Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1222650 keer)

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2640 Gepost op: 03 December 2015, 20:16:28 »
Bei der nächsten Fototour nach Emden am 19.09.74 wurde das Manöver mit D1734 ein weiteres Mal dokumentiert. Lok vom Dienst war an diesem Tag 012 055, die zunächst Tender-voraus auf der Außenhafenbahn abgepasst wurde. Nur, musste da jetzt ausgerechnet der Mercedes beharrlich neben der Lok herfahren? Damals ein Ärgernis, heute zeittypisches Kolorit.

http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Emsland-Dampf
Nummer 38

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2641 Gepost op: 03 December 2015, 22:05:25 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2642 Gepost op: 03 December 2015, 22:17:15 »
Dit is geen algemeen nieuwsbericht-draadje. Hier moeten natuurgetrouwe voorbeelden getoond worden zodat we onze banen kunnen perfectioneren!

Of wou je zoiets zeggen als "je hoeft je brug niet open te doen als je door plaatsgebrek juist op die plek ook een schip wil plaatsen, dat doen ze in het echt ook niet"?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

guest7823

  • Gast
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2643 Gepost op: 03 December 2015, 23:23:41 »
Hmm, ik heb me onlangs laten uitleggen dat 'tender voor' vaker voorkwam, bijv. bij de BR 23. Daarom was zelfs de achterkant van de cabine winddicht gemaakt, volgens mijn zegsman. Kan helaas niet zien welk type oliegestookte lok er op deze foto staat...

Bij de meeste stoomlocs is de snelheid achteruit ("tender voor") aanzienlijk lager dan vooruit. 3700: 100-40 uit mijn hoofd

De 23-ers waren dusdanig ontworpen dat de snelheid voor- en achteruit veel dichter bij elkaar lagen.

Maar bij de meeste (oudere) Duitse locs was er ook een aanzienlijk verschil tussen  voor- en achteruit. Inclusief de einheitslocs


Tapatalk time of the day :-)
« Laatst bewerkt op: 03 December 2015, 23:25:54 door guest7823 »

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2644 Gepost op: 04 December 2015, 08:12:31 »
@bigboynl,

De lok is een BR 012.

MVG, hielke1501

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2645 Gepost op: 04 December 2015, 16:31:25 »
Plaats geen preisertjes op het dak van de trein, dat doet men in het echt ook niet:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2646 Gepost op: 04 December 2015, 20:51:29 »
Dat is in Wageningen  (y)
Afscheidsrit  Bello ,oude bennekomseweg op zaterdag 25 september 1968.
Ben als 3 jarig jochie bij mn vader op de schouder wezen kijken.
En ik kan het me nog herinneren.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 20:58:01 door roadster36 »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2647 Gepost op: 04 December 2015, 22:43:31 »
Ha :D,

de Sterflats stonden er toen al 8)

Er is geen millimeter spoor meer over, maar er staan nog steeds wat oude loodsen op
de plek waar het spoor eindigde....

Ik ben net iets te jong om dit nog meegemaakt te hebben ;D

Mvg,

Tis
********

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2648 Gepost op: 05 December 2015, 08:03:40 »
Ik reed eergisteren op weg naar huis nog even door Wageningen (jeugdsentiment), maar het zag er uit of alles van de oude mouterij is verdwenen. Ik ben niet over de Beatrixlaan of de Churchillweg gekomen, maar de mouterij was toch wel een soort "landmark" dat ook vanaf de Ritzema Bosweg goed te zien was. Daarmee zouden ook de laatste getuigen van het lijntje wel eens kunnen zijn verdwenen. Overigens als diorama met een sik en 2400 misschien best nog interessant om na te bouwen. Het sporenplan binden mouterij was niet heel complex.

Gerard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2649 Gepost op: 05 December 2015, 14:36:11 »
de Sterflats stonden er toen al 8)
Grappig, die sterflats staan ook in Delft (3 stuks bij elkaar).
Nooit geweten dat er ergens anders ook zulke flats staan.
Gr.
Eric

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2650 Gepost op: 05 December 2015, 15:15:08 »
De eerste Wageningse sterflats zijn ouder dan de Delftse.  :)

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2651 Gepost op: 05 December 2015, 16:15:09 »
In Heerhugowaard staan die sterflats al vanaf 1957 , in Zaandam  al vanaf 1965 , dus Wageningen is niet het enige dorp die ze heeft

djharry

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2652 Gepost op: 05 December 2015, 16:23:56 »
nee papendrecht heeft er ook 1 gebouwd in de jaren 60

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2653 Gepost op: 05 December 2015, 22:03:30 »
In Wageningen werden in jaren 79/80 nog zulke sterflats gebouwd. Onderste etages woonden al studenten voor gebouw af was.in die tijd zat ik op bakkersschool aan Marijke weg. In heel Wageningen was toen geen rail te ontdekken. Evenals op lijntje naar Rhenen.
groet, Joep

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2654 Gepost op: 06 December 2015, 08:45:42 »
Ooit stonden er 5 sterflats voor de studentenhuisvesting aan de noordrand van Wageningen, en er stond er nog 1 aan de weg richting Rhenen voor particuliere huisvesting, meen ik. Inmiddels is de flat aan de Rijnsteeg gesloopt. Ik neem aan dat dat de flat is die volgens Joep nog in 1979/1980 gebouwd is. Daarmee zou de nieuwste flat als eerste tergen de grond zijn gegaan. De oudste twee, waaronder die op de foto, staan nog allebei. Ik denk dat het Hoevestein is.

Gerard