Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1285257 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1620 Gepost op: 19 June 2013, 18:26:30 »
Vaantjes zijn geel en kom je best nog wel vaak tegen,niet echt uitzonderlijk,maar voor een natuurgetrouwe baan natuurlijk wel een uitdaging ;)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3728
  • N Spoor Freak
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1621 Gepost op: 19 June 2013, 18:32:30 »
Idd die vaantjes zijn geel maar het gaat mij erom wat er tussen zit en dat is toch echt wel een wit stuk plastic/kunstof ;)
Ik heb het nog nooit gezien vandaar dat ik de foto plaats :)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1622 Gepost op: 19 June 2013, 19:10:45 »
Tweede foto was duidelijker. Dat "witte" is een isolator. Vandaar de gele vaantjes die aangeven dat links en rechts van de isolator verschillende groepen zijn waarvan de ene wel en de andere niet onder spannig zou kunnen staan.

Zijn deze foto's gemaakt tussen Amsterdam en Utrecht?

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1623 Gepost op: 19 June 2013, 19:20:15 »
Is inderdaad een isolator, de officiële benaming is: incidenteel berijdbare isolator. Maar in vaktermen ook wel zuurstok genoemd. Is een goedkopere oplossing dan een RIBE isolator en wordt daar geplaatst waar de panto mogelijk de draad zou kunnen raken en een normale isolator niet zou voldoen. Meestal bij een afspanveld.

Mvg,

Roland
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 23:50:42 door C-130H »
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1624 Gepost op: 19 June 2013, 19:49:28 »
Hier een uitleg.
Maar waarom "incidenteel"? In België heb ik die dingen op de HSL gezien bij de fasescheidingen en de spanningsscheidingen. Elke trein rijdt daar met de panto's omhoog onderdoor.
In Nederland schijnen ze op de HSL Zuid ook te zitten, maar die heb ik zelf nog niet gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3728
  • N Spoor Freak
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1625 Gepost op: 19 June 2013, 20:13:17 »
Zijn deze foto's gemaakt tussen Amsterdam en Utrecht?

Andre
Hallo Andre,

Ja, de foto heb ik gemaakt bij Lageweide vlakbij de Demkabrug.

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1626 Gepost op: 19 June 2013, 21:26:22 »
Jesssss  (y) (y) (y) (y), je hebt oog voor detail !
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 21:29:02 door ddv »

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1627 Gepost op: 19 June 2013, 23:21:32 »
@Klaas, volgens mij zijn die isolatoren van een ander type en een stuk forser uitgevoerd waardoor deze wel continue kunnen worden bereden.
In het reguliere spoor zijn die isolatoren volgens mij nooit in de leidende rijdraad te vinden.

Mvg,

Roland
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 23:54:52 door C-130H »
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1628 Gepost op: 21 June 2013, 10:07:16 »
Plaats putdekstels altijd op een weg,en nooit midden op het spoor,dat gebeurt in her echt ook niet.
Heinekenspoorlijn in Den Bosch.


Mvg jamie diks

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1629 Gepost op: 22 June 2013, 19:27:17 »
Zelf knutselen is leuk, maar je gaat natuurlijk geen stroomafnemers op een stoomloc zetten. Dat komt in werkelijkheid niet voor.



http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6394438

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1630 Gepost op: 23 June 2013, 17:38:40 »
Zou ik niet te hard zeggen..., in Zwitserland zijn er volgens mij ook E 3/3's met een stroomafnemer geweest ::).

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1631 Gepost op: 23 June 2013, 17:46:08 »
En wat laat de foto zien dan?
Jeroen

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1632 Gepost op: 23 June 2013, 17:46:49 »
Die staat toch op de foto?

EDIT:  ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1633 Gepost op: 23 June 2013, 17:47:34 »
Zou ik niet te hard zeggen..., in Zwitserland zijn er volgens mij ook E 3/3's met een stroomafnemer geweest ::).
Ik zou het draadje nog eens opnieuw doornemen vanaf de eerste pagina, dan wordt de bedoeling vast wel duidelijk....  ;)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1634 Gepost op: 23 June 2013, 18:03:03 »
In Duitsland rijd men natuurlijk rechts en laat men op een 2 sporig baanvak geen 2 treinen dezelfde kant op rijden  8)


Houd je sporen en perrons netjes bij,men laat het in het echt ook niet verslonzen,zeker niet op de hoodfbaan.