Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 13:15:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 13:08:56
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 13:08:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 12:58:50
Aachenau West door basjuh1981
Vandaag om 12:57:16
Van 2D afbeelding naar 3D model door Remco vM
Vandaag om 12:23:51
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Bahn-AG
Vandaag om 12:22:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 12:16:35
Pfarrerwinkel bahn door Dave.......
Vandaag om 12:09:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:47:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:34:48
Baanplan Belkamp H0 door spoorzeven
Vandaag om 10:54:04
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 10:35:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 09:16:15
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 09:05:11
Locatie van foto gezocht door Jan Bennink
Vandaag om 09:01:16
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door jandcargo
Vandaag om 08:32:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:22:15
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 08:15:17
Modelspoorbaan van Einte door eichddraig
Vandaag om 08:10:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 07:44:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
14 November 2025, 23:19:12
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 November 2025, 23:17:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 November 2025, 23:12:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
14 November 2025, 22:38:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Tijdperk||
14 November 2025, 22:19:22
Overstap naar HTM door GerardvV
14 November 2025, 22:06:20
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door Mark D.
14 November 2025, 21:06:03
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
14 November 2025, 20:50:03
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door Alewijn
14 November 2025, 20:00:01
  

Auteur Topic: Lima TGV open maken  (gelezen 9271 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2014, 15:38:26 »
Hoi Freek,

Daar zitten alleen de draden, geen elektronica o.i.d.

Daar zit nu juist de gedachtenkronkel!
Op de plekken waar geen elektronica zit, lopen WEL printsporen. En die koperen banen dienen nu juist voor het afvoeren van de warmte van de daarmee verbonden elektronicacomponenten.

De decoder staat een beetje schuin omhoog, juist vanwege de luchtcirculatie.

En nu ga jij die verbeterde luchtstroming, die je krijgt door het schuin plaatsen van de decoder, gedeeltelijk blokkeren met een stuk foamschuim. Door dat foamschuim kan de lucht nu niet vrijelijk toetreden aan de kant waar nu juist wel een goede luchtstroming moet zijn. Moet je zelf weten hoor, het is jouw decoder.  :D

Maar wil je de best mogelijke oplossing, dan zou ik het toch met twee reepjes foamschuim in de lengterichting doen, en zorgen dat het laagste gedeelte van de decoder ongeveer 4 mm vrije ruimte heeft.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2014, 17:27:58 »
Ok, dat is helder en duidelijk. Ik zal de boel gaan veranderen  ;D
Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2014, 17:40:45 »
Hoi Freek,

Zal binnenkort een artikel over de decoderkoeling in de ''encyclopie'' zetten (met schematische weergave van de luchtstromingen). Is wel zo gemakkelijk voor andere gebruikers, die niet (of onvoldoende) in de materie thuis zijn.  ;)
Decoderkoeling is nog (te) vaak een stiefkindje.  :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2014, 21:22:29 »
Is nu helemaal open in de lengterichting. Nu heb ik hier toevallig behoorlijk wat ruimte. Ik vraag me af hoe het moet als de ruimte maar heel beperkt is.

Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2014, 22:13:13 »
Nu heb ik hier toevallig behoorlijk wat ruimte. Ik vraag me af hoe het moet als de ruimte maar heel beperkt is.

Hoi Freek,

Wanneer je inderdaad maar een heel beperkte ruimte in je loc/treinstel hebt, moet je gaan denken aan het gezegde "Roeien met de riemen die je hebt." Ofwel, proberen om de decoder zo goed mogelijk in te bouwen in die beperkte ruimte.
In jouw GTV zie ik achter het voorste draaistel een behoorlijke vrije ruimte. Je zou dus eventueel kunnen overwegen om daar (na eventueel verlengen van de bedrading) de decoder te plaatsen.
Maar, even een vraagje, lijkt het je niet handiger om dat middelste stripje aan weerszijden in te korten tot 1/3 van de lengte? Dan kun je de decoder weer iets schuin monteren (twee stripjes achter en drie aan de voorzijde) en zit ''het decodert'' optimaal ingebouwd. Eventuele (een soort wigvormige) ruimte tussen het eerste en derde stripje (per ''stapel'') kun je dan (heel voorzichtig) opvullen met boekbinderslijm.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.