Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 13:47:11
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 13:32:11
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:30:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:13:04
modulebaan in spoor 1
door
Mark D.
Vandaag
om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:55:28
Line-up foto's van modellen
door
Ben
Vandaag
om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
bask185
Vandaag
om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
Vandaag
om 12:17:51
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:18
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:24:26
Vollmer ringloods deuren
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:57:08
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:41:54
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
Medtskie
Vandaag
om 09:33:01
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 07:57:27
W.V. Kalender 2026
door
barry1972
Vandaag
om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
"Dubbel" keerlusprobleem
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: "Dubbel" keerlusprobleem (gelezen 5630 keer)
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
"Dubbel" keerlusprobleem
«
Gepost op:
26 September 2011, 16:10:15 »
Eindelijk begonnen met de bouw van een langgekoesterd plan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5204.0.html
,
dat is inderdaad 4 jaar geleden, maar eindelijk van start, updates en vernieuwd baanplan volgen.
Ik loop in het sporenplan echter tegen het volgend probleem aan:
Bij A komt een dubbelspoor uit het schaduwstation, om middels twee wissels en een Engelse kruising te vertakken naar dubbelspoor B en dubbelspoor C. Uiteindelijk worden B en C met elkaar doorverbonden, zodat er een dubbele keerlus ontstaat. Ik realiseer me dat er geen keerlus zou zijn indien de kruising een "gewone geisoleerde kruising" zou zijn, maar de Engelsman is nodig om alle schaduwstationssporen vanaf B en C bereikbaar te maken.
Mijn vraag is dus derhalve hoe en waar ik hoeveel keerlusmodules moet plaatsen om dit alles zonder kortsluiting te verwezenlijken.........
Vriendelijke groet,
Peter Broere
(Om het geheel inzichtelijker te maken doe ik er het huidige baanplan bij, met B en C als ingangen naar het schaduwstation)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_Zwaluwbergen_met_brug_en_scherpe_wissels__gewijzigde_oliehaven_zichtbaar_1.jpg
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26874
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #1 Gepost op:
26 September 2011, 16:20:16 »
Ik zie het verband niet tussen het "probleemplaatje" en het sporenplan. Volgens mij heb je de letters A, B en C in de twee plaatjes verschillend gebruikt. Dat is een garantie voor spraakverwarring.
Bovendien is niet duidelijk hoe A, B en C aan elkaar vastzitten, en hoe de schaduwatations er uit zien.
Dus laat eens een plaatje zien dat de essentie van het totale sporenplan duidelijk maakt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #2 Gepost op:
26 September 2011, 16:44:55 »
Dank je Klaas, ik zie wat je bedoelt, teveel C's leiden tot verwarring. Ik geef het bovenliggend gedeelte nogmaals,
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_Zwaluwbergen_met_brug_en_scherpe_wissels__gewijzigde_oliehaven_zichtbaar_2.jpg
en het schaduwstation,
Nogmaals, voor de duidelijkheid, B en C leiden tot een gemeenschappelijk spoor A in het schaduwstation.
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Remunj
Offline
Berichten: 8087
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #3 Gepost op:
26 September 2011, 19:11:16 »
Voor je schaduwstation is het makkelijk op te lossen. In het onderste (buitenste) spoor de keerlusschakeling aanbrengen.
Dan moet je nog wel rechts het verbindingsspoor in die lus weghalen, anders gaat het nog fout. En het nut van dat spoortje zie ik niet zo.
Maar in je bovenstation heb je dan nog steeds een keerlusprobleem. Daar zie ik zo gauw nog geen oplossing voor waar je dat daar op kan lossen.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #4 Gepost op:
26 September 2011, 20:22:21 »
OK Eric, dat verbindingsspoor in het schaduwstation is inderdaad overbodig en bij deze weg..........
Ik heb het gevoel dat het gehele baanplan bijsluiten slechts tot verwarring leidt, dus probeer ik de vraag tot de essentie terug te brengen: Hoe kan het volgende ontwerp vanaf A in beide richtingen B en C bereden worden, waar moeten dan de keerlusmodule(s) geplaatst worden?
Bedankt,
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26874
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #5 Gepost op:
26 September 2011, 20:50:10 »
Dat verbindingsspoor hoeft niet perse weg, maar dan moet je de keerlusschakeling in het stuk lus naast dat verbindingsspoor aanbrengen (in de buurt van het cijfer 10)
Het bijsluiten van het hele baanplaan leidt niet tot verwarring, integendeel, het "essentieplaatje" laat iets essentiƫels weg, nl. de wisselverbindingen tussen de sporen B en de sporen C.
Je moet keerlusschakelingen aanbrengen tussen de splitsing B-C en de eerste wisselverbinding in B. En wel in beide sporen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #6 Gepost op:
26 September 2011, 21:27:21 »
Dank je, ga het neerleggen en testen....
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #7 Gepost op:
27 September 2011, 09:00:05 »
Peter,
Mooi complex sporen plan. Je hebt vele rijmogelijkheden en eigenlijk is je baanplan samengesteld uit drie keerlussen.
Uitgaande van de moeilijkste constructie (minste ruimte), het door jouw aangehaalde kruis zul je in je baan 3 keerlusschakelingen op moeten nemen. Rond het kruis zijn de sporen gelijk gepoold, anders is er geen treinverkeer over de engelsman mogelijk. Als we dit volhouden, dan zal er op de beide sporen in aftakking B (meeste ruimte) een keerlus schakeling aangebracht moeten worden (neem hiervoor de brug). In je schaduwstation heb je ook een keerlus en een paar leuke rijmogelijkheden. Je komt in de problemen bij de lus bij 8 en 10. Hier een keerlusschakeling plaatsen in de lus en niet in het verbindingsspoor. Hierna kan je probleemloos rondrijden op je baan.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 27 September 2011, 09:08:53 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #8 Gepost op:
27 September 2011, 10:28:47 »
Dank je Gerard, ik denk dat ik de keerlus in het schaduwstation bij 8 en 10 sowieso niet meer nodig heb als het schaduwstation vanuit de bovenlaag in twee rijrichtingen benaderd kan worden. Ik verwijder hem dan ook, zodat al het ompolen voor de gehele baan rond de Engelsman en twee wissel bij de ingang schaduwstation moet plaatsvinden. dat houdt het overzichtelijk...
groeten, Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #9 Gepost op:
27 September 2011, 10:33:33 »
Peter,
Je kunt de keerlus in het schaduwstation niet weghalen (Of je moet met keertreinen gaan werken). Je vertrekt bij het door jouw genoemde kruispunt naar het schaduwstation en komt daar ook weer terug. Hierdoor heb je een lus, en moet je een keerlus oplossing plaatsen. Of je dat spoor langs de lus nu weghaalt of niet.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #10 Gepost op:
27 September 2011, 10:59:45 »
Peter,
Even voor de duidelijkheid een vereenvoudigd schema van je baanplan:
Je ziet nu duidelijk de drie lussen zitten in je baan en ook waar je de keerlus schakeling dus zult moeten plaatsen.
Haal je in je schaduwstation het genoemde spoor weg, krijg je alleen maar meer vrijheid om de keerlusschakeling te plaatsen, hij vervalt niet.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #11 Gepost op:
27 September 2011, 11:40:16 »
Toch nog even, Gerard,voor het principe: als het schematisch ontwerp er zo uitziet
waar zou je dan dan rail-isolatie's plaatsen, en hoe deze verbinden met de keerlusmodule's?
(Ik weet dat ik even doordram, maar we komen zo wel bij de kern........)
Bedankt,
Peter
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #12 Gepost op:
27 September 2011, 13:25:02 »
Peter,
Wordt door mij niet ervaren als gedram. Als je het niet erg vindt, ga ik door met het extra spoor. Dit geeft op schaduwstation niveau veel extra's.
Nu de sectie indeling.
Ik houd de indeling aan zoals die bij de keerlusschakeling gebruikelijk is. Secties A, B, C, D en E vormen de keerlusschakeling.
Ik hoop dat het duidelijk is,
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Peter Broere
Offline
Berichten: 23
Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #13 Gepost op:
27 September 2011, 13:34:59 »
Helemaal duidelijk, gaan we zo uitvoeren, bedankt!
De onderbouw van het schaduwstation begint zo eind oktober, zal proberen jullie stapsgewijs op de hoogte te houden....
groeten,
Peter Broere
Gelogd
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
«
Reactie #14 Gepost op:
27 September 2011, 13:38:31 »
Oke,
En wat is dan nu de kern?
?
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
"Dubbel" keerlusprobleem