Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wim Moerman (MTE) overleden door Arjan6511
Vandaag om 20:44:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 20:39:35
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1222438 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #75 Gepost op: 10 October 2011, 21:19:42 »
Nou, ik vermoed dat het wel een deel van een ex wissel is, gezien de strijkregel t.h.v.
de linkerspoorstaaf....

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #76 Gepost op: 10 October 2011, 21:20:43 »
Dat is me inderdaad zo verteld door de machinist.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #77 Gepost op: 10 October 2011, 21:23:51 »
Dan zit ik ernaast  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #78 Gepost op: 10 October 2011, 21:25:14 »
Ik geloof je zo hoor  ;D

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #79 Gepost op: 10 October 2011, 21:29:28 »
Plaats geen goederenlocomotief voor een passagierstrein, en al helemaal niet voor de stuurstand:

(eigen foto, NVBS jubileum locatie Apeldoorn)
Vr. groeten,
Bob

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #80 Gepost op: 10 October 2011, 21:31:06 »
tja een 1500 kan ook niet overweg met een BS
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #81 Gepost op: 10 October 2011, 21:31:41 »
het is een derail wissel maar de dwarsgeplaatste railstukken en het sein zijn ze vergeten te plaatsen.


foto proto87.com


Groet, Sicco Jan

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #82 Gepost op: 10 October 2011, 21:40:37 »
Maarja, een derail wissel heeft één tong en uiteraard geen strijkregel.
En een expantielas heeft de breedte van de spoorstaafkop zelf
Dus blijft alleen het wisselrestant over denk ik  ;)
Zat ik er dus naast
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #83 Gepost op: 10 October 2011, 21:41:36 »
tja een 1500 kan ook niet overweg met een BS
Ik vond het destijds de lelijkste samengestelde trein, heel jammer dat ze voor die stam gekozen hadden.

Die stam met alleen een 1500 is ook niet helemaal natuurlijk  ;)

Combineer stoptreinmaterieel niet met intercity materieel:
Vr. groeten,
Bob

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #84 Gepost op: 10 October 2011, 21:43:59 »
Zorg er ook voor dat je scenery een beetje in het zelfde tijdperk hoort als je trein.


Bron: englishrussia.com

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #85 Gepost op: 10 October 2011, 21:49:09 »

Foto van mijzelf.

Als je je baan aanpast, laat dan geen delen van wissels achter in de

Hoi Chris,

dit is inderdaad en expansie rail of ook wel schuiflas genoemd, worden overigens niet vaak bij de spoorwegen gebruikt.

Groeten,

Christoph

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #86 Gepost op: 10 October 2011, 21:50:33 »
Tunnels lopen alleen door echte grote bergen. Anders wordt er gewoon een uitgraving gemaakt.
En rail-ovaaltjes waren uiteraard al genoemd....

No dress rehearsel, this is our life.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #87 Gepost op: 10 October 2011, 21:51:23 »
een ongeluk gebeurt altijd daar waar je er het slechts bij kunt


Den Haag, foto geheugen van Nederland

Groet, Sicco Jan

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #88 Gepost op: 10 October 2011, 21:53:36 »
Denk aan je profiel van vrije ruimte...

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #89 Gepost op: 10 October 2011, 21:56:22 »
Ga geen onrealistisch materieel zoals Thomas op je modelbaan zetten, dat zie je in het echt immers ook niet.


Bron: freefoto.com

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40