Onzin. Stoomlocs met stalen rijtuigen anno 1928 op korte geschroefde railsecties maken meer lawaai dan moderne treinen op langgelaste rails. De nieuwe Desiro's en KISS-treinstellen zijn uiterst stil.
Nou Maarten, dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Kan jij 20 jaar vooruit kijken? Een stoomlok kan dan meer herrie maken (maar dat hoeft niet persé), maar dat wil niet zeggen dat er vroeger meer herrie was. En zoals al wordt aangegeven is de intensiteit dus behoorlijk omhoog gegaan, waardoor er niet meer herrie is (in decibellen), maar vooral langer. Als daar dan bij komt dat de treinen ook langer worden kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment zegt dat het nu maar eens genoeg moet zijn.Een vergelijkbaar iets zie je met de snelwegen hier. Als ze (net zoals jij) vroeger zo'n vooruitziende blik hadden gehad, dan waren alle snelwegen meteen 6 baans per kant en was alles al in een tunnel gebouwd (of zoiets). Maar dat is dus niet gebeurd, waardoor we nu rekening moeten houden met omwonenden en op veel plaatsen al 80 moeten rijden vanwege het geluid en de uitstoot van CO2. Dus roepen, dat had je kunnen weten is erg kort door de bocht.
20 jaar geleden had de spoorlijn net zoveel capaciteit als nu.
Hoewel het verkeer fors toegenomen is, is de veiligheid niet achteruitgegaan.
Dat is maar de vraag. Het is niet alleen het aantal sporen dat de capaciteit van een lijn bepaalt, maar ook o.a. het beveiligingssysteem en het aantal uitwijk- en passeermogelijkheden.
Wat is veiligheid? Het gaat om de risico's en risico=kans x gevolg. De kans (veiligheid??) dat iets mis gaat is misschien kleiner geworden maar ik denk dat de gevolgen groter zijn. Treinen zijn sneller en zwaarder geworden en er wordt meer 'rotzooi' mee vervoerd.
Maar ja dat is allemaal moeilijk te bewijzen
Voor ons hobbyisten in elk geval niet... Vandaar dat het altijd 'glad ijs' is als je stellige uitspraken doet over zaken zonder onderbouwing.