Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door henk
Vandaag om 17:46:56
Roco 290 digtaliseren door Quinzeedied
Vandaag om 17:38:13
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
NS-1000 in spoor-1 door moonlicht
Vandaag om 17:22:22
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
  

Auteur Topic: Lima TGV open maken  (gelezen 9079 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2014, 15:38:26 »
Hoi Freek,

Daar zitten alleen de draden, geen elektronica o.i.d.

Daar zit nu juist de gedachtenkronkel!
Op de plekken waar geen elektronica zit, lopen WEL printsporen. En die koperen banen dienen nu juist voor het afvoeren van de warmte van de daarmee verbonden elektronicacomponenten.

De decoder staat een beetje schuin omhoog, juist vanwege de luchtcirculatie.

En nu ga jij die verbeterde luchtstroming, die je krijgt door het schuin plaatsen van de decoder, gedeeltelijk blokkeren met een stuk foamschuim. Door dat foamschuim kan de lucht nu niet vrijelijk toetreden aan de kant waar nu juist wel een goede luchtstroming moet zijn. Moet je zelf weten hoor, het is jouw decoder.  :D

Maar wil je de best mogelijke oplossing, dan zou ik het toch met twee reepjes foamschuim in de lengterichting doen, en zorgen dat het laagste gedeelte van de decoder ongeveer 4 mm vrije ruimte heeft.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2014, 17:27:58 »
Ok, dat is helder en duidelijk. Ik zal de boel gaan veranderen  ;D
Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2014, 17:40:45 »
Hoi Freek,

Zal binnenkort een artikel over de decoderkoeling in de ''encyclopie'' zetten (met schematische weergave van de luchtstromingen). Is wel zo gemakkelijk voor andere gebruikers, die niet (of onvoldoende) in de materie thuis zijn.  ;)
Decoderkoeling is nog (te) vaak een stiefkindje.  :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2014, 21:22:29 »
Is nu helemaal open in de lengterichting. Nu heb ik hier toevallig behoorlijk wat ruimte. Ik vraag me af hoe het moet als de ruimte maar heel beperkt is.

Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2014, 22:13:13 »
Nu heb ik hier toevallig behoorlijk wat ruimte. Ik vraag me af hoe het moet als de ruimte maar heel beperkt is.

Hoi Freek,

Wanneer je inderdaad maar een heel beperkte ruimte in je loc/treinstel hebt, moet je gaan denken aan het gezegde "Roeien met de riemen die je hebt." Ofwel, proberen om de decoder zo goed mogelijk in te bouwen in die beperkte ruimte.
In jouw GTV zie ik achter het voorste draaistel een behoorlijke vrije ruimte. Je zou dus eventueel kunnen overwegen om daar (na eventueel verlengen van de bedrading) de decoder te plaatsen.
Maar, even een vraagje, lijkt het je niet handiger om dat middelste stripje aan weerszijden in te korten tot 1/3 van de lengte? Dan kun je de decoder weer iets schuin monteren (twee stripjes achter en drie aan de voorzijde) en zit ''het decodert'' optimaal ingebouwd. Eventuele (een soort wigvormige) ruimte tussen het eerste en derde stripje (per ''stapel'') kun je dan (heel voorzichtig) opvullen met boekbinderslijm.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.