van het hele gebeuren. Binnenlands nut van een HSL in Nederland is zeer klein, maar het is volgens mij wel verstandig om aan te takkken bij een Europeese ontwikkeling.
No dress rehearsel, this is our life.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #35 Gepost op: 17 November 2011, 16:37:32 »
Eens !  Maar een eigen HSL dienst beginnen met eigen materieel had dus niet gehoeven.
Dan had de Thalys toch prima voor die internationale aansluiting kunnen blijven zorgen ?
Per slot van rekening stopt 'ie ook in Brussel
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #36 Gepost op: 17 November 2011, 16:43:05 »
zo, dan bouwen we nu de trafo's in de ABv6 van de V-IRM en wedden dat ie goed gaat.

Gaat toch nog de MAXX uit de jaren 90 toch nog rijden, maar zonder gekheid, als er eens wat loos is kan men dan ook eens uitwijken naar de HSL.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #37 Gepost op: 17 November 2011, 16:53:46 »
Wat rijdt er dan 300 ?
Eh... de Thalys?  :-X

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8552
  • Spoor N
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #38 Gepost op: 17 November 2011, 16:55:51 »
Dus in de praktijk krijg je dan de huidige 186ers met zuurstok rijtuigen die de regulaire dienstregeling rijden en daar tussen door de Albatrossen die doorgaan naar Brussel en op sommige stukjes net even wat harder (maar dat houdt volgens mij op bij 200) mogen.
De Albatros staat ook bekend als V250, 3 maal raden wat de maximumsnelheid is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #39 Gepost op: 17 November 2011, 17:34:18 »
Ja MAXIMUM snelheid maar gaan/kunnen ze dat op die relatief korte trajecten halen ?
Ik meen ergens te hebben gelezen dat ze in Nederland max 200 gaan rijden.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #40 Gepost op: 17 November 2011, 17:48:25 »
zo, dan bouwen we nu de trafo's in de ABv6 van de V-IRM en wedden dat ie goed gaat.


Euhh, waren die dingen niet al voorbereid op 25Kv?


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8552
  • Spoor N
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #41 Gepost op: 17 November 2011, 18:47:31 »
Ja MAXIMUM snelheid maar gaan/kunnen ze dat op die relatief korte trajecten halen ?
Ik meen ergens te hebben gelezen dat ze in Nederland max 200 gaan rijden.
Ernest
Daar zal vast wel naar gekeken zijn anders waren ze wel voor 200 km/u ontworpen. Bovendien haalt de Thalys ook 300 km/u tussen Schiphol en Rotterdam.

@Jos: Ja, dat staat er ook...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #42 Gepost op: 17 November 2011, 18:48:00 »
Ja, voorbereid op de ombouw, maar dat wil niet zeggen dat ze ook al jaren met een lompe (en dus zware) trafo rondrijden die vervolgens werkloos blijft.

@ Ttreintje: inderdaad, zo zou het wat mij betreft ook moeten zijn. Helaas is dat iets wat sinds Lovers niet meer voorgekomen is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #43 Gepost op: 18 November 2011, 11:51:57 »
Eens !  Maar een eigen HSL dienst beginnen met eigen materieel had dus niet gehoeven.
Dan had de Thalys toch prima voor die internationale aansluiting kunnen blijven zorgen ?
Per slot van rekening stopt 'ie ook in Brussel

De V250 is een vervanging voor de Beneluxtrein. Die reed immers ook onafhankelijk van de Thalys. Bovendien is een TGV/Thalys/ICE, waarmee je toch gemakkelijk 350 of harder kunt rijden, stukken duurder dan een V250.

De vraag is natuurlijk waarom men iets heel nieuws liet bouwen, in plaats van eens te kijken naar wat er elders rondrijdt. Maar er blijken bijzonder weinig treinstellen voor de middelhoge snelheid te zijn zonder kantelbakmechanisme (wat het geheel weer duurder en storingsgevoeliger zou maken). Maar dan kun je je natuurlijk afvragen wat de toevoegde waarde van de HSL is.

Ik zeg niet dat ze de verkeerde keuzes gemaakt hebben, maar echt helemaal onverwacht komen de problemen ook niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ttreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #44 Gepost op: 18 November 2011, 15:54:07 »
De "keuze" voor de V250 is min of meer opgelegd door Europa, want bij dit soort orders moet je europees aanbesteden :'(