Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:26:09
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen door barry1972
Vandaag om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door R.C.Grootveld
Vandaag om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
28 October 2025, 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
28 October 2025, 21:26:01
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
Piko 2025 door Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
28 October 2025, 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
  

Auteur Topic: "Dubbel" keerlusprobleem  (gelezen 5621 keer)

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
"Dubbel" keerlusprobleem
« Gepost op: 26 September 2011, 16:10:15 »
Eindelijk begonnen met de bouw van een langgekoesterd plan:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5204.0.html ,

dat is inderdaad 4 jaar geleden, maar eindelijk van start, updates en vernieuwd baanplan volgen.
Ik loop in het sporenplan echter tegen het volgend probleem aan:



Bij A komt een dubbelspoor uit het schaduwstation, om middels twee wissels en een Engelse kruising te vertakken naar dubbelspoor B en dubbelspoor C. Uiteindelijk worden B en C met elkaar doorverbonden, zodat er een dubbele keerlus ontstaat. Ik realiseer me dat er geen keerlus zou zijn indien de kruising een "gewone geisoleerde kruising" zou zijn, maar de Engelsman is nodig om alle schaduwstationssporen vanaf B en C bereikbaar te maken.
Mijn vraag is dus derhalve hoe en waar ik hoeveel keerlusmodules moet plaatsen om dit alles zonder kortsluiting te verwezenlijken.........

Vriendelijke groet,

Peter Broere

(Om het geheel inzichtelijker te maken doe ik er het huidige baanplan bij, met B en C als ingangen naar het schaduwstation)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_Zwaluwbergen_met_brug_en_scherpe_wissels__gewijzigde_oliehaven_zichtbaar_1.jpg




NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2011, 16:20:16 »
Ik zie het verband niet tussen het "probleemplaatje" en het sporenplan. Volgens mij heb je de letters A, B en C in de twee plaatjes verschillend gebruikt. Dat is een garantie voor spraakverwarring.
Bovendien is niet duidelijk hoe A, B en C aan elkaar vastzitten, en hoe de schaduwatations er uit zien.
Dus laat eens een plaatje zien dat de essentie van het totale sporenplan duidelijk maakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2011, 16:44:55 »
Dank je Klaas, ik zie wat je bedoelt, teveel C's leiden tot verwarring. Ik geef het bovenliggend gedeelte nogmaals,

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_Zwaluwbergen_met_brug_en_scherpe_wissels__gewijzigde_oliehaven_zichtbaar_2.jpg

en het schaduwstation,



Nogmaals, voor de duidelijkheid, B en C leiden tot een gemeenschappelijk spoor A in het schaduwstation.

Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2011, 19:11:16 »
Voor je schaduwstation is het makkelijk op te lossen. In het onderste (buitenste) spoor de keerlusschakeling aanbrengen.
Dan moet je nog wel rechts het verbindingsspoor in die lus weghalen, anders gaat het nog fout. En het nut van dat spoortje zie ik niet zo.

Maar in je bovenstation heb je dan nog steeds een keerlusprobleem. Daar zie ik zo gauw nog geen oplossing voor waar je dat daar op kan lossen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 26 September 2011, 20:22:21 »
OK Eric, dat verbindingsspoor in het schaduwstation is inderdaad overbodig en bij deze weg..........

Ik heb het gevoel dat het gehele baanplan bijsluiten slechts tot verwarring leidt, dus probeer ik de vraag tot de essentie terug te brengen: Hoe kan het volgende ontwerp vanaf A in beide richtingen B en C bereden worden, waar moeten dan de keerlusmodule(s) geplaatst worden?


Bedankt,
Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2011, 20:50:10 »
Dat verbindingsspoor hoeft niet perse weg, maar dan moet je de keerlusschakeling in het stuk lus naast dat verbindingsspoor aanbrengen (in de buurt van het cijfer 10)

Het bijsluiten van het hele baanplaan leidt niet tot verwarring, integendeel, het "essentieplaatje" laat iets essentiƫels weg, nl. de wisselverbindingen tussen de sporen B en de sporen C.
Je moet keerlusschakelingen aanbrengen tussen de splitsing B-C en de eerste wisselverbinding in B. En wel in beide sporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2011, 21:27:21 »
Dank je, ga het neerleggen en testen....
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2011, 09:00:05 »
Peter,

Mooi complex sporen plan. Je hebt vele rijmogelijkheden en eigenlijk is je baanplan samengesteld uit drie keerlussen.
Uitgaande van de moeilijkste constructie (minste ruimte), het door jouw aangehaalde kruis zul je in je baan 3 keerlusschakelingen op moeten nemen. Rond het kruis zijn de sporen gelijk gepoold, anders is er geen treinverkeer over de engelsman mogelijk. Als we dit volhouden, dan zal er op de beide sporen in aftakking B (meeste ruimte) een keerlus schakeling aangebracht moeten worden (neem hiervoor de brug). In je schaduwstation heb je ook een keerlus en een paar leuke rijmogelijkheden. Je komt in de problemen bij de lus bij 8 en 10. Hier een keerlusschakeling plaatsen in de lus en niet in het verbindingsspoor. Hierna kan je probleemloos rondrijden op je baan.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 27 September 2011, 09:08:53 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2011, 10:28:47 »
Dank je Gerard, ik denk dat ik de keerlus in het schaduwstation bij 8 en 10 sowieso niet meer nodig heb als het schaduwstation vanuit de bovenlaag in twee rijrichtingen benaderd kan worden. Ik verwijder hem dan ook, zodat al het ompolen voor de gehele baan rond de Engelsman en twee wissel bij de ingang schaduwstation moet plaatsvinden. dat houdt het overzichtelijk...
groeten, Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 27 September 2011, 10:33:33 »
Peter,

Je kunt de keerlus in het schaduwstation niet weghalen (Of je moet met keertreinen gaan werken). Je vertrekt bij het door jouw genoemde kruispunt naar het schaduwstation en komt daar ook weer terug. Hierdoor heb je een lus, en moet je een keerlus oplossing plaatsen. Of je dat spoor langs de lus nu weghaalt of niet.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 27 September 2011, 10:59:45 »
Peter,

Even voor de duidelijkheid een vereenvoudigd schema van je baanplan:

Je ziet nu duidelijk de drie lussen zitten in je baan en ook waar je de keerlus schakeling dus zult moeten plaatsen.
Haal je in je schaduwstation het genoemde spoor weg, krijg je alleen maar meer vrijheid om de keerlusschakeling te plaatsen, hij vervalt niet.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 27 September 2011, 11:40:16 »
Toch nog even, Gerard,voor het principe: als het schematisch ontwerp er zo uitziet



waar zou je dan dan rail-isolatie's plaatsen, en hoe deze verbinden met  de keerlusmodule's?
(Ik weet dat ik even doordram, maar we komen zo wel bij de kern........)

Bedankt,

Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 27 September 2011, 13:25:02 »
Peter,

Wordt door mij niet ervaren als gedram. Als je het niet erg vindt, ga ik door met het extra spoor. Dit geeft op schaduwstation niveau veel extra's.
Nu de sectie indeling.
Ik houd de indeling aan zoals die bij de keerlusschakeling gebruikelijk is. Secties A, B, C, D en E vormen de keerlusschakeling.


Ik hoop dat het duidelijk is,

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #13 Gepost op: 27 September 2011, 13:34:59 »
Helemaal duidelijk, gaan we zo uitvoeren, bedankt!
De onderbouw van het schaduwstation begint zo eind oktober, zal proberen jullie stapsgewijs op de hoogte te houden....

groeten,

Peter Broere
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #14 Gepost op: 27 September 2011, 13:38:31 »
Oke,

En wat is dan nu de kern?????

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.