Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1242495 keer)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #300 Gepost op: 20 October 2011, 19:31:31 »
Als je een eindstation bouwt maak dan geen keerlus buiten het station op de "1e verdieping" om de loks te laten om lopen.



plaatjes van : http://www.nycsubway.org

Ook al heb je de ruimte dan is het toch handig om die R1 bochtjes te gebruiken uit je startsetje om op de hoofdbaan aan te sluiten. Dat doen ze in het echt ook niet.


plaatje van : http://www.nycsubway.org

Je plakt geen sticker voor op je trein om duidelijk te maken uit hoeveel wagons die bestaat:

plaatje van : http://www.nycsubway.org

p.s. geweldige site om eens te bekijken over de geschiedenis van de NewYorkse Subway systems, zowel bovengronds als ondergronds.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #301 Gepost op: 20 October 2011, 19:41:54 »
  • Dat railovaal is recent aangelegd, enigszins verrassend voor mij

Waarom? Het staat zelfs bij de foto-onderschrift van RailPictures.net dat het in 2005 in gebruik genomen is...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #302 Gepost op: 20 October 2011, 19:50:51 »
okee, dat ovaaltje telt niet...

herkansing


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #303 Gepost op: 20 October 2011, 19:51:19 »
Waarom? Het staat zelfs bij de foto-onderschrift van RailPictures.net dat het in 2005 in gebruik genomen is...
Over het hoofd gezien. "Misschien gesloopt", dacht ik, toen ik het niet op Google maps aantrof. Nee dus.... Integendeel
« Laatst bewerkt op: 20 October 2011, 20:18:44 door MR »

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #304 Gepost op: 20 October 2011, 20:00:25 »
Prachtige vondst Arthur, dat station met die omloop op de eerste verdieping. Zo zie je maar weer dat de werkelijkheid soms bizarder is dan we denken. Iemand nog een schepje te snel reizende neutrino's?   ;D

mvg,
Gert

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #305 Gepost op: 20 October 2011, 20:21:50 »
zo een starter set ovaaltje, niet doen!!1!



richt je baan zo in met wissels dat je een soepele treinenomloop hebt en je trein niet 'opsluit' in een cirkel. Zorg anders minstens voor uittreksporen. Achteruitsteken op de hoofdbaan wordt tegenwoordig voorkomen.

Groet, Sicco Jan

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #306 Gepost op: 20 October 2011, 23:07:20 »
okee, dat ovaaltje telt niet...

herkansing



Waar is dit ovaal te vinden?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #307 Gepost op: 20 October 2011, 23:20:40 »
Hoi Henk,
Hier

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #308 Gepost op: 20 October 2011, 23:23:37 »
Most interesting indeed.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #309 Gepost op: 21 October 2011, 09:43:28 »
Als je een mooi viaduct wilt bouwen over de spoorweg leg er dan ook een weg naar toe aan, In het echt ligt bij elk spoorviaduct ook een weg er naar toe en staat die niet nutteloos in het landschap te verpieteren..


Plaatje van Wikipedia
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #310 Gepost op: 21 October 2011, 09:53:26 »
Deze is toch al geweest?  ::)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #311 Gepost op: 21 October 2011, 10:04:15 »
Oke ik heb ze niet allemaal gezien en heb er dan dus overheen gekeken. Een nieuwe tip dan:

Ook al heb je inmiddels 3 draaischijven en 2 ronde lokloodsen bij elkaar gespaard dan komen die nooit bij elkaar op een station te liggen want dat is gewoon overkill ...


Station Würzburg(D)


Edit:
Prachtige vondst Arthur, dat station met die omloop op de eerste verdieping. Zo zie je maar weer dat de werkelijkheid soms bizarder is dan we denken. Iemand nog een schepje te snel reizende neutrino's?   ;D

mvg,
Gert

Ach gut ach gut, inmiddels toch iemand die alle goedbedoelde tips hier in de wind slaat en het toch maar probeert na te maken...
http://www.nycmodeltransit.org/BobOlson.htm


« Laatst bewerkt op: 21 October 2011, 10:13:02 door Thurbo »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #312 Gepost op: 21 October 2011, 10:19:34 »
Een tikje offtopic, maar ik vraag het me al een tijdje af. Wat is het nut van die ovaal die hierboven door o.a. Sicco Jan is gepost?
Kopmaken voor een lange trein? Da's eigenlijk het enige wat ik kan verzinnen (dan is het ook geen probleem met achteruitsteken op de hoofdbaan).

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #313 Gepost op: 21 October 2011, 10:26:58 »
Op een kleine oppervlakte en complete trein kwijt kunnen en ook kunnen lossen zonder hem in stukken te hoeven breken, na het lossen worden de loks los gekoppeld van de eerste wagon en rijden ze een klein stukje verder op de ovaal naar de staart en koppelen ze daar aan en dan kan die door de ingang weer verder/terug om te gaan laden waar die vandaan kwam.
Loks hoeven dus niet om te lopen over de hele trein lengte en het scheelt een extra treinlengte omloopspoor en ook wissel(s) goedkoper in aanleg en onderhoud dus.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #314 Gepost op: 21 October 2011, 11:02:06 »
Zorg ervoor dat je lok fatsoenlijk een sectie met bovenleiding binnen kan rijden.
In het echt gebeurt dat ook namelijk: