Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
29 July 2025, 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56

Auteur Topic: Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor  (gelezen 6134 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #15 Gepost op: 17 November 2011, 10:22:13 »
NS heeft al concurrentie genoeg aan de auto.

Dat is geen vergelijking. In elk geval niet in de zin waar het hier om gaat, namelijk het vervoeren van mensen. In een auto zit je alleen, je speelt geen vervoersbedrijfje. Busmaatschappijen, die kun je wel als concurrentie zien.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #16 Gepost op: 17 November 2011, 10:42:06 »
Zoals je zegt, het gaat niet om het vervoersbedrijfje spelen, maar om het vervoer van personen. Als je als potentiele reiziger de keuze hebt tussen een autorit of een treinreis, dan is er naar mijn idee wel degelijk sprake van concurrentie. Als spoorwegmaatschappij zul je je best moeten doen om die reiziger voor je te winnen. Als je dan die treinreis opknipt over meerdere trajecten/vervoerders, dan verlies je als als totaal spoorsysteem reizigers, en de afzonderlijke maatschappijen afzonderlijk dus ook.

En concurrentie op dezelfde baanvakken? Remember Lovers Rail? Ondanks het croissantje, krantje en kaartverkoop in de trein, waar Telegr.f-lezend Nederland altijd over riep als excuus om in hun autootje te mogen blijven zitten, heb ik die trein nooit vol gezien. Slechts een enkeling liep bij NS weg.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #17 Gepost op: 17 November 2011, 10:51:05 »
Zoals je zegt, het gaat niet om het vervoersbedrijfje spelen, maar om het vervoer van personen.

Met een economisch oogmerk, namelijk geld verdienen. En dat is niet jouw uitgangspunt als automobilist.

Als spoorwegmaatschappij zul je je best moeten doen om die reiziger voor je te winnen.

Iets dat de NS nu niet bepaald doet, in mijn optiek. Die mogen wel de adem van een geduchte medevervoeder op de rails in hun nek voelen. Dan zullen ze hun best wel gaan doen.

Als je dan die treinreis opknipt over meerdere trajecten/vervoerders, dan verlies je als als totaal spoorsysteem reizigers, en de afzonderlijke maatschappijen afzonderlijk dus ook.

Mee eens, daarom zei ik eerder ook dat ik geen voorstander ben van een terugkeer naar de situatie van voor de fusie van HSM en SS. Ik ben sowieso tegen het idee van liberalisering van de spoorwegen (en het hele OV), maar ik vind wel dat als men in Den Haag het besluit neemt dat dat wel moet gebeuren, dat ze het ook goed moeten doen. En niet jarenlang blijven aanklooien zoals nu.

En concurrentie op dezelfde baanvakken? Remember Lovers Rail? Ondanks het croissantje, krantje en kaartverkoop in de trein, waar Telegr.f-lezend Nederland altijd over riep als excuus om in hun autootje te mogen blijven zitten, heb ik die trein nooit vol gezien. Slechts een enkeling liep bij NS weg.

Ik denk dat op dat moment daar de tijd (lees: de consument) nog niet klaar voor was.

Eelco

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #18 Gepost op: 17 November 2011, 11:06:13 »
Je mist mijn punt, Eelco :)  Jij denkt dat ik de automobilist als (concurrerend) vervoersbedrijf zie, maar dat is hij niet; hij is consument en geen producent, wil ergens naar toe en had als zodanig ook de trein kunnen kiezen. Wegverkeer als systeem is dus concurrerend voor het spoorsysteem. Denk je niet dat NS de adem van de auto heeft gevoeld sinds dat autoverkeer explosief is gegroeid? Daar is het beleid jaren op gestoeld geweest; hoe lok ik de automobilist uit de auto?

Ik denk dat op dat moment daar de tijd (lees: de consument) nog niet klaar voor was.

En toch speelde toen al geruime tijd het idee van concurrentie op het spoor, dat moet toch ergens vandaan gekomen zijn?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #19 Gepost op: 17 November 2011, 11:19:18 »
Je mist mijn punt, Eelco :)  Jij denkt dat ik de automobilist als (concurrerend) vervoersbedrijf zie, maar dat is hij niet; hij is consument en geen producent, wil ergens naar toe en had als zodanig ook de trein kunnen kiezen. Wegverkeer als systeem is dus concurrerend voor het spoorsysteem.

Goed, dat is een acceptabele omschrijving inderdaad.

Denk je niet dat NS de adem van de auto heeft gevoeld sinds dat autoverkeer explosief is gegroeid? Daar is het beleid jaren op gestoeld geweest; hoe lok ik de automobilist uit de auto?

Nee, dat denk ik niet. Als je alleen al kijkt naar de verliezen die de NS in de jaren 60 en 70 heeft gemaakt als 100% staatsbedrijf. Ze hebben toen op geen enkele wijze geprobeerd de trein te promoten als beter alternatief voor de auto. Daar zijn ze veel later (te laat, volgens mij) pas mee begonnen.

En toch speelde toen al geruime tijd het idee van concurrentie op het spoor, dat moet toch ergens vandaan gekomen zijn?

Uit Brussel, vermoedelijk  ;) Maar even zonder gekheid, dat een regering al tijden bezig is met concurrentie op het spoor, wil niet zeggen dat de consument er klaar voor is als het eenmaal zo ver is. Die moet daar ook aan wennen. Als je nooit keuze hebt gehad en opeens kun je kiezen uit iets dat je al decennia gebruikt en iets dat nieuw om de hoek komt kijken, dan blijven de meeste mensen hangen in wat ze al kennen. Nu, ruim 20 jaar verder, is de consument veel meer gewend aan keuzes (telefonie, tv, ziektekosten, post, noem het maar op) dat de keuze tussen een NS trein of die van een alternatieve niet meer automatisch in het voordeel van de NS uit gaat vallen. Zoals met Lovers wel het geval was.

Eelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 November 2011, 11:31:31 »
Mee eens, daarom zei ik eerder ook dat ik geen voorstander ben van een terugkeer naar de situatie van voor de fusie van HSM en SS. Ik ben sowieso tegen het idee van liberalisering van de spoorwegen (en het hele OV), maar ik vind wel dat als men in Den Haag het besluit neemt dat dat wel moet gebeuren, dat ze het ook goed moeten doen. En niet jarenlang blijven aanklooien zoals nu.

Soms gaat het niet anders als er verschillend over een onderwerp wordt gedacht, maar de uitkomst lijkt toch heel aardig te worden.

- Meerdere goederenvervoerders heeft uitstekend gewerkt.
- Regionale vervoerssystemen, liefst integraal bus/trein besteden we om de zoveel tijd aan.
- Het hoofdnet vereist grote investeringen en daarmee zekerheid voor een vervoerder. Dat laten we over aan NS zo lang die dat behoorlijk doet.

En de hsl is dan het hoofdpijndossier. Het aanbestedingsmodel werkt daar kennelijk toch niet zo lekker.
Kennelijk wordt de lijn nu opgenomen in het hoofdnetwerk, zodat er gewone treinen kunnen rijden en dat wat harder dan gewoon. Thalys kan dan misschien niet onmiddelijk 300 km per uur tussen Amsterdam en Rotterdam, maar misschien is dat ook volkomen overbodig. Misschien moeten ze de exploitatie van Thalys maar aan de SNCF uitbesteden.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 November 2011, 12:16:08 »
Met een economisch oogmerk, namelijk geld verdienen. En dat is niet jouw uitgangspunt als automobilist.

't Is verdraaid moeilijk om geld te verdienen met regionaal openbaar vervoer zonder subsidie van de (provinciale) overheid.

Uit Brussel, vermoedelijk  ;)

Nee, uit Londen. Brussel heeft opgedragen om de staatsbedrijven (en laten we eerlijk zijn, NS is altijd een de facto staatsbedrijf geweest, ongeacht de juridische constructie) op te splitsen in hun afzonderlijke bedrijfsonderdelen zoals reizigersvervoer, goederenvervoer, beheer van de infrastructuur en dergelijke. In Duitsland en Frankrijk hebben ze daar op heel andere wijze vorm aan gegeven dan in Nederland. In Nederland heeft men voor een groot gedeelte de Britse aanpak gevolgd en de vraag is of dat achteraf gezien wel zo'n briljant idee was.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #22 Gepost op: 17 November 2011, 12:21:39 »
Goed, wellicht komt het idee om concurrentie op het spoor toe te staan uit Londen Ik kan me voorstellen dat men met interesse naar Engeland heeft gekeken, maar het besluit dat er concurrentie op het spoor moest komen lijkt mij eerder uit Brussel (of Den Haag, for that matter) dan uit Londen te komen. Daar doelde mijn antwoord op.

Eelco (die vreselijk zijn best doet on topic te blijven en dus hoopt dat Tomasso dit topic niet ontdekt...  ;D )

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 November 2011, 12:27:40 »
Super on topic dit >:( :P

Tsja, vroeger ondersteunde het ene bedrijfsonderdeel het andere en was het bedrijf totaal generaal volgens mij winstgevender dan nu (of in ieder geval minder duur). Nu elk onderdeel zelfstandig is, zie ik als ik terugkijk relatief weinig vooruitgang voor de reiziger (goederenvervoer even buiten beschouwing gelaten). Al met al is het spoor enorm duur geworden, is de kwaliteit voor de reiziger aan het afnemen en leggen ze het daarbij min of meer af aan het reizen met de auto (kosten/comfort), terwijl juist die opsplitsing en het aanbestedingsmodel er voor moesten zorgen dat je als reiziger het meeste waar voor het minste geld zou krijgen (zoals al eerder genoemd in een ander draadje, nog even en we worden weer met veewagens vervoerd :P).

Nou ja, in ieder geval profiteren de bedrijven er wel van, het goederenvervoer is toegenomen en goedkoper geworden, zoals bedrijven altijd profiteren, maar de burger steeds meer gaat betalen. Maar goed, dat ter zijde. Fijn dat we een dure HSL lijn hebben waar de gewone treinen nu op mogen rijden (y) >:(
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #24 Gepost op: 17 November 2011, 12:31:47 »
Fijn dat we een dure HSL lijn hebben waar de gewone treinen nu op mogen rijden (y) >:(

Ach, zie het als een Grand Travaux Inutile en opeens horen we er weer helemaal  bij  (y)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 November 2011, 12:42:22 »
Goed, wellicht komt het idee om concurrentie op het spoor toe te staan uit Londen Ik kan me voorstellen dat men met interesse naar Engeland heeft gekeken, maar het besluit dat er concurrentie op het spoor moest komen lijkt mij eerder uit Brussel (of Den Haag, for that matter) dan uit Londen te komen. Daar doelde mijn antwoord op.

Het gaat om richtlijn 91/440. Concurrentie op het spoor is een mogelijkheid, maar geen vereiste. Het is eerder een logisch gevolg van de scheiding van de infrastructuur en de vervoerder(s).

De houding van de opeenvolgende Nederlandse regeringen heeft altijd veel op die van de Britse regeringen geleken: men houdt niet echt van het spoor. En men houdt ook niet echt van kolossale ondernemingen zoals SNCF, dus dan denk je al snel in een bepaalde richting.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #26 Gepost op: 17 November 2011, 15:02:23 »
Voor de HSL had Virgin interesse getoond:

Londen (GB), 09-11-2011 | Virgin wil HSL overnemen

Het Britse bedrijf Virgin heeft afgelopen zomer een panklaar plan voor de exploitatie van de Hogesnelheidslijn HSL ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Virgin ziet brood in de kwakkelende lijn van de NS en zou die op korte termijn willen overnemen. Het ministerie is tot nu toe niet ingegaan op het plan. Afgelopen zomer hield een delegatie van Virgin een presentatie voor drie topambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Milieu op Schiphol. Eerder bracht Phil Pacey, topman van Virgin, de hogesnelheidslijn voor zijn bedrijf in kaart. Hij was verbaasd over wat hij aantrof, zo liet hij de ambtenaren ook weten. Oude treinen die niet aan de hoogste eisen voldoen en die bovendien verstopt staan op perron 13 van Centraal Station Amsterdam. Ook het prijssysteem is volgens hem een belediging voor de reizigers. "NS heeft mismanagement gepleegd", stelt hij. En de topman van Virgin denkt dat zijn bedrijf het beter kan. Bovendien heeft Virgin het ministerie voorgesteld het hoofdkantoor voor de Europese activiteiten van Virgin in Nederland te vestigen. Virgin zou zijn treinactiviteiten in Europa verder willen uitbouwen. Dat het niet goed gaat met de HSL is al langer duidelijk. Al maanden onderhandelt minister Schultz van Infrastructuur met de NS over een reddingsplan. De minister heeft in ieder geval beloofd nog voor de begrotingsbehandeling van haar departement de Tweede Kamer te informeren. Wat de redding gaat kosten, is nog niet bekend. De lijn werd in 2009 in gebruikgenomen, drie jaar later dan gepland. Maar sinds de ingebruikname van de route in 2009 zijn er nog steeds problemen. De NS, die de route exploiteert, bestelde in 2005 Italiaanse treinen (V250) van AnsaldoBreda voor hun Fyra-dienst van Amsterdam naar Brussel-Zuid, maar die rijden nog steeds niet. Een woordvoerder van de NS laat weten dat de eerste trein "medio 2012 in de dienstregeling gaat rijden". De NS rijdt nu met gehuurde locomotieven en oude wagons die niet harder gaan dan 160 kilometer per uur. Buitenlandse partijen hebben al eerder interesse getoond in de HSL, zoals de staatsbedrijven Deutsche Bahn en het Franse SNCF.<Bron:NOS Nieuws>

Greetz:Menno

There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 November 2011, 15:03:42 »
Waarschijnlijk een hele stomme vraag maar toch...............
Als er op het HSL traject ook gewone treinen gaan rijden dan is het échte HSL doel van dat traject natuurlijk weg.
Immers gewone treinen kunnen niet met HSL snelheden rijden.
Hebben die Ansaldo's dan nog enig nut of blijkt dat nu min of meer weggegooid geld te zijn?
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 November 2011, 15:06:20 »
De lijn is maar kort, dus je kan prima treinen met 160 en met 300 combineren. Dat gebeurt nu immers ook al.....

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 17 November 2011, 15:08:53 »
Wat rijdt er dan 300 ?
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.