Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: "Dubbel" keerlusprobleem  (gelezen 5242 keer)

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
"Dubbel" keerlusprobleem
« Gepost op: 26 september 2011, 16:10:15 »
Eindelijk begonnen met de bouw van een langgekoesterd plan:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5204.0.html ,

dat is inderdaad 4 jaar geleden, maar eindelijk van start, updates en vernieuwd baanplan volgen.
Ik loop in het sporenplan echter tegen het volgend probleem aan:



Bij A komt een dubbelspoor uit het schaduwstation, om middels twee wissels en een Engelse kruising te vertakken naar dubbelspoor B en dubbelspoor C. Uiteindelijk worden B en C met elkaar doorverbonden, zodat er een dubbele keerlus ontstaat. Ik realiseer me dat er geen keerlus zou zijn indien de kruising een "gewone geisoleerde kruising" zou zijn, maar de Engelsman is nodig om alle schaduwstationssporen vanaf B en C bereikbaar te maken.
Mijn vraag is dus derhalve hoe en waar ik hoeveel keerlusmodules moet plaatsen om dit alles zonder kortsluiting te verwezenlijken.........

Vriendelijke groet,

Peter Broere

(Om het geheel inzichtelijker te maken doe ik er het huidige baanplan bij, met B en C als ingangen naar het schaduwstation)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_Zwaluwbergen_met_brug_en_scherpe_wissels__gewijzigde_oliehaven_zichtbaar_1.jpg




NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2011, 16:20:16 »
Ik zie het verband niet tussen het "probleemplaatje" en het sporenplan. Volgens mij heb je de letters A, B en C in de twee plaatjes verschillend gebruikt. Dat is een garantie voor spraakverwarring.
Bovendien is niet duidelijk hoe A, B en C aan elkaar vastzitten, en hoe de schaduwatations er uit zien.
Dus laat eens een plaatje zien dat de essentie van het totale sporenplan duidelijk maakt.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2011, 16:44:55 »
Dank je Klaas, ik zie wat je bedoelt, teveel C's leiden tot verwarring. Ik geef het bovenliggend gedeelte nogmaals,

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_Zwaluwbergen_met_brug_en_scherpe_wissels__gewijzigde_oliehaven_zichtbaar_2.jpg

en het schaduwstation,



Nogmaals, voor de duidelijkheid, B en C leiden tot een gemeenschappelijk spoor A in het schaduwstation.

Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2011, 19:11:16 »
Voor je schaduwstation is het makkelijk op te lossen. In het onderste (buitenste) spoor de keerlusschakeling aanbrengen.
Dan moet je nog wel rechts het verbindingsspoor in die lus weghalen, anders gaat het nog fout. En het nut van dat spoortje zie ik niet zo.

Maar in je bovenstation heb je dan nog steeds een keerlusprobleem. Daar zie ik zo gauw nog geen oplossing voor waar je dat daar op kan lossen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2011, 20:22:21 »
OK Eric, dat verbindingsspoor in het schaduwstation is inderdaad overbodig en bij deze weg..........

Ik heb het gevoel dat het gehele baanplan bijsluiten slechts tot verwarring leidt, dus probeer ik de vraag tot de essentie terug te brengen: Hoe kan het volgende ontwerp vanaf A in beide richtingen B en C bereden worden, waar moeten dan de keerlusmodule(s) geplaatst worden?


Bedankt,
Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2011, 20:50:10 »
Dat verbindingsspoor hoeft niet perse weg, maar dan moet je de keerlusschakeling in het stuk lus naast dat verbindingsspoor aanbrengen (in de buurt van het cijfer 10)

Het bijsluiten van het hele baanplaan leidt niet tot verwarring, integendeel, het "essentieplaatje" laat iets essentiëels weg, nl. de wisselverbindingen tussen de sporen B en de sporen C.
Je moet keerlusschakelingen aanbrengen tussen de splitsing B-C en de eerste wisselverbinding in B. En wel in beide sporen.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2011, 21:27:21 »
Dank je, ga het neerleggen en testen....
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2011, 09:00:05 »
Peter,

Mooi complex sporen plan. Je hebt vele rijmogelijkheden en eigenlijk is je baanplan samengesteld uit drie keerlussen.
Uitgaande van de moeilijkste constructie (minste ruimte), het door jouw aangehaalde kruis zul je in je baan 3 keerlusschakelingen op moeten nemen. Rond het kruis zijn de sporen gelijk gepoold, anders is er geen treinverkeer over de engelsman mogelijk. Als we dit volhouden, dan zal er op de beide sporen in aftakking B (meeste ruimte) een keerlus schakeling aangebracht moeten worden (neem hiervoor de brug). In je schaduwstation heb je ook een keerlus en een paar leuke rijmogelijkheden. Je komt in de problemen bij de lus bij 8 en 10. Hier een keerlusschakeling plaatsen in de lus en niet in het verbindingsspoor. Hierna kan je probleemloos rondrijden op je baan.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2011, 09:08:53 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2011, 10:28:47 »
Dank je Gerard, ik denk dat ik de keerlus in het schaduwstation bij 8 en 10 sowieso niet meer nodig heb als het schaduwstation vanuit de bovenlaag in twee rijrichtingen benaderd kan worden. Ik verwijder hem dan ook, zodat al het ompolen voor de gehele baan rond de Engelsman en twee wissel bij de ingang schaduwstation moet plaatsvinden. dat houdt het overzichtelijk...
groeten, Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2011, 10:33:33 »
Peter,

Je kunt de keerlus in het schaduwstation niet weghalen (Of je moet met keertreinen gaan werken). Je vertrekt bij het door jouw genoemde kruispunt naar het schaduwstation en komt daar ook weer terug. Hierdoor heb je een lus, en moet je een keerlus oplossing plaatsen. Of je dat spoor langs de lus nu weghaalt of niet.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2011, 10:59:45 »
Peter,

Even voor de duidelijkheid een vereenvoudigd schema van je baanplan:

Je ziet nu duidelijk de drie lussen zitten in je baan en ook waar je de keerlus schakeling dus zult moeten plaatsen.
Haal je in je schaduwstation het genoemde spoor weg, krijg je alleen maar meer vrijheid om de keerlusschakeling te plaatsen, hij vervalt niet.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2011, 11:40:16 »
Toch nog even, Gerard,voor het principe: als het schematisch ontwerp er zo uitziet



waar zou je dan dan rail-isolatie's plaatsen, en hoe deze verbinden met  de keerlusmodule's?
(Ik weet dat ik even doordram, maar we komen zo wel bij de kern........)

Bedankt,

Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2011, 13:25:02 »
Peter,

Wordt door mij niet ervaren als gedram. Als je het niet erg vindt, ga ik door met het extra spoor. Dit geeft op schaduwstation niveau veel extra's.
Nu de sectie indeling.
Ik houd de indeling aan zoals die bij de keerlusschakeling gebruikelijk is. Secties A, B, C, D en E vormen de keerlusschakeling.


Ik hoop dat het duidelijk is,

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2011, 13:34:59 »
Helemaal duidelijk, gaan we zo uitvoeren, bedankt!
De onderbouw van het schaduwstation begint zo eind oktober, zal proberen jullie stapsgewijs op de hoogte te houden....

groeten,

Peter Broere
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:"Dubbel" keerlusprobleem
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2011, 13:38:31 »
Oke,

En wat is dan nu de kern?????

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.