Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1225113 keer)

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2640 Gepost op: 03 December 2015, 20:16:28 »
Bei der nächsten Fototour nach Emden am 19.09.74 wurde das Manöver mit D1734 ein weiteres Mal dokumentiert. Lok vom Dienst war an diesem Tag 012 055, die zunächst Tender-voraus auf der Außenhafenbahn abgepasst wurde. Nur, musste da jetzt ausgerechnet der Mercedes beharrlich neben der Lok herfahren? Damals ein Ärgernis, heute zeittypisches Kolorit.

http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Emsland-Dampf
Nummer 38

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2641 Gepost op: 03 December 2015, 22:05:25 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2642 Gepost op: 03 December 2015, 22:17:15 »
Dit is geen algemeen nieuwsbericht-draadje. Hier moeten natuurgetrouwe voorbeelden getoond worden zodat we onze banen kunnen perfectioneren!

Of wou je zoiets zeggen als "je hoeft je brug niet open te doen als je door plaatsgebrek juist op die plek ook een schip wil plaatsen, dat doen ze in het echt ook niet"?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

guest7823

  • Gast
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2643 Gepost op: 03 December 2015, 23:23:41 »
Hmm, ik heb me onlangs laten uitleggen dat 'tender voor' vaker voorkwam, bijv. bij de BR 23. Daarom was zelfs de achterkant van de cabine winddicht gemaakt, volgens mijn zegsman. Kan helaas niet zien welk type oliegestookte lok er op deze foto staat...

Bij de meeste stoomlocs is de snelheid achteruit ("tender voor") aanzienlijk lager dan vooruit. 3700: 100-40 uit mijn hoofd

De 23-ers waren dusdanig ontworpen dat de snelheid voor- en achteruit veel dichter bij elkaar lagen.

Maar bij de meeste (oudere) Duitse locs was er ook een aanzienlijk verschil tussen  voor- en achteruit. Inclusief de einheitslocs


Tapatalk time of the day :-)
« Laatst bewerkt op: 03 December 2015, 23:25:54 door guest7823 »

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2644 Gepost op: 04 December 2015, 08:12:31 »
@bigboynl,

De lok is een BR 012.

MVG, hielke1501

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2645 Gepost op: 04 December 2015, 16:31:25 »
Plaats geen preisertjes op het dak van de trein, dat doet men in het echt ook niet:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2646 Gepost op: 04 December 2015, 20:51:29 »
Dat is in Wageningen  (y)
Afscheidsrit  Bello ,oude bennekomseweg op zaterdag 25 september 1968.
Ben als 3 jarig jochie bij mn vader op de schouder wezen kijken.
En ik kan het me nog herinneren.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 20:58:01 door roadster36 »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2647 Gepost op: 04 December 2015, 22:43:31 »
Ha :D,

de Sterflats stonden er toen al 8)

Er is geen millimeter spoor meer over, maar er staan nog steeds wat oude loodsen op
de plek waar het spoor eindigde....

Ik ben net iets te jong om dit nog meegemaakt te hebben ;D

Mvg,

Tis
********

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2648 Gepost op: 05 December 2015, 08:03:40 »
Ik reed eergisteren op weg naar huis nog even door Wageningen (jeugdsentiment), maar het zag er uit of alles van de oude mouterij is verdwenen. Ik ben niet over de Beatrixlaan of de Churchillweg gekomen, maar de mouterij was toch wel een soort "landmark" dat ook vanaf de Ritzema Bosweg goed te zien was. Daarmee zouden ook de laatste getuigen van het lijntje wel eens kunnen zijn verdwenen. Overigens als diorama met een sik en 2400 misschien best nog interessant om na te bouwen. Het sporenplan binden mouterij was niet heel complex.

Gerard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2649 Gepost op: 05 December 2015, 14:36:11 »
de Sterflats stonden er toen al 8)
Grappig, die sterflats staan ook in Delft (3 stuks bij elkaar).
Nooit geweten dat er ergens anders ook zulke flats staan.
Gr.
Eric

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2650 Gepost op: 05 December 2015, 15:15:08 »
De eerste Wageningse sterflats zijn ouder dan de Delftse.  :)

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2651 Gepost op: 05 December 2015, 16:15:09 »
In Heerhugowaard staan die sterflats al vanaf 1957 , in Zaandam  al vanaf 1965 , dus Wageningen is niet het enige dorp die ze heeft

djharry

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2652 Gepost op: 05 December 2015, 16:23:56 »
nee papendrecht heeft er ook 1 gebouwd in de jaren 60

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2653 Gepost op: 05 December 2015, 22:03:30 »
In Wageningen werden in jaren 79/80 nog zulke sterflats gebouwd. Onderste etages woonden al studenten voor gebouw af was.in die tijd zat ik op bakkersschool aan Marijke weg. In heel Wageningen was toen geen rail te ontdekken. Evenals op lijntje naar Rhenen.
groet, Joep

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2654 Gepost op: 06 December 2015, 08:45:42 »
Ooit stonden er 5 sterflats voor de studentenhuisvesting aan de noordrand van Wageningen, en er stond er nog 1 aan de weg richting Rhenen voor particuliere huisvesting, meen ik. Inmiddels is de flat aan de Rijnsteeg gesloopt. Ik neem aan dat dat de flat is die volgens Joep nog in 1979/1980 gebouwd is. Daarmee zou de nieuwste flat als eerste tergen de grond zijn gegaan. De oudste twee, waaronder die op de foto, staan nog allebei. Ik denk dat het Hoevestein is.

Gerard