Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:35:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 15:57:36
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 15:43:44
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:21:10
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1274436 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26965
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3120 Gepost op: 18 July 2017, 13:08:41 »
De hele zaak was daar zo te zien pas nieuw aangelegd. Een voorschotje op een toekomstige verhoging, daar had ik ook aan gedacht. Maar waarom zouden ze dat niet meteen doen als de boel toch gerenoveerd wordt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3121 Gepost op: 18 July 2017, 13:19:34 »
Beveiliging tegen wegrollende kinderwagens wellicht? Loopt het perron misschien licht af in de richting van de trap?


Steyn

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3122 Gepost op: 18 July 2017, 17:16:05 »
Is toch logisch zo, anders loopt je tunnel vol met water :angel:

Ook al zit er een kap boven ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3123 Gepost op: 18 July 2017, 17:23:03 »
Gewoon de oude natuurkundewet: actie = reactie

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3124 Gepost op: 18 July 2017, 18:19:55 »
Ach nee, is een anti-Hollander val !

Elke lange nederlander die de trappen op gaat van het perron, botst eerst met zijn hoofd tegen het plafond omdat ie denkt dat ie bijna boven is.
Om vervolgens nog eens te struikelen op het afstapje dat er vlak achter volgt ! :D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8620
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3125 Gepost op: 18 July 2017, 19:02:31 »
Leuke situatie.

Valt Dit ook onder de categorie "fouten" a la Bad Bentheim.
Jeroen

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3126 Gepost op: 19 July 2017, 08:32:29 »
In Belgie maken ze geen fouten. Alleen creatieve oplossingen.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26965
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3127 Gepost op: 19 July 2017, 14:14:28 »
Ik heb de vraag op het Belgische forum neergelegd, en de meest stellige verklaring is dat het perron t.z.t. opgehoogd gaat worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3128 Gepost op: 10 August 2017, 22:15:30 »
Dit filmpje kwam ik vanmorgen tegen op Youtube en moest gelijk aan dit draadje denken,

Plaatst geen spoorbomen vlak voor een brug, dat doen ze in het echt toch ook niet?
https://www.youtube.com/watch?v=WX9etLBeOuA&t=93s

Martijn

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3129 Gepost op: 22 August 2017, 19:22:24 »
Maak je gips niet te dun, dan vloeit het zo weg.



Van het internet - NOS journaal.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3130 Gepost op: 23 August 2017, 12:45:37 »
Ah de welbesproken verzakking op de lijn Karlsruhe-basel is hier ook al zichtbaar.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3131 Gepost op: 24 August 2017, 03:04:08 »
@44 de aloude natuurkundige wet is (actie + reactie = nul).
Oftewel meer gebruikelijk gebezigd als (actie = -reactie).
Nog gebruikelijker en verbazingwekkender is natuurlijk zoals jij het schrijft, maar dan is alleen (actie = actie) of (reactie = reactie) natuurkundig waar.

Groet, Sicco Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3132 Gepost op: 24 August 2017, 16:47:11 »
Mij werd het ooit (toegegeven, geruime tijd geleden) als volgt uitgelegd:

de energie die voor/met/bij/in een actie wordt gebruikt blijft bestaan in de vorm van een reactie (beweging, licht, warmte etc).
Daaruit volgt dat actie = reactie.

De Belgen hebben dat goed begrepen: als je omhoog gaat, zul je ook weer naar beneden moeten, ga je naar beneden, zul je omhoog moeten.
Alleen over het aantal treden moeten ze nog even nadenken.
 ;)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3133 Gepost op: 24 August 2017, 22:36:08 »
Nee, want de tocht naar boven plus de tocht naar beneden is evenwicht. Oftewel actie plus reactie is nul. Echt.

Groet, Sicco Jan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3134 Gepost op: 25 August 2017, 09:16:32 »
Oftewel, actie = -reactie. Maar als je de vector van die kracht negeert, heb je het over twee gelijke krachten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40