Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door NS-Daniël
Vandaag om 23:40:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 23:04:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
Vandaag om 22:51:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
Vandaag om 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
Vandaag om 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
Vandaag om 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:29
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
Vandaag om 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
Vandaag om 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
Vandaag om 20:30:11
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
Vandaag om 20:25:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
Vandaag om 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
Vandaag om 17:05:28
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1251470 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
  • N Spoor Freak
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2265 Gepost op: 14 September 2014, 09:50:21 »
@Harald,
Vond het er ook leuk uit zien, net een moestuin :D
Vandaar de foto :)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2266 Gepost op: 17 September 2014, 15:24:04 »
Plaats geen pukkels in het spoor, dat doen de modelspoorfabrikanten ook niet...


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2267 Gepost op: 17 September 2014, 15:46:39 »
De stroomrail kan zowel links als rechts liggen, maar bij station ligt de derde rail altijd tegenover het perron, zodat in het geval dat iemand van het perron valt die persoon een kleinere kans heeft om geelectrocuteerd te worden.
Toch heb ik in de documentaire-reeks 'The Tube' van de BBC, wel degelijk een rail in het midden gezien met zware isolatoren als ondersteuning.
Enkele keren later was er een probleem met de retourstroom via de rails. Nu kwam ik er niet achter of dat betekende dat de retourstroom niet door de rails mocht en dat 'ie er wel doorheen liep met storingen tot gevolg, of dat er juist een probleem was met de reguliere doorgang ervan.

De stroomrail in het midden was ook een probleem omdat er vrij vaak iemand iets verliest wat dan tussen de sporen beland en de spanning ervoor uitgeschakeld dient te worden om het weer te verwijderen (iets dat overigens bliksemsnel gebeurt daar, dat zou hier echt noooit kunnen)
De 660V kan gebruikt worden door beide typen treinen (vergelijk met Belgische 3000V treinen die in Nederland op halve kracht op 1500kV kunnen rijden).
Kleine typo, kan gebeuren :D Gelukkig is het slechts 1,5 kV ;)

@ Bert van Gelder: Gokje, Amersfoort?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2268 Gepost op: 17 September 2014, 15:52:04 »
 (y)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2269 Gepost op: 18 September 2014, 17:01:36 »
Toch heb ik in de documentaire-reeks 'The Tube' van de BBC, wel degelijk een rail in het midden gezien met zware isolatoren als ondersteuning.

Maar dat is dan ook een vierrailsysteem. Martijn had het over het drierailsysteem, wat voor treinen (niet metro's) gebruikt wordt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2270 Gepost op: 18 September 2014, 22:08:03 »
Uitkijken, anders worden we verbannen naar een eigen eilandje  :-X

1. Martijnstein: dank je voor de uitleg: heb je toevallig ook nog ergens een linkje? Ik krijg het met Google niet gevonden (maar dat kan ook aan mij liggen; er zijn nogal wat "hits" op London Underground...)

2.  KNed: Hihi, nog geen halve dag na mijn post was ik daar óók achter, want ik vond een vrijwel identieke foto (Zuidkant van de Northern-Line met nog een bordje over de tunnel en nóg meer recent perfect geïnstalleerde en weggewerkte bekabeling... :o

Frans

1: http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_electrification_in_Great_Britain

2: Die bekende foto is vanaf de perrons van Hendon Central (Northern Line)

@Menno, inderdaad, 1500kV zou wel een beetje teveel van het goede zijn.  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8915
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2271 Gepost op: 22 September 2014, 10:59:20 »
Natuurlijk gebruik je een spoorlijn niet als parkeerplaats:

Met dank aan Google

Groet,
Miche

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2272 Gepost op: 22 September 2014, 12:55:33 »
 (y) Thanks!

Enne: met 1500 kV gaat het wél lekker hard!  8)

Frans (ik mis een "duiveltjes-emo"...)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2273 Gepost op: 22 September 2014, 13:13:21 »
Enne: met 1500 kV gaat het wél lekker hard!  8)
Ja, één harde knal en dan niks meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2274 Gepost op: 22 September 2014, 15:27:57 »
Klaas,

Hebben die stoomlocomotief fetisjisten weer een rokende locomotief  ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2275 Gepost op: 23 September 2014, 10:16:54 »
Een stationsgebouw moet passend zijn in de omgeving. Een grote stad heeft geen klein stationsgebouw.



Wanneer je zelf een stationsgebouw ontwerpt, overdrijf dan niet. Een stationsgebouw telt echt geen twaalf verdiepingen. Houdt ook rekening met het belang van het station. Een station waar maar een paar duizend reizigers per dag gebruik van maken, is niet kolossaal groot.

Heußenstein : HO, DB 1957

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2276 Gepost op: 23 September 2014, 11:50:10 »
Hebben ze dat inmiddels tegen de vlakte gegooid? Daar waren immers plannen voor.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2277 Gepost op: 23 September 2014, 13:47:50 »
Hi allemaal,

Wie kan mij vertellen waar die "puco's" in reactie 2266 (foto) nu echt voor dienen?

groet
Harald

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2278 Gepost op: 23 September 2014, 14:22:44 »
@ Peter

Ik zag onlangs een item op televisie over dat station. Toen stond die in ieder geval nog overeind. Boodschap was, dat men niet zo goed weet wat men ermee aan moet, zoals overigens zoveel gebouwen in Detroit.

Men laat het maar een beetje staan, in de hoop dat iemand het pand voor een appel en een ei over wil nemen om er iets moois van te maken.

Heußenstein : HO, DB 1957

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2279 Gepost op: 24 September 2014, 20:12:18 »
Hi allemaal,

Wie kan mij vertellen waar die "puco's" in reactie 2266 (foto) nu echt voor dienen?
Er zitten aan de onderkant van de puco's, onder de dwarsliggers, stalen weerhaken. Die er voor zorgen dat het spoor in de boog, als het uitzet door warme weersomstandigheden, niet naar buiten schuift.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 24 September 2014, 20:17:36 door Petertrein81 »