Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1262581 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #75 Gepost op: 10 October 2011, 21:19:42 »
Nou, ik vermoed dat het wel een deel van een ex wissel is, gezien de strijkregel t.h.v.
de linkerspoorstaaf....

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #76 Gepost op: 10 October 2011, 21:20:43 »
Dat is me inderdaad zo verteld door de machinist.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #77 Gepost op: 10 October 2011, 21:23:51 »
Dan zit ik ernaast  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #78 Gepost op: 10 October 2011, 21:25:14 »
Ik geloof je zo hoor  ;D

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8244
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #79 Gepost op: 10 October 2011, 21:29:28 »
Plaats geen goederenlocomotief voor een passagierstrein, en al helemaal niet voor de stuurstand:

(eigen foto, NVBS jubileum locatie Apeldoorn)
Vr. groeten,
Bob

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #80 Gepost op: 10 October 2011, 21:31:06 »
tja een 1500 kan ook niet overweg met een BS
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #81 Gepost op: 10 October 2011, 21:31:41 »
het is een derail wissel maar de dwarsgeplaatste railstukken en het sein zijn ze vergeten te plaatsen.


foto proto87.com


Groet, Sicco Jan

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #82 Gepost op: 10 October 2011, 21:40:37 »
Maarja, een derail wissel heeft één tong en uiteraard geen strijkregel.
En een expantielas heeft de breedte van de spoorstaafkop zelf
Dus blijft alleen het wisselrestant over denk ik  ;)
Zat ik er dus naast
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8244
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #83 Gepost op: 10 October 2011, 21:41:36 »
tja een 1500 kan ook niet overweg met een BS
Ik vond het destijds de lelijkste samengestelde trein, heel jammer dat ze voor die stam gekozen hadden.

Die stam met alleen een 1500 is ook niet helemaal natuurlijk  ;)

Combineer stoptreinmaterieel niet met intercity materieel:
Vr. groeten,
Bob

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #84 Gepost op: 10 October 2011, 21:43:59 »
Zorg er ook voor dat je scenery een beetje in het zelfde tijdperk hoort als je trein.


Bron: englishrussia.com

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
    • Zwetdorf in model
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #85 Gepost op: 10 October 2011, 21:49:09 »

Foto van mijzelf.

Als je je baan aanpast, laat dan geen delen van wissels achter in de

Hoi Chris,

dit is inderdaad en expansie rail of ook wel schuiflas genoemd, worden overigens niet vaak bij de spoorwegen gebruikt.

Groeten,

Christoph

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #86 Gepost op: 10 October 2011, 21:50:33 »
Tunnels lopen alleen door echte grote bergen. Anders wordt er gewoon een uitgraving gemaakt.
En rail-ovaaltjes waren uiteraard al genoemd....

No dress rehearsel, this is our life.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #87 Gepost op: 10 October 2011, 21:51:23 »
een ongeluk gebeurt altijd daar waar je er het slechts bij kunt


Den Haag, foto geheugen van Nederland

Groet, Sicco Jan

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #88 Gepost op: 10 October 2011, 21:53:36 »
Denk aan je profiel van vrije ruimte...

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #89 Gepost op: 10 October 2011, 21:56:22 »
Ga geen onrealistisch materieel zoals Thomas op je modelbaan zetten, dat zie je in het echt immers ook niet.


Bron: freefoto.com

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40