Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
jjg koopmans
Vandaag
om 21:13:48
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:54:40
Piko 2025
door
Nebenbahn Ep3
Vandaag
om 19:57:15
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Te 2/2
Vandaag
om 19:49:01
Dat overkomt mij niet.
door
prutser
Vandaag
om 19:45:17
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
sncf231e
Vandaag
om 19:30:23
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 18:34:41
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:30:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
Vandaag
om 18:29:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 17:47:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 17:39:59
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bahn-AG
Vandaag
om 17:21:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Eric v C
Vandaag
om 17:01:09
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
Vandaag
om 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 14:54:31
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
Vandaag
om 14:29:01
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
Vandaag
om 14:12:54
Zolderbaan 2025
door
Peter49
Vandaag
om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG
door
steven346
Vandaag
om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht
door
GD
Vandaag
om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:18
Modelspoorbaan van Einte
door
Frits C
Vandaag
om 07:21:48
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Gino
12 September 2025, 23:06:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
"Dubbel" keerlusprobleem
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: "Dubbel" keerlusprobleem (gelezen 5541 keer)
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
"Dubbel" keerlusprobleem
«
Gepost op:
26 September 2011, 16:10:15 »
Eindelijk begonnen met de bouw van een langgekoesterd plan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5204.0.html
,
dat is inderdaad 4 jaar geleden, maar eindelijk van start, updates en vernieuwd baanplan volgen.
Ik loop in het sporenplan echter tegen het volgend probleem aan:
Bij A komt een dubbelspoor uit het schaduwstation, om middels twee wissels en een Engelse kruising te vertakken naar dubbelspoor B en dubbelspoor C. Uiteindelijk worden B en C met elkaar doorverbonden, zodat er een dubbele keerlus ontstaat. Ik realiseer me dat er geen keerlus zou zijn indien de kruising een "gewone geisoleerde kruising" zou zijn, maar de Engelsman is nodig om alle schaduwstationssporen vanaf B en C bereikbaar te maken.
Mijn vraag is dus derhalve hoe en waar ik hoeveel keerlusmodules moet plaatsen om dit alles zonder kortsluiting te verwezenlijken.........
Vriendelijke groet,
Peter Broere
(Om het geheel inzichtelijker te maken doe ik er het huidige baanplan bij, met B en C als ingangen naar het schaduwstation)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_Zwaluwbergen_met_brug_en_scherpe_wissels__gewijzigde_oliehaven_zichtbaar_1.jpg
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26778
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #1 Gepost op:
26 September 2011, 16:20:16 »
Ik zie het verband niet tussen het "probleemplaatje" en het sporenplan. Volgens mij heb je de letters A, B en C in de twee plaatjes verschillend gebruikt. Dat is een garantie voor spraakverwarring.
Bovendien is niet duidelijk hoe A, B en C aan elkaar vastzitten, en hoe de schaduwatations er uit zien.
Dus laat eens een plaatje zien dat de essentie van het totale sporenplan duidelijk maakt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #2 Gepost op:
26 September 2011, 16:44:55 »
Dank je Klaas, ik zie wat je bedoelt, teveel C's leiden tot verwarring. Ik geef het bovenliggend gedeelte nogmaals,
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_Zwaluwbergen_met_brug_en_scherpe_wissels__gewijzigde_oliehaven_zichtbaar_2.jpg
en het schaduwstation,
Nogmaals, voor de duidelijkheid, B en C leiden tot een gemeenschappelijk spoor A in het schaduwstation.
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Remunj
Offline
Berichten: 8110
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #3 Gepost op:
26 September 2011, 19:11:16 »
Voor je schaduwstation is het makkelijk op te lossen. In het onderste (buitenste) spoor de keerlusschakeling aanbrengen.
Dan moet je nog wel rechts het verbindingsspoor in die lus weghalen, anders gaat het nog fout. En het nut van dat spoortje zie ik niet zo.
Maar in je bovenstation heb je dan nog steeds een keerlusprobleem. Daar zie ik zo gauw nog geen oplossing voor waar je dat daar op kan lossen.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #4 Gepost op:
26 September 2011, 20:22:21 »
OK Eric, dat verbindingsspoor in het schaduwstation is inderdaad overbodig en bij deze weg..........
Ik heb het gevoel dat het gehele baanplan bijsluiten slechts tot verwarring leidt, dus probeer ik de vraag tot de essentie terug te brengen: Hoe kan het volgende ontwerp vanaf A in beide richtingen B en C bereden worden, waar moeten dan de keerlusmodule(s) geplaatst worden?
Bedankt,
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26778
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #5 Gepost op:
26 September 2011, 20:50:10 »
Dat verbindingsspoor hoeft niet perse weg, maar dan moet je de keerlusschakeling in het stuk lus naast dat verbindingsspoor aanbrengen (in de buurt van het cijfer 10)
Het bijsluiten van het hele baanplaan leidt niet tot verwarring, integendeel, het "essentieplaatje" laat iets essentiëels weg, nl. de wisselverbindingen tussen de sporen B en de sporen C.
Je moet keerlusschakelingen aanbrengen tussen de splitsing B-C en de eerste wisselverbinding in B. En wel in beide sporen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #6 Gepost op:
26 September 2011, 21:27:21 »
Dank je, ga het neerleggen en testen....
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #7 Gepost op:
27 September 2011, 09:00:05 »
Peter,
Mooi complex sporen plan. Je hebt vele rijmogelijkheden en eigenlijk is je baanplan samengesteld uit drie keerlussen.
Uitgaande van de moeilijkste constructie (minste ruimte), het door jouw aangehaalde kruis zul je in je baan 3 keerlusschakelingen op moeten nemen. Rond het kruis zijn de sporen gelijk gepoold, anders is er geen treinverkeer over de engelsman mogelijk. Als we dit volhouden, dan zal er op de beide sporen in aftakking B (meeste ruimte) een keerlus schakeling aangebracht moeten worden (neem hiervoor de brug). In je schaduwstation heb je ook een keerlus en een paar leuke rijmogelijkheden. Je komt in de problemen bij de lus bij 8 en 10. Hier een keerlusschakeling plaatsen in de lus en niet in het verbindingsspoor. Hierna kan je probleemloos rondrijden op je baan.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 27 September 2011, 09:08:53 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #8 Gepost op:
27 September 2011, 10:28:47 »
Dank je Gerard, ik denk dat ik de keerlus in het schaduwstation bij 8 en 10 sowieso niet meer nodig heb als het schaduwstation vanuit de bovenlaag in twee rijrichtingen benaderd kan worden. Ik verwijder hem dan ook, zodat al het ompolen voor de gehele baan rond de Engelsman en twee wissel bij de ingang schaduwstation moet plaatsvinden. dat houdt het overzichtelijk...
groeten, Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #9 Gepost op:
27 September 2011, 10:33:33 »
Peter,
Je kunt de keerlus in het schaduwstation niet weghalen (Of je moet met keertreinen gaan werken). Je vertrekt bij het door jouw genoemde kruispunt naar het schaduwstation en komt daar ook weer terug. Hierdoor heb je een lus, en moet je een keerlus oplossing plaatsen. Of je dat spoor langs de lus nu weghaalt of niet.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #10 Gepost op:
27 September 2011, 10:59:45 »
Peter,
Even voor de duidelijkheid een vereenvoudigd schema van je baanplan:
Je ziet nu duidelijk de drie lussen zitten in je baan en ook waar je de keerlus schakeling dus zult moeten plaatsen.
Haal je in je schaduwstation het genoemde spoor weg, krijg je alleen maar meer vrijheid om de keerlusschakeling te plaatsen, hij vervalt niet.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #11 Gepost op:
27 September 2011, 11:40:16 »
Toch nog even, Gerard,voor het principe: als het schematisch ontwerp er zo uitziet
waar zou je dan dan rail-isolatie's plaatsen, en hoe deze verbinden met de keerlusmodule's?
(Ik weet dat ik even doordram, maar we komen zo wel bij de kern........)
Bedankt,
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #12 Gepost op:
27 September 2011, 13:25:02 »
Peter,
Wordt door mij niet ervaren als gedram. Als je het niet erg vindt, ga ik door met het extra spoor. Dit geeft op schaduwstation niveau veel extra's.
Nu de sectie indeling.
Ik houd de indeling aan zoals die bij de keerlusschakeling gebruikelijk is. Secties A, B, C, D en E vormen de keerlusschakeling.
Ik hoop dat het duidelijk is,
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #13 Gepost op:
27 September 2011, 13:34:59 »
Helemaal duidelijk, gaan we zo uitvoeren, bedankt!
De onderbouw van het schaduwstation begint zo eind oktober, zal proberen jullie stapsgewijs op de hoogte te houden....
groeten,
Peter Broere
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #14 Gepost op:
27 September 2011, 13:38:31 »
Oke,
En wat is dan nu de kern?
?
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
"Dubbel" keerlusprobleem