Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank 123
Vandaag om 21:23:49
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 20:44:56
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:49:06
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
  

Auteur Topic: ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?  (gelezen 10417 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2949
  • Duitsland TP III/IV
ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Gepost op: 12 October 2011, 10:17:53 »
Deze REPORTAGE werd door Joost B en Marc(10103) op het 3rail forum geplaatst en die wilde ik met jullie delen.
Bekijk deze reportage en oordeel zelf wat de gevolgen zouden kunnen zijn als dit in Nederland zou gebeuren.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2011, 11:00:32 »
Maar wat zouden de gevolgen voor Nederland kunnen zijn?
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2011, 11:25:44 »
Ja, in Nederland is een goederenlijn aangelegd voordat het her en der zo uit de hand kon lopen. Geen idee of dat in of bij het Rijndal ook te doen is, maar de situatie is in ieder geval onvergelijkbaar.

De hele reportage staat inmiddels ook online.
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/1458752/Warum-ist-es-am-Rhein-so-laut%253F?bc=svp;sv3&ipad=true

Voordat mensen nu beginnen te roepen dat je dat weet als je langs een spoorlijn woont, misschien eerst maar even de rapportage bekijken. Het goederenverkeer is daar echt de laatste decennia sterk toegenomen. Niet alleen meer, maar ook steeds zwaardere treinen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2011, 11:31:05 »
Idd. En dat speelt eigenlijk overal bij snel- en spoorwegen. De intensiteit wordt alsmaar hoger en is niet te vergelijken met 20 of 30 jaar geleden.
Daar komt voor de spoorwegen bij dat het goederenverkeer 's nachts enorm is toegenomen. In de reportage wordt gezegd dat gestreefd wordt naar 60 dB(A) op de gevel. Dat vind ik al hoog voor een ambitiewaarde, in Nederland is 'ie 5 dB lager.
In een situatie als daar doen geluidsschermen bijna niets.
Ik kan me goed voorstellen dat je als bevolking daar compleet gestoord wordt van het spoorwegverkeer. Twee drukke spoorlijnen in het dal waar continu treinen overheen rijden.
Grt, Wim

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2011, 11:38:29 »
Het werd terloops gemeld in de rapportage, er schijnen (vage) plannen te zijn om een parallelle spoorlijn door de Hunsrück aan te leggen. Maar die Nederlandse oplossing is ook niet alom geliefd, zoals we allemaal weten. 
Een paar maanden geleden trouwens zelf in Koblenz in een hotel aan het spoor overnacht en het was inderdaad net of 's nachts ineens alle schaduwstations worden leeggereden.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
    • Valleitrein
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2011, 11:44:13 »
Er rijden al meer dan 150 jaar treinen door het "MittelRheinTal"!
De "Linke Rheinstrecke" is geopend in 1859 en in 1871 is de "Rechte Rheinstreck" volledig in bedrijfgesteld.
Het geluid was vroeger zeker niet minder, denk alleen maar aan de stoomlocs.
Ik merk dat men nu tegenwoordig steeds sneller klaagt.  :(
Iedereen die kort of langer geleden een huis daar gekocht hebben, moeten nu niet  gaan klagen over het geluid, het was geen verborgen gebrek!
De spoorlijn was er veel eerder dan welke aanwonende dan ook.
Dat er in het loop van de jaren weer meer treinen zijn gaan rijden, had men ook kunnen verwachten.
Is eigenlijk een goed teken: groeiende economie!!!
(meer dan 40 jaar geleden was het aandeel van het spoorverkeer nog groter).

Maar men zou er wel goed aan doen om bijvoorbeeld de draaistellen van de goederenwagens stiller te maken, en de wielen beter controleren op vlakke kanten, ik sta regelmatig treinen te spotten en merk dat zeer regelmatig dat bepaalde wagons daverend klappen.

Ik slaap in vakantie's altijd in hotels vlakbij het spoor, en kan ze dus uit mijn hotelkamer langs zien komen en horen, (klinkt me als muziek in de oren  ;) , maar als ik slaap wordt ik daar echt niet wakker van.

Gr. Maarten

Met vriendelijke groet, Maarten

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2011, 11:45:36 »
Hmm,

Het grootste probleem is, zoals altijd, geld en praktijk. Bouw je een lijn door de Hünsrück, krijg je vele steile stukken. (de lijn Boppard-Emmelshausen) had niet voor niks lange tijd tandradsporen. Dat is niet praktisch voor goederentreinen. Bouw je een lijn ONDER de Hünsrück kost dat JAAREN en vele miljarden. Dus, wat blijft er over ? gewoon het verkeer opheffen ?

Het is altijd hetzelfde liedje : "verkeer moet rollen, maar niet hier !"
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2011, 11:48:22 »
Bovendien. Het kenmerk, "de spoorwegen hebben antieke techniek" is niet zo ver van de waarheid.

In Amerika rijdt men al sinds 1900 met automatische koppelingen, hier rijdt men nog steeds met de autentieke haakkoppeling. Oorzaak : "mensen en daarmee landen en bedrijven weigeren samen te werken".
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2011, 11:51:56 »
En wanneer reden er eerder 500 treinen per etmaal Maarten, 200 per nacht, en naar verwachting 800 rond 2025? Dat is iedere paar minuten een trein. Zo ging het ook in de zogenaamde hoogtijdagen van het spoor in de jaren vijftig en zestig niet.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2011, 11:56:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2011, 11:52:02 »
Nou Maarten, dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Kan jij 20 jaar vooruit kijken? Een stoomlok kan dan meer herrie maken (maar dat hoeft niet persé), maar dat wil niet zeggen dat er vroeger meer herrie was. En zoals al wordt aangegeven is de intensiteit dus behoorlijk omhoog gegaan, waardoor er niet meer herrie is (in decibellen), maar vooral langer. Als daar dan bij komt dat de treinen ook langer worden kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment zegt dat het nu maar eens genoeg moet zijn.

Een vergelijkbaar iets zie je met de snelwegen hier. Als ze (net zoals jij) vroeger zo'n vooruitziende blik hadden gehad, dan waren alle snelwegen meteen 6 baans per kant en was alles al in een tunnel gebouwd (of zoiets). Maar dat is dus niet gebeurd, waardoor we nu rekening moeten houden met omwonenden en op veel plaatsen al 80 moeten rijden vanwege het geluid en de uitstoot van CO2. Dus roepen, dat had je kunnen weten is erg kort door de bocht.
Spoor 0 adept

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2011, 11:57:43 »
Het geluid was vroeger zeker niet minder, denk alleen maar aan de stoomlocs.
Ik merk dat men nu tegenwoordig steeds sneller klaagt.  :(
Iedereen die kort of langer geleden een huis daar gekocht hebben, moeten nu niet  gaan klagen over het geluid, het was geen verborgen gebrek!
De spoorlijn was er veel eerder dan welke aanwonende dan ook.
Dat er in het loop van de jaren weer meer treinen zijn gaan rijden, had men ook kunnen verwachten.
Is eigenlijk een goed teken: groeiende economie!!!
(meer dan 40 jaar geleden was het aandeel van het spoorverkeer nog groter).
Sorry hoor, maar de situatie van toen en nu kun je echt niet vergelijken. Weliswaar was de spoorlijn er eerder, maar het verkeer is enorm toegenomen. Het maakt ook nogal uit of er een paar keer per uur een stoomtrein langskomt of elke 2 minuten een zware goederentrein. De treinen worden ook steeds langer en zwaarder. En in de toekomst gaat het nog verder geïnventariseerd worden.

Als je een paar jaar geleden iets gekocht hebt daar, moet je inderdaad niet gaan klagen. De meeste mensen in de reportage wonen daar al hun hele leven en hebben dus wel recht van klagen. Het tekent ook wel dat de dorpen leeg beginnen te lopen. Er werd gezegd door de burgemeester van St. Goarshausen dat die tijdens zijn ambtsperiode van 7 jaar de bevolking met 10% heeft zien dalen. En dat op een plek waar je zou verwachten dat het mooi wonen is, maar dat blijkt dus niet zo te zijn vanwege de herrie van het spoor.

Een makelaar was aan het woord en zij had de afgelopen jaren vrijwel niets meer verkocht in het Rijndal en als er al iets wordt verkocht dan voor de helft van de prijzen op andere locaties, dit vanwege de herrie van de spoorlijn. Dus als je er al jaren woont, kun je niet eens weg, want je huis krijg je niet verkocht!

Groeten, Wim
Grt, Wim

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2011, 12:06:06 »
Hmm, zeker niet de bekende blauwe platen van de eveneens bekende bouwmarkt gebruikt  :P

Nu weer heel serieus, ik kan me wel voorstellen dat elke 3-4 minuten een trein langs je achtertuin of ter hoogte van je balkon wel een enorme belasting is. En ja, spoorbaan lag er al een tijdje, maar zo'n intensief treinverkeer is ook wel weer veel van het goede. Dus wederom moeilijk dilemma voor de regionale bestuurders.

Hebben plannen om komende mei vakantie naar die streek te gaan, o.a. om treinen te spotten......

Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #12 Gepost op: 12 October 2011, 12:09:59 »
Het grootste probleem is, zoals altijd, geld en praktijk. Bouw je een lijn door de Hünsrück, krijg je vele steile stukken. (de lijn Boppard-Emmelshausen) had niet voor niks lange tijd tandradsporen.
Ik denk dat dat op zich wel meevalt. Zodra je uit het Rijndal bent, is het grotendeels een plateau waar je je op bevindt. Niet dat het een biljartlaken is natuurlijk en je hebt ook de dalen van wat zijrivieren, maar het is niet zo extreem qua hellingen als ten oosten van de Rijn. De Linksrheinische Autobahn is bijvoorbeeld ook niet spectaculair wat dat betreft. Boppard Emmelshausen is zo stijl omdat je het Rijndal uit moet.
Maar goedkoop zal het allemaal niet worden en ook daar zullen omwonenden niet blij zijn met een nieuwe drukke goederenlijn voor hun voordeur.

Huub

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #13 Gepost op: 12 October 2011, 12:10:42 »
Voor treinenspotters zijn er wel genoeg goedkope vakantiewoninkjes ;D
Spoor 0 adept

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
    • Valleitrein
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #14 Gepost op: 12 October 2011, 12:31:17 »
In vervolg op mijn vorige bericht: De werkelijkheid ligt natuurlijk wat genuanceerder  ;)
Ik bedenk nu ook, dat de goederentreinen in de loop der jaren sneller zijn gaan rijden, als ik het juist inschat reden ze 50 jaar geleden zo'n 50 km per uur, en nu is dat rustig 80 km per uur. Dus mijn vergelijking met een stoomloc gaat een beetje mank  ;) want ik weet niet of je het verschil nog goed zult horen tussen een stoomloc of een eloc als hij 70 km per uur met een lange goederentrein rijdt.
Snelheidstoename betekend immers automatisch ook geluidstoename.
En ja, in combinatie met een stijgend aantal goederentreinen, loopt de belasting erg op.
Als de snelheid bijv. met 10 km. per uur verlaagd zou worden zou dat al enorm schelen, maar dan nog zullen er mensen blijven er mensen klagen.

Dat men sneller klaagt dan vroeger is een gegeven, te zien in bijv. de kwestie te Tilburg. Sinds mensenheugenis worden de klokken geluid,  en nu er geklaagd wordt is het resultaat dat er niet meer geluid mag worden of het geluid moet dusdanig gedempt worden dat luiden niet zinvol meer.
Dit speelt in meer plaatsen, waar carillons stilgezet moeten worden.

Gr. Maarten
Met vriendelijke groet, Maarten