Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
Vandaag om 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
Vandaag om 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
Vandaag om 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:18:59
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01

Poll

Moet er een koploper met werkende doorloopkop in musea te zien zijn?

Nee, denk aan de toekomst, na die revisie zijn ze veel mooier
5 (5%)
Nee, Weg ermee! (Lelijk!)
3 (3%)
Ja, Lijkt me leuk
40 (40%)
JA! Dat moet!
52 (52%)

Totaal aantal stemmen: 93

Poll gesloten: 04 May 2007, 15:30:19

  

Auteur Topic: Koplopers in musea?  (gelezen 22462 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #60 Gepost op: 17 March 2007, 21:12:08 »
Het lijkt me inderdaad nuttig als iemand (NSM? Stibans?) alvast wat ICM-spul gaat bewaren: denk aan twee doorloopkoppen en interieurspul, voor het geval dat. Nu kan het nog!
En of je het later dan ooit nog eens terugbouwt is vraag 2...

Anoniem

  • Gast
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #61 Gepost op: 17 March 2007, 22:12:53 »
En of je het later dan ooit nog eens terugbouwt is vraag 2...

Dat werkt niet zo. Opslag kost ook geld (zeker als het om jaren gaat), je kunt dus niet 'even' iets bewaren omdat je er misschien vagelijk een plan voor hebt er eventueel mogelijkerwijs ooit in de toekomst eens iets mee te gaan doen... Vorenstaande geldt niet alleen voor commerciële bedrijven, maar ook voor museumorganisaties. Dus: regel een doorloopkop, leg die de komende twintig jaar in je woonkamer en schenk hem dan aan een organisatie die er interesse in heeft ;D. Op andere manieren gaat het niet gebeuren, simple comme bonjour...

(Waarom overigens wel een doorloopkop willen en niet allerlei elektrische apparatuur van vóór de elektronica? Dat kan minstens net zo inventief zijn geweest in zijn tijd en wordt bij grote revisies ook nog wel eens uit het materieel verwijderd)

treintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #62 Gepost op: 18 March 2007, 00:39:21 »
(Waarom overigens wel een doorloopkop willen en niet allerlei elektrische apparatuur van vóór de elektronica? Dat kan minstens net zo inventief zijn geweest in zijn tijd en wordt bij grote revisies ook nog wel eens uit het materieel verwijderd)

Op zich heb je daar wel een punt, alleen denk ik dat het de gemiddelde museumbezoeker niet zo heel erg zal aanspreken...
Een gekoppelde doorloopkop spreekt wel een heel stuk meer tot de verbeelding, denk ik.

Overigens missen we naar mijn idee een belangrijk punt in deze discussie.
Er wordt hier gezegd: "Als over twintig jaar de koplopers uit dienst gaan wordt er wel weer eentje in de oude staat terug gebracht."

Echter: de doorloopkoppen worden er nu uit gesloopt en als er nu niets bewaard blijft, wordt het toch lastig om over twintig jaar de oude staat te herstellen, lijkt me...

En dat zou toch jammer zijn want het is toch een vrij bijzonder ontwerp dat daarom best een museumplaatsje verdient vind ik.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #63 Gepost op: 18 March 2007, 01:29:49 »
En dat is al een hele tijd geleden, Toen waren er nog geen materieeltekorten

Materieeltekort en -overschot is echt niet iets van deze tijd. Het duidelijkste voorbeeld is natuurlijk de periode tijdens en vlak na de oorlog, toen alles dat niet spontaan uit elkaar viel werd ingezet.

Het is een golf- (of sinus-) beweging, omdat de toename van het aantal reizigerskilometers niet netjes de pas houdt met de levensloop van materieel.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #64 Gepost op: 18 March 2007, 01:51:25 »
Bij mijn beste weten is de Koploper revisie op dit moment alleen voorzien voor de drietjes. Over de viertjes is nog geen beslissing genomen.
Ik zou zeggen; richt een actiecomité op en beweeg NS ertoe de viertjes inclusief DLK te (laten) reviseren en voilà....

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Anoniem

  • Gast
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #65 Gepost op: 18 March 2007, 11:06:18 »
Op zich heb je daar wel een punt, alleen denk ik dat het de gemiddelde museumbezoeker niet zo heel erg zal aanspreken...
Een gekoppelde doorloopkop spreekt wel een heel stuk meer tot de verbeelding, denk ik.

Nee. De gemiddelde museumbezoekers zijn opa & oma die een dagje met de kleinkinderen op stap gaan, die zien liever volledige treinen dan welk stuk mechaniek dan ook. Tevens zal het die bezoeker (in 2050) worst wezen of ze een Koploper zien met of zonder doorloopkop. Als het NSM alleen van hobbyisten zou moeten leven, zou het al lang geleden failliet gegaan zijn ;). In spoorwegmusea is het altijd druk rondom de treinen en staat er nooit een hond te kijken naar de hutkoffers, treinkaartjes, snelheidsmeters, sneeuwschuivers en wat dies meer zij.

Echter: de doorloopkoppen worden er nu uit gesloopt en als er nu niets bewaard blijft, wordt het toch lastig om over twintig jaar de oude staat te herstellen, lijkt me...

Je kunt ook een replica bakken aan de hand van het oorspronkelijke ontwerp 8). Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan zo'n ding twintig jaar bewaren...
« Laatst bewerkt op: 18 March 2007, 11:07:52 door Wesley »

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #66 Gepost op: 18 March 2007, 11:19:11 »
Wist je nog die 4001?

https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM_0_Plan.gif
Dit zou nog reëel zijn denk ik...

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #67 Gepost op: 21 April 2007, 23:45:13 »
« Laatst bewerkt op: 24 April 2007, 17:28:06 door Stijn de Vreede »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #68 Gepost op: 23 April 2007, 16:34:18 »
Ik vind wel dat er koplopers bewaard moeten worden maar dat gaat echt wel gebeuren.
Voor grootspoorfoto's zie site

Erik-Jan Renting

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • NS H0
    • msc-valthermond
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #69 Gepost op: 23 April 2007, 18:37:43 »
ach anders bouwen ze ze te zeiner tijd toch weer terug naar een stel met doorloopkop. Bij de 1100 hebben ze toch ook de botsneus verwijderd en het stel terug gebracht in de oorspronkelijke toestand.


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #70 Gepost op: 24 April 2007, 00:39:56 »
Eh, iets weghalen is een stuk gemakkelijker dan iets terug te plaatsen, vooral als het te terug te plaatsen object niet meer bestaat. Dus die vergelijking gaat enigszins mank.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Modelspoor is emotie...
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #71 Gepost op: 24 April 2007, 07:31:49 »
Citaat
ach anders bouwen ze ze te zeiner tijd toch weer terug naar een stel met doorloopkop. Bij de 1100 hebben ze toch ook de botsneus verwijderd en het stel terug gebracht in de oorspronkelijke toestand.
Citaat

Er is in het verleden al eens vaker iets gezegd over het gebruik van de Nederlandse schrijftaal door sommigen op dit forum, maar bij zo iets tenenkrommends als het bovenstaande kan ik het niét laten:
- het is te "zijner" tijd en als we het over de 1100 hebben is het geen stel maar een loc.
Tbinnebarretije…

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #72 Gepost op: 24 April 2007, 09:10:12 »
Als je die botsneus van een 1100 eraf haalt komt gewoon de oude neus tevoorschijn.

groet,
marco-
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #73 Gepost op: 24 April 2007, 21:46:51 »
@Wijktrein:

Er is in het verleden ook iets gezegd over je eigen naam gebruiken en de citaat-functie correct gebruiken, maar daar zeggen we ook niets van. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Koplopers in musea?
« Reactie #74 Gepost op: 24 April 2007, 22:36:23 »
Als je die botsneus van een 1100 eraf haalt komt gewoon de oude neus tevoorschijn.

groet,
marco-

Daarnaast was danook van de 1122 alles bewaard wat eraf ging toen de neus erop kwam.

Zonder dat, had het niet gelukt.