Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!  (gelezen 22008 keer)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #30 Gepost op: 08 april 2007, 13:55:07 »
Gister weer eens lekker een middagje bezig geweest met knutselen. De draden een beetje netjes opgeborgen en extra knopjes aangebracht.

Één volumeknop (harder en zachter kan ook met vooruit en terug) en de knop waarmee een keuze kan worden bevestigd. Ook heb ik jumpertjes aangebracht, zodat je kan bepalen welke decoder stroom krijgt. Wel zo handig bij programmeren. :) Als laatste een jumper waarmee de batterij wordt doorverbonden met de mp3-speler. Als de jumper verwijderd wordt, kan je de batterij opladen met de rechterkant van de stekkertjes (waar Bat boven staat, links staan twee muzieknoten).

Daarna eens gekeken of de kap er nog op past, wat nog perfect gaat. Krijgen jullie ook gelijk eens een plaatje van het rijtuig, zoals het er werkelijk uit ziet. Want tot nu toe hebben jullie alleen maar losse onderdelen gezien.


En wat zie je dan nog van al die elektronica? Nou ja wat draadjes:

Maar die worden straks toch ingekort, omdat ze naar de lichtorgels gaan. Dan blijft alleen de mp3-speler over.


En dan is natuurlijk de vraag, werkt alles nog. Er zit geen batterij in het rijtuig, maar de USB-verbinding zou het moeten doen.

En dan krijg je dit schermpje op je pc. ;-D

en gaat er een mooi blauw lichtje branden in je rijtuig.


Ook heb een mooi speakertje van Stig gekregen. ;-) dus binnenkort maar eens gaan beginnen om die samen met een ESU-speakertje en telefoonspeakertje (hoge tonen) in te bouwen.

En er moet natuurlijk contact met de wielen worden gemaakt. Verder zijn er plannen om de lichtorgels maar in smd-componenten te bouwen, maar daarvoor moet er nog een beetje getest worden (en wat vragen worden gesteld want de 4.7·10^n Ohm weerstandjes hebben ze niet in smd).
P.s. als er behoefte is aan grotere foto’s, roep dan maar.

Groetjes,

Henk
K.Bay.Sts.B

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #31 Gepost op: 08 april 2007, 14:30:21 »
Een bardisco met licht en muziek, ik vind het echt prachtig!

Over die speakers, Wat is er mis met de oordopjes van de MP3 of een vergelijkbaar product?

En wellicht een beetje gewaagd maar zijn er geen mogelijkheden om je baterij via de rails op te laden? Dan kan je lekker blijven rijden zonder je rijtuig eens in de zoveel tijd noodgedwongen van de baan te halen.

Ga je qua interieur ook nog een beetje die stellages namaken die er in het echt in zitten?
Je kent ze wel van die RVS stellages die bestaan uit allemaal driehoeken en waar je dan je lampen e.d. in kan hangen.

Maar nogmaals.. Top! Ik ben zeer benieuwd hoe het worden gaat!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #32 Gepost op: 08 april 2007, 14:31:38 »
Geweldig Henk, al deze foto's!!
Ik heb tijdens het kijken en lezen maar even Tiesto aangezet ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #33 Gepost op: 08 april 2007, 14:34:08 »
Ga je qua interieur ook nog een beetje die stellages namaken die er in het echt in zitten?
Je kent ze wel van die RVS stellages die bestaan uit allemaal driehoeken en waar je dan je lampen e.d. in kan hangen.

Je bedoelt 'truss', maar die balken hebben een doorsnede van 30 of 40cm, en dat is in H0 best wel een friemelwerkje, maar zou wel vet zijn natuurlijk! :)

Ik kan mij herinneren dat ook vaak gebruik werd gemaakt van lichtslangen in de disco-trein. Wellicht is het mogelijk om iets met fiber te doen? Maar 't ziet er sowieso supervet uit! 8)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #34 Gepost op: 08 april 2007, 14:41:25 »
Nog een vraagje:
hoeveel stroom verbruikt de mp3-speler eigenlijk?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #35 Gepost op: 08 april 2007, 14:44:34 »
Ongeveer 0,1 Amp., afhankelijk van het volume.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #36 Gepost op: 08 april 2007, 14:44:51 »
Tijd voor een filmpje met geluid dacht ik zo !  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #37 Gepost op: 08 april 2007, 16:07:16 »
Superreacties mensen! Ik word hier vrolijk van. :)

Over die speakers, Wat is er mis met de oordopjes van de MP3 of een vergelijkbaar product?
Aan zitten denken, vervolgens ook gekocht en daarna weer teruggebracht. De oordopjes die ik zelf heb (Sony 8 tot 20.000Hz) geven een prima geluid, maar ik vraag me af wat er van over blijft als ik het plastic eromheen (of een deel ervan) weghaal. Vandaar dat ik toch maar voor die andere speakertjes heb gekozen. Nu kan ik een deel van het interieur weghalen, maar dat is weer iets anders. ::) Kortom, als je goede speakertjes hebt, zal het waarschijnlijk maar weinig uitmaken.

En wellicht een beetje gewaagd maar zijn er geen mogelijkheden om je baterij via de rails op te laden? Dan kan je lekker blijven rijden zonder je rijtuig eens in de zoveel tijd noodgedwongen van de baan te halen.
Waarom zou ik? :) Zo vaak rijd ik toch niet en met een volle batterij doe je een uurtje of 6-8 (normaal gebruik, dus nu waarschijnlijk veel minder, moet ik maar eens gaan testen). Bovendien wilde ik er eerst een AA batterij in doen, dus dan zou je nog eens langer ermee kunnen doen. Helaas is er geen plaats voor. Maar wat je zegt, het is een beetje gewaagd, mede omdat ik niet weet wat ik dan aan het doen ben. En dat is toch iets wat ik op prijs stel. Het is dus voor mij een onnodig risico. Dit is simpel en bovendien heb je dan minder last van "luie" batterijen.

Ga je qua interieur ook nog een beetje die stellages namaken die er in het echt in zitten?
Je kent ze wel van die RVS stellages die bestaan uit allemaal driehoeken en waar je dan je lampen e.d. in kan hangen.
Staan die dingen rechtop of tegen het plafond? Bij het laatste laat ik ze denk ik maar lekker zitten. Als ze rechtop staan, houden we het in gedachte.
Trouwens, als er foto's zijn van het interieur houd ik me aanbevolen!

Ik kan mij herinneren dat ook vaak gebruik werd gemaakt van lichtslangen in de disco-trein. Wellicht is het mogelijk om iets met fiber te doen? Maar 't ziet er sowieso supervet uit! 8)
Ben bang dat ik dan uitgangen te kort kom op mijn functiedecoder.
Ik heb nu één functiedecoder gebruikt voor de mp3-speler (twee uitgangen voor aan/play/pauze/uit, Brelec kunnen tot nu toe helaas niet anders, verder een uitgang voor verder en één voor terug). Op de twee functiedecoder moeten komen: lichtorgels (zat te denken aan vier lichtorgels op twee functies), stroboscoop en normaal licht.
En dan zit ik nog te denken aan figuurtjes die aan veertjes vastzitten en door een motortje aan het "dansen" gebracht worden. Maar goed, dan mis ik al een functie... En het wordt een ontiegelijk rotwerk om het te maken.
Maar wellicht dat je die lichtslangen aan het normale licht kan koppelen. Maar goed, we hebben ook nog zoiets als ruimte dat al die zooi gaat innemen.

Tijd voor een filmpje met geluid dacht ik zo !  ;D
Pff, dat wordt nog een tijdje wachten. Er moet ook nog huiswerk (met deadline) gedaan worden. En vorige weekenden is daar ook als weinig van gekomen en dat kwam omdat ik toen bezig was met juist, ehm... dit. ;D

Henk
K.Bay.Sts.B

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #38 Gepost op: 08 april 2007, 16:08:18 »
Oh dat vind ik jammer  :( , maarja huiswerk moet ook gebeuren  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #39 Gepost op: 08 april 2007, 17:12:31 »
Wat voor de een bagger is is voor de ander weer muziek ..  ;) ;D

In dergelijke rijtuigen hoort wijntjes/biertjes muziek thuis. Apres Ski zou niet misstaan.  :D

mmja....moet je er ook nog flugelhijsende jeugd erin zien te frotten ;D Maareh...rijden deze rijtuigen ook in de Nederlandse skiexpressen eigenlijk?
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #40 Gepost op: 08 april 2007, 17:31:48 »
Flugelheis und Jumpstyle, dat hoort idd ook in  dat rijtuig ook thuis  8)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Niels Wolters

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Wao In 't Bronsgreun Eikehout
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #41 Gepost op: 08 april 2007, 20:45:04 »
Je bedoelt 'truss', maar die balken hebben een doorsnede van 30 of 40cm, en dat is in H0 best wel een friemelwerkje, maar zou wel vet zijn natuurlijk! :)


Even een aanvulling. Truss heb je in verschillende maten; 20, 30, 36, 40, 52, 56, 60, 66 en 100. Daarnaast heb je behalve driehoek ook vierkant truss. Meestal wordt er vierkant gebruikt omdat dit veel meer kan hebben qua gewicht. Daarbij heb je ook nog de mogelijkheid van dubbel of enkelwandige buis. Verder wordt truss niet gemaakt van rvs van van aluminium.
voor meer info kijk bv eens op http://www.prolyte.com/. (nederlands produkt) Hier staan ook afbeeldingen op van constructies. Zelf heb ik er ook nog wel indien gewenst.
Tot zover een klein stukje over truss.

@ Monobrachius.
Truss wordt op verschillende manieren toegepast. Zowel horizontale als verticale constructies.
Je zou evt korte messingbuisjes kunnen maken en hier 3mm ledjes in kunnen maken. Deze heb je in verschillende kleuren. Deze lampen kun je dan met 4 of 6 aan een "balkje" maken. Zo worden ze het meest gebruikt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je meer vragen hebt over lichttechniek zoals gebruikt wordt bij disco en live events wil ik proberen deze te beantwoorden. (Het is mijn werk/hobby  ;))
Succes met de verdere bouw. Vind het een mooi project.

Mvg,

Niels
Theoretisch is de praktijk gelijk aan de theorie. In de praktijk niet.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #42 Gepost op: 08 april 2007, 20:53:15 »
Aluminium,... Dat had ik kunnen weten, anders is het niet te tillen.

Maar Niels heb je misschien ook een foto van het interieur van het rijtuig zoals het er in het echt is?

Anders aan Henk/Monobrachius,
PB Jeroni eens. Ik beloof niets, maar misschien heeft hij, of kan hij redelijk makkelijk aan een foto van een dergelijk rijtuig komen.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Niels Wolters

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Wao In 't Bronsgreun Eikehout
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #43 Gepost op: 08 april 2007, 21:00:02 »
Sorry geen foto van het 1:1 rijtuig.
Idd materiaal soort is puur voor gewicht.

Mvg,

Niels
Theoretisch is de praktijk gelijk aan de theorie. In de praktijk niet.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #44 Gepost op: 08 april 2007, 23:23:26 »
Ik heb zitten nadenken en tsja, als die dingen verticaal staan, kan ik ze misschien maken uit perspex, waarvan ik dan een driehoekconstructie op schilder. Om zo'n frame te maken uit messing heb ik geen zin in. :) Ik baal meestal al genoeg van het maken van leidingen op locomotieven. Tis niet dat ik het niet kan. Maar ik ben benieuwd. Ik moet ook nog zorgen dat die lichtorgels op het juiste moment gaan flakkeren. Want nu is het of aan, of uit. Zelfs als je de regelbare weerstand gebruikt. Echt flikkeren is er gewoon niet bij.

En die balken zelf, tuurlijk aluminium. Ben ooit in het Zeppelinmuseum in Friedrichshafen geweest. Voor het maken van die Zeppelins gebruiken ze precies dezelfde constructie. Één deel kon mocht je optillen. Was een metertje lang, driehoekig met zijden van 25 cm. Echt ,je kon het met een pink optillen.

Grtz, Henk, die nu maar eens Jeroni gaat lastigvallen.
K.Bay.Sts.B