Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
rode multimaus defect door jandcargo
Vandaag om 22:33:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 22:26:12
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:24:35
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1253200 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1444
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2115 Gepost op: 03 July 2014, 21:08:26 »
Lijkt mij een gevalletje voorsein? Dat kan immers geen rood tonen.

Precies (y)
Zie voor verdere uitleg ook http://www.sporenplan.nl/html_nl/blokbeveiliging/start.html

Nu weer on topic.

Mvg jamie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2116 Gepost op: 03 July 2014, 21:16:23 »
Ik ben nog niet overtuigd dat het om voorseinen gaat. Zal er nog eens op letten als ik in de buurt van zo'n situatie ben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2117 Gepost op: 03 July 2014, 21:49:32 »
Maak er dan maar een foto van Klaas  ;)

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2118 Gepost op: 03 July 2014, 22:37:48 »
Hoi hoi!
Dit zijn hoofdseinen. Het rechter sein staat zo ver van het spoor, omdat in of na de oorlog een spoor is opgebroken.
Waarom het sein veilig toont? Het kan zijn dat hier een open blok werd toegepast, waarbij de seinen normaal op veilig staan. Alleen aan het begin en het eind van het enkelsporige stuk staat dan een sein dat in principe onveilig toont.
De vraag is dan: werd dit systeem in Duitsland toegepast?
Groet van Thonis

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2119 Gepost op: 04 July 2014, 07:49:01 »
Zet geen vrachtauto's op de rails, dan doen ze in het echt ook niet.

Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2120 Gepost op: 04 July 2014, 08:03:57 »
Lekker actueel :)
Heußenstein : HO, DB 1957

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2121 Gepost op: 04 July 2014, 08:23:48 »
Inderdaad, je was me voor. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2122 Gepost op: 04 July 2014, 08:25:10 »
Volgens mij gewoon een experiment. Kunnen we de vrachtauto's niet op het spoor laten rijden ipv op het asfalt.
Spoor wordt haast niet gebruikt (ieder kwartier een trein is niet de moeite), terwijl op het asfalt de auto's rijen dik staan.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Gewoon eraf rijden, want zo is de vrachtauto er ook op gekomen.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2014, 08:31:22 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2123 Gepost op: 04 July 2014, 10:19:46 »
Hoi hoi!
Dit zijn hoofdseinen. ....
Waarom het sein veilig toont? .......

De seinen staan op doorrijden omdat het seinhuis niet in gebruik is. Zie de link bij de foto.
Jeroen

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2124 Gepost op: 07 July 2014, 18:09:19 »
Zet geen scheve bovenleidingmast en portalen langs de baan, dat doen ze in het echt ook niet.










Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

manuelspot

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2125 Gepost op: 08 July 2014, 11:28:52 »
Laat geen modellen rondrijden met verloren onderdelen, hebben ze in het echt ook niet.


SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2126 Gepost op: 08 July 2014, 17:55:02 »
Plaats geen elektrische locomotieven op trajecten zonder bovenleiding



Vooruit, nog een tip om het af te leren.

Trams en treinen maken gebruik van gescheiden infrastructuur. Laat trams niet over treinrails rijden, dat doen ze in het echt ook niet. En als je trams laat rijden, zorg er dan altijd voor dat je ook bovenleiding aanlegt - in het echt rijden trams altijd onder de draad.
Heußenstein : HO, DB 1957

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2127 Gepost op: 08 July 2014, 18:45:59 »
 (y) Hihi,

Leuk hè, die dieselende 'Bambino' in de buurt van Nordhausen...

Die 1312 bij de VSM had ik al vaker gezien; ik vond het hooguit jammer, dat ze hem toen niet met een stoomloc hebben versleept... (en nu mis ik toch het "duiveltjesemoticon...)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2128 Gepost op: 08 July 2014, 19:51:53 »
Hebben ze met een ACTS 1200 wel eens gedaan:


Dus als tip voor een natuurgetrouwe modelbaan:
In een museumstoomtrein laat je geen electrische loks meerijden in een reguliere rit.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2129 Gepost op: 08 July 2014, 19:54:42 »
en een lok met getrokken tender staat met de neus naar voren  :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk