Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:16
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1234540 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1620 Gepost op: 19 June 2013, 18:26:30 »
Vaantjes zijn geel en kom je best nog wel vaak tegen,niet echt uitzonderlijk,maar voor een natuurgetrouwe baan natuurlijk wel een uitdaging ;)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
  • N Spoor Freak
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1621 Gepost op: 19 June 2013, 18:32:30 »
Idd die vaantjes zijn geel maar het gaat mij erom wat er tussen zit en dat is toch echt wel een wit stuk plastic/kunstof ;)
Ik heb het nog nooit gezien vandaar dat ik de foto plaats :)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1622 Gepost op: 19 June 2013, 19:10:45 »
Tweede foto was duidelijker. Dat "witte" is een isolator. Vandaar de gele vaantjes die aangeven dat links en rechts van de isolator verschillende groepen zijn waarvan de ene wel en de andere niet onder spannig zou kunnen staan.

Zijn deze foto's gemaakt tussen Amsterdam en Utrecht?

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1623 Gepost op: 19 June 2013, 19:20:15 »
Is inderdaad een isolator, de officiële benaming is: incidenteel berijdbare isolator. Maar in vaktermen ook wel zuurstok genoemd. Is een goedkopere oplossing dan een RIBE isolator en wordt daar geplaatst waar de panto mogelijk de draad zou kunnen raken en een normale isolator niet zou voldoen. Meestal bij een afspanveld.

Mvg,

Roland
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 23:50:42 door C-130H »
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1624 Gepost op: 19 June 2013, 19:49:28 »
Hier een uitleg.
Maar waarom "incidenteel"? In België heb ik die dingen op de HSL gezien bij de fasescheidingen en de spanningsscheidingen. Elke trein rijdt daar met de panto's omhoog onderdoor.
In Nederland schijnen ze op de HSL Zuid ook te zitten, maar die heb ik zelf nog niet gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
  • N Spoor Freak
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1625 Gepost op: 19 June 2013, 20:13:17 »
Zijn deze foto's gemaakt tussen Amsterdam en Utrecht?

Andre
Hallo Andre,

Ja, de foto heb ik gemaakt bij Lageweide vlakbij de Demkabrug.

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1626 Gepost op: 19 June 2013, 21:26:22 »
Jesssss  (y) (y) (y) (y), je hebt oog voor detail !
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 21:29:02 door ddv »

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1627 Gepost op: 19 June 2013, 23:21:32 »
@Klaas, volgens mij zijn die isolatoren van een ander type en een stuk forser uitgevoerd waardoor deze wel continue kunnen worden bereden.
In het reguliere spoor zijn die isolatoren volgens mij nooit in de leidende rijdraad te vinden.

Mvg,

Roland
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 23:54:52 door C-130H »
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1628 Gepost op: 21 June 2013, 10:07:16 »
Plaats putdekstels altijd op een weg,en nooit midden op het spoor,dat gebeurt in her echt ook niet.
Heinekenspoorlijn in Den Bosch.


Mvg jamie diks

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1629 Gepost op: 22 June 2013, 19:27:17 »
Zelf knutselen is leuk, maar je gaat natuurlijk geen stroomafnemers op een stoomloc zetten. Dat komt in werkelijkheid niet voor.



http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6394438

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1630 Gepost op: 23 June 2013, 17:38:40 »
Zou ik niet te hard zeggen..., in Zwitserland zijn er volgens mij ook E 3/3's met een stroomafnemer geweest ::).

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1631 Gepost op: 23 June 2013, 17:46:08 »
En wat laat de foto zien dan?
Jeroen

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1632 Gepost op: 23 June 2013, 17:46:49 »
Die staat toch op de foto?

EDIT:  ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1633 Gepost op: 23 June 2013, 17:47:34 »
Zou ik niet te hard zeggen..., in Zwitserland zijn er volgens mij ook E 3/3's met een stroomafnemer geweest ::).
Ik zou het draadje nog eens opnieuw doornemen vanaf de eerste pagina, dan wordt de bedoeling vast wel duidelijk....  ;)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1634 Gepost op: 23 June 2013, 18:03:03 »
In Duitsland rijd men natuurlijk rechts en laat men op een 2 sporig baanvak geen 2 treinen dezelfde kant op rijden  8)


Houd je sporen en perrons netjes bij,men laat het in het echt ook niet verslonzen,zeker niet op de hoodfbaan.