Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:42:16
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!  (gelezen 23320 keer)

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #60 Gepost op: 06 May 2007, 13:49:46 »
Mooi verlichting en muziek jeckyll and hyde of niet.
Voor grootspoorfoto's zie site

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 06 May 2007, 13:53:44 »
Alleen die rode kleur doet me aan wat anders denken! :P ;D

Maar ziet er absoluut goed uit zo!

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #62 Gepost op: 06 May 2007, 13:59:42 »
Mooie 18+ meiden erin ;D.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #63 Gepost op: 06 May 2007, 14:32:21 »
Er moet ook nog blauwe, groene en gele verlichting in. Plus dat er ook nog normale rijtuigverlichting in moet, die ook als blacklight gaat dienen (gewoon knipperlicht). En dan zijn de functies van mijn decoder op. En ik ga er geen derde decoder in stoppen.
En o ja, de muziek is inderdaad Jeckyll and Hyde. Moest het even opzoeken. Ik ken het vooral onder de term jumpstylen. Flinke stampmuziek. :-)
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #64 Gepost op: 06 May 2007, 16:58:38 »
MP3-gain werkt echt perfect! Zitten we met slechts nog één probleempje. Het beste geluid krijg je bij volumestand 31. De beste verlichtingseffecten bij volumestand 17 (harder is continu branden).
Vandaar dat ik de volgende vraag heb. Wat zou ik aan de schakeling kunnen veranderen, zodat het volume beter wordt. Ik zat te denken aan de blauwe weerstanden, maar ik dat is meer op gevoel dan verstand (en een beetje ervaring met opamps). Dus vandaar dat ik jullie advies vraag. Daarnaast vraag ik me af of het ingangsvoltage nog een rol speelt, in de zin of de led's op hetzelfde moment zullen oplichten. Ze zullen sterker gaan branden, maar door R14 te veranderen, kan je dit weer tegen gaan. Wat zou een goede waarde zijn?

Verder vraag ik me de noodzaak van condensator C4 af. Kan deze ook een kleinere waarde krijgen. Dit vanwege het onderstaande plaatje.
Daarop moet dus vier lichtschakelingen, een AAA-batterij en twee boxjes passen. Vandaar dat ik alles wil uitvoeren smd. Dus als alles wat kleiner kan. Graag :)
Van de meeste dingen kan het waarschijnlijk wel, alleen de condensator en de laatste weerstand en transistor zullen waarschijnlijk niet in smd mogen ivm warmteontwikkeling, klopt dit, of loopt het ergens anders nog spaak?

Alvast bedankt,

Henk
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #65 Gepost op: 09 May 2007, 18:11:51 »
Anyone?
Dan kan ik binnenkort eens een bestellinkje bij Conrad doen en op Houten eens kijken wat er nog meer te halen valt.
Kan ik jullie weer verder vermaken. :-)

Henk
K.Bay.Sts.B

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #66 Gepost op: 09 May 2007, 19:42:12 »
Over het schema.
Citaat
Ik zat te denken aan de blauwe weerstanden, maar ik dat is meer op gevoel dan verstand (en een beetje ervaring met opamps).
ik zou R9 veranderen. De versterking van die eerste transistor is R7 / R9 en dat is op dit moment 1000. Als je R9 vergroot of R7 verkleint dan krijg je een beter versterking. De vuistregel: 2x versterkt is 3 decibel meer. Dus tussen stand 17 en 31 zit denk ik ongeveer 20 decibel, dus de versterking moet heel wat minder. Misschien is een waarde van 1k beter.

Citaat
Verder vraag ik me de noodzaak van condensator C4 af. Kan deze ook een kleinere waarde krijgen
C4 kan kleiner, maar dit maakt de voedingsspanning wat minder stabiel. Hangt er maar vanaf hoe stabiel hij moet zijn en hoe stabiel hij geleverd wordt. Is hij al stabiel, dan kan C4 wel kleiner.

Citaat
Ze zullen sterker gaan branden, maar door R14 te veranderen, kan je dit weer tegen gaan. Wat zou een goede waarde zijn?

De voedingsspanning is 9 V (of 18 ? )

Er staat altijd 4 x 2,2 Volt over de Led's. Dus maximaal 8,8 volt. Bij een volledig geopende transistor staat er ongeveer 0,7 volt overheen. Het verschil tussen die 2 voltages en 18 (of 9) volt gedeelt door de stroom door de led's. (10 mA is al meer dan genoeg) geeft de weerstand.

Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #67 Gepost op: 10 May 2007, 00:37:27 »
Super, hier kan ik wat mee. Binnenkort maar eens gaan experimenteren.
Over antwoord 1:
Alleen ligt het aan mij dat R7/R9 nu iets van 1/20 geeft?
R7/R8 is wel duizend. (R8 zit onder de transistor, R9 rechts van R7, sorry voor het slechte plaatje, alhoewel de auto-vergroting van het forum het niet beter maakt.) Het klinkt iig wel een stuk logischer om die weerstand te pakken.
Over antwoord 2:
Het voltage komt van de baan, maar de stroomafname is ook niet altijd vlekkeloos. Ik ga eens kijken hoe lang het ding het nog volhoudt als ik de 9V batterij (ik heb nu een velleman-kitje, maar ik ga de schakeling zelf nog een aantal keer nabouwen) verwijder.
Over antwoord 3:
Hetzelfde dus als normaal weerstanden berekenen voor led's. De transistor die er extra tussen zit, speelt geen rol in de berekening (heeft bijv geen spanningsval).
Blijf ik nog met één vraag zitten. Kan ik alles zo omzetten in smd? Als de led's 10mA trekken, kan ik me niet voorstellen dat een smd-transistor niet aankan (zal het nog wel even opzoeken), of kijk ik niet verder dan mijn neus lang is.

In ieder geval heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Groetjes,

Henk
K.Bay.Sts.B

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #68 Gepost op: 10 May 2007, 08:26:21 »
Citaat
Alleen ligt het aan mij dat R7/R9 nu iets van 1/20 geeft?
R7/R8 is wel duizend. (R8 zit onder de transistor

klopt het is R8 i.p.v. R9 :-[

Citaat
Blijf ik nog met één vraag zitten. Kan ik alles zo omzetten in smd? Als de led's 10mA trekken, kan ik me niet voorstellen dat een smd-transistor niet aankan (zal het nog wel even opzoeken), of kijk ik niet verder dan mijn neus lang is.
Je kan, ook high-efficiëncy LED's gebruiken, die lichten bij 3 of 4 mA al even veel op als normale bij 10 mA. Bovendien zijn die ook in SMD te koop. Volgens mij kon 1 SMD-transistor wel direct een LED aansturen, een voorbeeld is de SMD BC807, deze kan (met koeling) maarliefst 800 mA sturen, dus zolang het minder dan 10 mA is, zal het waarschijnlijk geen probleem zijn.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #69 Gepost op: 10 May 2007, 08:29:33 »
Citaat
Het voltage komt van de baan, maar de stroomafname is ook niet altijd vlekkeloos. Ik ga eens kijken hoe lang het ding het nog volhoudt als ik de 9V batterij (ik heb nu een velleman-kitje, maar ik ga de schakeling zelf nog een aantal keer nabouwen) verwijder.
Bedenk, een condensator is bij afvlakking niks anders dan een mini-batterij. Als je dus de baanspanning afvlakt op 9 V (wat met kleine SMD condensatoren kan), kan je de batterij als grote elko gebruiken. Als er namelijk meer geleverd wordt dan gevraagd, dan laad de batterij op, andersom ontlaadt hij. Dan is C4 helemaal niet nodig.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #70 Gepost op: 11 May 2007, 00:07:16 »
Sander, bedankt voor je antwoorden.

Ik heb de net de waarde van R8 vervangen en de beste waarde ligt ergens tussen de 6000 en 7500 Ohm.
De condensator is wellicht handig voor momenten dat het rijtuig even geen stroom krijgt, maar de condensator lijkt maar heel erg kort de led's fel te laten branden. Misschien dat helemaal weglaten een betere optie is.
De lichtorgels krijgen trouwens hun spanning vanuit een functiedecoder (vandaar de 18V).
Voor de led's neem ik waarschijnlijk geen smd's (jep dat is flink tegenstrijdig). De felrode led's die erbij zitten voldoen prima, verder heb ik een drietal groene led's uit een fietslampje en was Eneco zo aardig om pennen uit te delen waar blauwe led's in zaten. Dus ik zoek alleen nog fel-gele. Misschien koop ik die, misschien toch smd, misschien wel verf over witte led's. En witte led's, die komen natuurlijk bij de kruidvat vandaan. :)

Groetjes,

Henk
K.Bay.Sts.B

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #71 Gepost op: 11 May 2007, 11:28:04 »
Henk,

Je hebt me wel op een idee gebracht :D. de mp3 speler van m'n zusje is inmiddels redelijk brak (batterijklepje stuk enzo), maar doet het wel.  en ik heb haar al gezegd dat ze hem niet weg moet gooien ;). Misschien dat ik deze ook in een rijtuig ga inbouwen. Weet iemand of er in de jaren '70 een trein rond gereden heeft met bijv. een band erin? In 1970 heeft er in Canada wel een complete trein met meerdere bands rondgereden. Ik kan me niet voorstellen dat ze destijds discorijtuigen in Nederland hadden (ook al was de disco op z'n hoogtepunt).

Citaat
En o ja, de muziek is inderdaad Jeckyll and Hyde. Moest het even opzoeken. Ik ken het vooral onder de term jumpstylen. Flinke stampmuziek. :-)

Dat ga ik er iig dus niet uit laten schallen. Eerder Led Zeppelin ofzo, het moet wel rocken ;D

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #72 Gepost op: 11 May 2007, 11:29:12 »
TERECHT.  ;D

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #73 Gepost op: 11 May 2007, 12:26:21 »
Je hebt me wel op een idee gebracht :D. de mp3 speler van m'n zusje is inmiddels redelijk brak (batterijklepje stuk enzo), maar doet het wel.  en ik heb haar al gezegd dat ze hem niet weg moet gooien ;). Misschien dat ik deze ook in een rijtuig ga inbouwen.
Als je nog foto's nodig hebt waar je wat moet aansluiten, moet je maar roepen, hopelijk kan ik van die plaatsen nog fotootjes maken. Ik wil zeker nog wel een schemaatje maken van het circuit wat ik heb gemaakt, maar echt ingewikkeld is het niet. Je kan het zelf met gemak uitzoeken.

Henk
Trouwens, als je zusje nog een batterijklepje nodig heeft, kan je het ook zeggen. Ik heb er nog één over. :) Of ga je dat haar niet vertellen. ;D
K.Bay.Sts.B

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #74 Gepost op: 11 May 2007, 13:43:47 »
Henk,

Ik ga het niet zo geavanceerd doen als jij (digitaal enzo). Sowieso is het alleen nog maar een idee. Ik heb nog veel te veel projecten lopen. Bedankt iig voor het aanbod.

Maarten

Dat batterijklepje zal niet passen, ze heeft nl. een ander merk en heeft ook inmiddels een nieuwe. Die oude zal ze dus toch wel aan mij af staan ;).
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom