Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:20:51
booster vraag
door
reinderlf
Vandaag
om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi
door
sncf231e
Vandaag
om 21:09:10
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Trambaan Gross-Kastendorf 100x140 cm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Trambaan Gross-Kastendorf 100x140 cm (gelezen 7357 keer)
wimk
Trambaan Gross-Kastendorf 100x140 cm
«
Gepost op:
22 September 2011, 20:45:36 »
Beste mensen
Na een tijdje als vrijwel passief gebruiker van deze website te zijn geweest, lijkt het me goed om mij ook voor te stellen en ook van mijn baan wat te laten zien. Sinds ongeveer een jaar ben ik behept met het virus van de modelbouw. Eerst heb ik een oefenbaantje gemaakt bestaande uit een plateau van 40x100 cm met daarop een pendelbaan met links een uitloop (achterom de computermonitor en printer) van 1,5 meter. Die baan is vrijwel voltooid.
Binnenkort begin ik met een iets grotere baan. Wegens ruimtegebrek kan die baan niet groter zijn dan 100 x 140 cm. Daarop komt dezelfde treinbaan als voorheen (met een bocht een iets grotere uitloop) en een trambaan.
Bij het maken van een baan ga ik uit van de volgende uitgangspunten:
Omdat ik diverse zaken zelf van karton wil maken, is gekozen voor de schaal h0, en niet voor een kleinere schaal N of TT.
Bouw van huisjes e.d. wordt zoveel mogelijk door zelfbouw gedaan.
Er moet ook iets van water, een boot, een veerpont of iets dergelijks op de baan aanwezig zijn.
Ik ben niet bereid om (heel) veel geld te spenderen aan deze baan. Vandaar: veel zelfbouw.
De baan is een analoge baan met het twee-rail systeem.
Hieronder eerst het baanplan.
Het baanplan van mijn nieuwe baan. Rood is de trein, zwart is de tram. Gearceerd wordt water (de horizonta gearceerde delen wordt een uitloop voor de veerstoep van een veerpont die van links naar rechts gaat varen. De trein (rode lijn) loopt links bovenaan nog ongeveer anderhalf meter over een smal plankje door tot een stootblok achter de computer-monitor. De baan is in twee niveau's: van rechts onderaan gaat de dubbelsporige tramlijn omhoog, het rechter spoor komt op hoog niveau boven de sporen (streeplijnen) die eronderdoor lopen. Met een hooggelegen viaduct gaat de trambaan van links naar rechts over het kanaal, over de trambaan en over de spoorbaan, en daalt dan weer (bij het dubbelsporige deel rechts) naar beneden. De andere brug over het kanaal wordt een laaggelegen brug, voorlopig vast, in de toekomst misschien beweegbaar.
Verder nog wat foto's van mijn eerste baan (die nu dus gesloopt gaat worden). Houdt even in het achterhoofd, dat ik nog maar een beginner ben, en dat er ook huisjes bij zijn die ik nu (met ruim een half jaar ervaring) al weer anders zou bouwen dan wat ze nu zijn geworden. Maar dat maakt de hobby nou juist zo leuk; je leert bij ieder bouwsel weer wat bij, en al doende wordt het steeds mooier.
Op mijn website
http://www.kusee.nl/modelbaan
kun je wat meer van mijn modelbouwactiviteiten lezen. Daar zal ik ook een blog bijhouden. Als er nieuwe meldingen in die blog zijn, dan zal ik dat ook hier op dit forum melden. Overigens heb ik meer hobby's (en ook nog werk); de update-frequentie zal dus eerder in termijn van weken dan in dagen moeten worden uitgedrukt.
Met vriendelijke groet,
Wim Kusee
«
Laatst bewerkt op: 22 January 2012, 14:25:18 door Gert van den Heuvel. Reden: Titel aangepast op verzoek topic-starter
»
Mijn persoonlijke website
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
Simplex
Re:Gross-Kastendorf 100 x 140 cm
«
Reactie #1 Gepost op:
22 September 2011, 20:49:38 »
Wim, dat huis op de eerste foto. Is dat een model
van de woning waar je zelf in woont?
vrgr Steef
Mvh Steef
wimk
«
Reactie #2 Gepost op:
22 September 2011, 21:00:17 »
Ja, voor de helft dan. De andere helft is van de buren.
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
wimk
«
Reactie #3 Gepost op:
20 November 2011, 21:34:10 »
Eindelijk eens wat tijd om aan de bouw van mijn baan te beginnen. In oktober slechts tijd gehad om wat electronica in elkaar te solderen. Een pendelmodule voor de trein die heen en weer gaat pendelen (zie foto), twee maal een pulsbreedte module om de snelheid van de analoge treinbaan en analoge trambaan te kunnen regelen, en verder een schakeltableau in elkaar gezet.
Nu in november eindelijk een weekend vrij om te bouwen. Hout voor de tafel bij de bouwmarkt gehaald, gezaagd en de tafel in elkaar gezet. Alvast wat begonnen met de rails, maar dat is een klus die de komende weken gaat gebeuren, net als het aansluiten om dan te kunnen rijden.
Hieronder een paar foto's.
Een foto van de pulsbreede module waarmee de snelheid van de trein en van de tram kan worden geregeld.
De plaats waar de trambaan gaat komen. Links mijn bureau met computer en printer. Achterlangs de printer en monitor is een spoor waarop de pendelbaan eindigt. Rechts boven de kast komt de trambaan.
Hier begint het al wat te lijken. De houtconstructie, nog zonder multiplex-platen.
Een plaatje van de multiplex plaat erop. Onder het kruis komt van blauw geschilderd plexiglas een kanaal. De uitstulpingen links en rechts worden een veerhaven voor een veerpont. De gaten achteraan dienen om later tussen niveau nul en niveau 1 te kunnen komen. Achteraan komt er (op ca. 8 cm hoogte) een tweede plateau, waar de tram naartoe stijgt en daalt. Zonder die gaten zou ik er nooit meer bij kunnen, en voor het aansluiten van verlichting en om eventuele ontsporingen er bij te kunnne was dat nodig.
En voor dit weekend de laatste foto. Rommelmaken kan ik dus ook wel. Het leggen van de rails is begonnen, de dubbelsporige bocht (met flexrails) voor de tramlijn ligt als, rechts bovenaan nog los gelegde rails, waar het spoor (R1-bocht naar links achterlangs de printer) met een wissel gaat komen.De flexrails liggen nu nog even gewoon neergelegd, die moeten nog in de baan worden gemonteerd.
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
wimk
«
Reactie #4 Gepost op:
11 December 2011, 16:26:03 »
Afgelopen weekend weer wat tijd gehad voor de bouw van Gross-Kastendorf. Hieronder een paar foto's van de vorderingen.
Een overzichtsfoto van het uiteindelijke resultaat van de sporenligging. Rechts vooraan met twee sporen het eindpunt van de trein, die onder de verhoging door naar links afbuigt achterlangs de printer. De tram is een dubbelsporige baan, die twee maal in een grote lus rond gaat. Eenmaal onder de verhoging in een tunnel, en eenmaal bovenop de verhoging. Er zijn in de trambaan dus geen wissels. Rechts zie je de helling waarlangs de tram naar de bovenverdieping (achter op de foto) rijdt.
Wat meer detail van de insteekhaven voor de veerpont, de trein (rechts), de tram (links) en de nog provisorische brug over het kanaal. Het is de bedoeling om daar een ophaalbrug van te maken en in het kanaal een boot te laten varen. Maar dan spreken we wel over een eind in 2012.
Een detail van beide voertuigen. De tram staat op de helling. Over 85 cm lengte gaat deze ongeveer 7 cm omhoog. Een helling met een percentage dat tegen alle regels ingaat. Vooraf had ik op een stukje proefrail een testje gedaan, en gelukkig is het resultaat uiteindelijk net als de proef; de tram rijdt gemakkelijk de helling omhoog.
Soms neem je weleens een foute beslissing. Mijn eerste plan was om aan het eind van de helling een halte te maken. Dat doe ik met een kort stukje geisoleerd spoor. De overgang met de plastic isolerende railverbinder kwam precies bij de overgang van helling naar bovenste plateau te liggen. Ik had gedacht dat dat wel zou gaan, maar helaas. Met die overgang had de tram teveel moeite. Vele ontsporingen zorgden ervoor dat het hersporingsteam teveel werk had en in de toekomst ook zou krijgen. Inmiddels is deze constructie veranderd in een doorgaand stuk spoor, dat de overgang beter volgt. Ontsporingen zijn nu verleden tijd.
Nog een overzichtsfoto met provisorisch neergezet wat huisjes van de vorige baan. Net achter het seinhuisje staat een oud trein-modelletje. Het was meer een goedkoop speelgoed-dingetje dat niet kan rijden (het heeft aan de wielen zelfs geen flenzen), maar het staat toch wel aardig zo bij het station. Ik weet nog niet of dat een blijvertje is of niet.
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #5 Gepost op:
11 December 2011, 16:32:46 »
Leuk bezig Wim!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
wimk
«
Reactie #6 Gepost op:
26 December 2011, 13:23:28 »
Inmiddels rijden de tram en de trein. Ik maak gebruik van gelijkspanning, en voor de snelheidsregeling is er een stukje pulsbreedemodulatie electronica in elkaar gesoldeerd.
Op Youtube is onder
http://www.youtube.com/watch?v=DP_NIzLCjlU
een filmpje te zien van de verschillen in snelheid, geregeld met deze PBM.
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
Papierbouwer
«
Reactie #7 Gepost op:
26 December 2011, 17:17:24 »
Leuk baantje!
Alleen er moet nog een brug gemaakt worden voor de tram over de gracht.
Erik
Diorama EU12
Modulebaan Rolte
Bello
Trains are Toys, Toys are trains
«
Reactie #8 Gepost op:
26 December 2011, 20:58:06 »
Mooie baan en een slimme indeling, je kunt er zo goed om heen lopen. Van welk merk zijn je trams ?
Bert
wimk
«
Reactie #9 Gepost op:
27 December 2011, 08:19:59 »
@papierbrouwer: Ja, er komt (op termijn) nog een ophaalbrug over het kanaal. Ik wil ook een boot laten varen door het kanaal, en dan moet de brug kunnen bewegen. Maar voorlopig heb ik andere prioriteiten. En om toch te kunnen rijden heb ik de rails voorlopig gewoon recht over het water gelegd. Wordt vervolgd.
@leovardia: Ik heb een railbus van Brekina, en een tram van Halling.
Meer over het materieel en over de trambaan op mijn website
http://www.kusee.nl/modelbaan
.
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
wimk
Re: Trambaan Gross-Kastendorf 100 x 140 cm
«
Reactie #10 Gepost op:
02 January 2012, 19:20:28 »
Dit weekend bezig geweest met wat scenery. Een viertal wachthuisjes gemaakt van karton, lucifers en een plastic kaftje. Het resultaat is te zien op de volgende foto's:
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2012, 15:21:07 door wimk
»
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
wimk
«
Reactie #11 Gepost op:
14 January 2012, 15:59:43 »
Afgelopen week nog wat verder gebouwd aan de straat met straatspoor. Bosjes naast de straat, een heg ik het midden, en wat wachtende passagiers. Het station op de achtergrond staat alvast, maar de omgeving is nog lang niet af. Heb ik tenminste nog wat te doen dit jaar.....
Ook de stoeprand is nog niet zoals ik die wil. Nog even zoeken op internet naar een leuke rand om die af te drukken.
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
wimk
Trambaan Gross-Kastendorf 100 x 140 cm
«
Reactie #12 Gepost op:
16 January 2012, 18:56:33 »
Afgelopen dagen ben ik wat verder gegaan met het bouwen van huisjes. Zoals al aangegeven bouw ik in karton. De rechter twee huizen (in detail in de bovenste foto) zijn nog niet af. De glaszetter moet nog langskomen voor de ramen, en de dakdekker heeft het dak er nog maar los (en scheef) opgelegd. Volgende week komen ze terug om het werk af te maken.
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
Ruud K
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
«
Reactie #13 Gepost op:
16 January 2012, 19:24:16 »
Dit zal toch wel niet de definitieve plek van huisjes en trambaan zijn? De bewoners worden zo bij de voordeur platgereden
.
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Edde
N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
«
Reactie #14 Gepost op:
16 January 2012, 20:29:09 »
Ruud ik kan bewijzen met foto's uit mijn boekenkast dat dit wel degelijk voorkwam
Buitendeuren gaan naar binnen open,dus bij het naar buitengaan eerst even om het hoekje kijken
gr Ed.
Vroeger in Breitendorf
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31504.msg481053#msg481053
Wagenhalle Breitendorferstraße
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60677.msg3221492161#msg3221492161
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »
Je bent hier: