Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 17:53:24
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 14:04:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 13:28:53
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1267673 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1620 Gepost op: 19 June 2013, 18:26:30 »
Vaantjes zijn geel en kom je best nog wel vaak tegen,niet echt uitzonderlijk,maar voor een natuurgetrouwe baan natuurlijk wel een uitdaging ;)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • N Spoor Freak
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1621 Gepost op: 19 June 2013, 18:32:30 »
Idd die vaantjes zijn geel maar het gaat mij erom wat er tussen zit en dat is toch echt wel een wit stuk plastic/kunstof ;)
Ik heb het nog nooit gezien vandaar dat ik de foto plaats :)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1622 Gepost op: 19 June 2013, 19:10:45 »
Tweede foto was duidelijker. Dat "witte" is een isolator. Vandaar de gele vaantjes die aangeven dat links en rechts van de isolator verschillende groepen zijn waarvan de ene wel en de andere niet onder spannig zou kunnen staan.

Zijn deze foto's gemaakt tussen Amsterdam en Utrecht?

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1623 Gepost op: 19 June 2013, 19:20:15 »
Is inderdaad een isolator, de officiële benaming is: incidenteel berijdbare isolator. Maar in vaktermen ook wel zuurstok genoemd. Is een goedkopere oplossing dan een RIBE isolator en wordt daar geplaatst waar de panto mogelijk de draad zou kunnen raken en een normale isolator niet zou voldoen. Meestal bij een afspanveld.

Mvg,

Roland
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 23:50:42 door C-130H »
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1624 Gepost op: 19 June 2013, 19:49:28 »
Hier een uitleg.
Maar waarom "incidenteel"? In België heb ik die dingen op de HSL gezien bij de fasescheidingen en de spanningsscheidingen. Elke trein rijdt daar met de panto's omhoog onderdoor.
In Nederland schijnen ze op de HSL Zuid ook te zitten, maar die heb ik zelf nog niet gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • N Spoor Freak
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1625 Gepost op: 19 June 2013, 20:13:17 »
Zijn deze foto's gemaakt tussen Amsterdam en Utrecht?

Andre
Hallo Andre,

Ja, de foto heb ik gemaakt bij Lageweide vlakbij de Demkabrug.

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1626 Gepost op: 19 June 2013, 21:26:22 »
Jesssss  (y) (y) (y) (y), je hebt oog voor detail !
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 21:29:02 door ddv »

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1627 Gepost op: 19 June 2013, 23:21:32 »
@Klaas, volgens mij zijn die isolatoren van een ander type en een stuk forser uitgevoerd waardoor deze wel continue kunnen worden bereden.
In het reguliere spoor zijn die isolatoren volgens mij nooit in de leidende rijdraad te vinden.

Mvg,

Roland
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 23:54:52 door C-130H »
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1628 Gepost op: 21 June 2013, 10:07:16 »
Plaats putdekstels altijd op een weg,en nooit midden op het spoor,dat gebeurt in her echt ook niet.
Heinekenspoorlijn in Den Bosch.


Mvg jamie diks

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1629 Gepost op: 22 June 2013, 19:27:17 »
Zelf knutselen is leuk, maar je gaat natuurlijk geen stroomafnemers op een stoomloc zetten. Dat komt in werkelijkheid niet voor.



http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6394438

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1630 Gepost op: 23 June 2013, 17:38:40 »
Zou ik niet te hard zeggen..., in Zwitserland zijn er volgens mij ook E 3/3's met een stroomafnemer geweest ::).

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8617
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1631 Gepost op: 23 June 2013, 17:46:08 »
En wat laat de foto zien dan?
Jeroen

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1632 Gepost op: 23 June 2013, 17:46:49 »
Die staat toch op de foto?

EDIT:  ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1633 Gepost op: 23 June 2013, 17:47:34 »
Zou ik niet te hard zeggen..., in Zwitserland zijn er volgens mij ook E 3/3's met een stroomafnemer geweest ::).
Ik zou het draadje nog eens opnieuw doornemen vanaf de eerste pagina, dan wordt de bedoeling vast wel duidelijk....  ;)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1634 Gepost op: 23 June 2013, 18:03:03 »
In Duitsland rijd men natuurlijk rechts en laat men op een 2 sporig baanvak geen 2 treinen dezelfde kant op rijden  8)


Houd je sporen en perrons netjes bij,men laat het in het echt ook niet verslonzen,zeker niet op de hoodfbaan.