NS heeft al concurrentie genoeg aan de auto.
Zoals je zegt, het gaat niet om het vervoersbedrijfje spelen, maar om het vervoer van personen.
Als spoorwegmaatschappij zul je je best moeten doen om die reiziger voor je te winnen.
Als je dan die treinreis opknipt over meerdere trajecten/vervoerders, dan verlies je als als totaal spoorsysteem reizigers, en de afzonderlijke maatschappijen afzonderlijk dus ook.
En concurrentie op dezelfde baanvakken? Remember Lovers Rail? Ondanks het croissantje, krantje en kaartverkoop in de trein, waar Telegr.f-lezend Nederland altijd over riep als excuus om in hun autootje te mogen blijven zitten, heb ik die trein nooit vol gezien. Slechts een enkeling liep bij NS weg.
Ik denk dat op dat moment daar de tijd (lees: de consument) nog niet klaar voor was.
Je mist mijn punt, Eelco Jij denkt dat ik de automobilist als (concurrerend) vervoersbedrijf zie, maar dat is hij niet; hij is consument en geen producent, wil ergens naar toe en had als zodanig ook de trein kunnen kiezen. Wegverkeer als systeem is dus concurrerend voor het spoorsysteem.
Denk je niet dat NS de adem van de auto heeft gevoeld sinds dat autoverkeer explosief is gegroeid? Daar is het beleid jaren op gestoeld geweest; hoe lok ik de automobilist uit de auto?
En toch speelde toen al geruime tijd het idee van concurrentie op het spoor, dat moet toch ergens vandaan gekomen zijn?
Mee eens, daarom zei ik eerder ook dat ik geen voorstander ben van een terugkeer naar de situatie van voor de fusie van HSM en SS. Ik ben sowieso tegen het idee van liberalisering van de spoorwegen (en het hele OV), maar ik vind wel dat als men in Den Haag het besluit neemt dat dat wel moet gebeuren, dat ze het ook goed moeten doen. En niet jarenlang blijven aanklooien zoals nu.
Met een economisch oogmerk, namelijk geld verdienen. En dat is niet jouw uitgangspunt als automobilist.
Uit Brussel, vermoedelijk
Fijn dat we een dure HSL lijn hebben waar de gewone treinen nu op mogen rijden
Goed, wellicht komt het idee om concurrentie op het spoor toe te staan uit Londen Ik kan me voorstellen dat men met interesse naar Engeland heeft gekeken, maar het besluit dat er concurrentie op het spoor moest komen lijkt mij eerder uit Brussel (of Den Haag, for that matter) dan uit Londen te komen. Daar doelde mijn antwoord op.