Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 15:00:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorijzer
Vandaag om 14:58:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1224335 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1920 Gepost op: 23 March 2014, 18:50:00 »
over aansluitingen gesproken; sluit geen code 100 aan op code 70 rails....

Waarom niet?, die overgang "vijl je toch bij"?  :-\ (en dan schreeuwen de taalpuristen over het "bijvijlen"  ;D (y) (y) )

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1921 Gepost op: 23 March 2014, 19:23:31 »
Oh, gebruik ik altijd van die overgangslasjes voor.....
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1922 Gepost op: 23 March 2014, 21:40:07 »
Uit het hoofdstuk 'Creatief gebruik van onderdelen'

Zet allerlei reserve delen uit het magazijn op je diesel locomotief en maak er iets rijdends van. Dit was ooit een 2M62, maar volgens commentaar eronder wordt nu maar 1 lok gebruikt per rijrichting inplaats van beide.
http://www.bahnbilder.de/bild/Aserbaidschan~Lokomotiven~E-Loks/597545/am-1742012-wartet-im-bahnhof-baku.html

Stel je locomotief samen uit een willekeurige reeks componenten, het liefst met zoveel mogelijk verschil in ontwerp filosofie
Dit was een 2M62, waarbij de isolerende wand tussen machinekamer en cabine nu tot buitenwand is gepromoveerd. Achterstuk is gebouwd door EMD, voorkant heeft nog een hippe zonneklep gekregen.
http://trainspo.com/photo/39878/?list=class

Nog een modernisatie volgens hetzelfde principe. De groene machine erachter is hoe ze ooit uit de fabriek kwamen. De Kazachstaanse spoorwegen claimen 75% reductie in roetuitstoot voor deze ombouw.
http://trainspo.com/photo/28161/?list=class

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1923 Gepost op: 25 March 2014, 00:15:57 »
Zo is dat. In de infra zeer gebruikelijk. Anders wordt het als je viaducten gaat aanleggen maar de weg nooit aanlegt. Zoals hier in Varsenare. De viaducten zijn uiteindelijk in 2012 weer gesloopt.

http://goo.gl/maps/vO5ZB


Grtz,
Niels
Is ook in Leidschendam gebeurd. Er stonden al pilaren voor een viaduct, wat later tunnel is geworden.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1924 Gepost op: 25 March 2014, 09:15:12 »
Voorbeelden, foto's willen we zien. Niet teveel blijven hangen bij een voorbeeld. Deze topic is geen discussie lijn maar juist bedoeld om grappige en zelfs onwaarschijnlijke zaken te laten zien die volgens "kenners" NIET KUNNEN op een modelspoorbaan.  (y)


Overladen van bagage doe je op een station en niet ergens onderweg, zal je in werkelijkheid nooit zien.


Overwegen plaats je nooit zo dicht naast elkaar, dat doen ze wel in Den Dolder.  (gaan ze veranderen)
« Laatst bewerkt op: 25 March 2014, 15:24:30 door Cottage Railways. Reden: foto\'s toegevoegd »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1925 Gepost op: 26 March 2014, 17:06:53 »
Alleen modeltreinen hebben drukfouten, in 1:1 is een trein altijd compleet bedrukt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1926 Gepost op: 26 March 2014, 17:08:45 »
Hou je sporenplan simpel en met standaard onderdelen:





Met dank aan Feestboek en Fasttrack

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1927 Gepost op: 26 March 2014, 20:32:20 »
Als wij alle tips in dit topic ter harte nemen, dan zou het er zo uit kunnen zien:  :P ;D

« Laatst bewerkt op: 26 March 2014, 23:29:32 door J J H S. Reden: u-tje weg »
Jeroen

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1928 Gepost op: 26 March 2014, 23:20:58 »
 (y) Geweldig filmpje!
Dat ga ik nog een paar keer bekijken, misschien dat ik dan iets beter kan zien wat "echt" is en wat model en/of Fotosoep...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1929 Gepost op: 26 March 2014, 23:43:36 »
Als je het commentaar van de maker leest zie je dat het allemaal echt is. Geen model, en geen fotoshop.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1930 Gepost op: 27 March 2014, 07:54:54 »
Dit is het "Tilt Shift" effect. Lenzen voor de camera zijn duur maar er is een gratis app voor je iPhone waarmee je dit effect ook krijgt. Er bestaan veel van dit soort filmpjes, ook een hele mooie van Berlijn.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1931 Gepost op: 27 March 2014, 12:23:42 »
Paul, wat is nou het nut van die rare constructie? Is het omdat de weg pakweg een meter hoger ligt dan het spoor en je daarom niet het spoor rechtdoor, zonder kronkel, naar het andere wissel kunt laten lopen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1932 Gepost op: 27 March 2014, 13:48:55 »
Peter,

Ik denk eerder dat de kruizing te recht is. Hm dit klinkt stom. Ik bedoel dat de hoek zowat haaks is. Om hier dan nog een wissel vlakbij te krijgen zal wel een erg scherpe hoek geven.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1933 Gepost op: 27 March 2014, 18:10:16 »
Ik snap wel dat die hoek te scherp is en dat je daarom twee wissels nodig hebt. Maar dat "strengelwissel" is wat minder goed te verklaren, tenzij het inderdaad vanwege de hoogte van de weg is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1934 Gepost op: 27 March 2014, 19:45:14 »
Misschien dat de bocht nog te scherp is voor de wisseltongen, en dat ze de tongen dus wat verplaatst hebben naar een minder scherp stuk.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein